Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nok en gang et emne om batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by biffen071278 View Post
    de fleste nye gjør vel det... men er de eldre enn 97 mod er det ikke sikkert.. har en 93 mod passat. denne lader bare 13.3v....Noe som er riktig..
    Men nå sklir vi vel litt ut. vi er vel enige om at vi er uenige at dette batteriet er egnet som startbatteri i kulden her...
    Forøvrig mener har jeg vel hørt at ladingen på stinger sine batterier bør ligge på mellom 14,5v og 14,9v.
    Jeg er 100% enig i at vi er uenige og sannsynligvis kommer til å være det om dette emnet fremover hehe

    Men uenighet er jo det som gjør forumer spennende

    Kan nok stemme det du sier om stinger sine batterier ja. Men mener du det er skadelig om dem ikke får mer enn f.eks. 13.5v lading? Eller misforstod jeg deg nå?
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #32
      han mener vell at spenningen bør ligge mellom 14,5 og 14,9v for å få optimal opplading av batteriet.
      Mvh Tony Andrè
      Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
      Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

      Comment


      • #33
        Regner med det ja
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #34
          det stemmer
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #35
            På de fleste "eldre" biler med f.eks Bosh dynamo. kan man skifte ut spenningsregulatoren til en på f.eks 15 volt.Noe som er en enkel og billig jobb.Har gjort det på flere biler jeg har hatt.Koster rundt 200-300 kr for en slik.Da vil du kunne lade godt over 14 volt.

            Comment


            • #36
              Originally posted by Vinje View Post
              På de fleste "eldre" biler med f.eks Bosh dynamo. kan man skifte ut spenningsregulatoren til en på f.eks 15 volt.Noe som er en enkel og billig jobb.Har gjort det på flere biler jeg har hatt.Koster rundt 200-300 kr for en slik.Da vil du kunne lade godt over 14 volt.
              Gjorde dette på beemern min nettopp, målte i stad og lader15,2 volt. Kostet meg kun 150 kroner på Torshov her i Drammen. Skulle ønske fler dynamoer kunne være slik :/

              Kjenner en som jobber der, så var innom han og pratet litt tidligere i dag. Bare på en halvtime var det 5-6 stykker som var innom og skulle ha batteri. Leverandøren deres av Varta batterier er tomme på lager for mange modeller og Torshov er utsolgt på en rekke Defa-produkter.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #37
                Originally posted by DDaudio.no View Post
                Nja, er sikkert litt forskjell mtp voltdrop osv.Folk er jo tydeligvis ikke fornøyde med voltdropen på Kinetik f.eks. så da tenkte jeg at jeg skulle spørre hva som er det aller beste mtp voltdrop og kortslutningsstrøm.

                husk at 2 batterier med samme kortslutningsstrøm kan ha forskjellige voltdrops når man kjører dem like hardt
                Har batteriene samme kortslutningsstrøm så har de også samme indre spenningsfall (voltdrop). Så fremt at begge batteriene er i god stand og godt oppladet.

                Hvis Kinetic har høyt indre spenningsfall i forhold til andre batterier med lik kortslutningsstrøm betyr det at enten Kinetic oppgir høyere tall enn reelt eller at de andre oppgir lavere tall enn det som er reelt.
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

                Comment


                • #38
                  Originally posted by DDaudio.no View Post
                  AGM batterier er ikke vanlige syrebatterier, og holder seg bedre i kulde enn sistnevnte, så de mister ikke så mye kapasitet i kulde, og spesielt ikke om dem er i god stand.

                  Muligt akkurat det, men jeg leste i Norsk bilbransjeforbund at de ikke tåler varme like godt som standard blybatteri/de nye blybatteriene.
                  Et varmt motor rom senket vistnokk levetiden betydeligt, og det kom fram at AGM batterier ikke ville bli satset noe serlig på som startbatteri.

                  Vet ikke helt hva jeg skal tro, time will show

                  Comment


                  • #39
                    Har selv brukt AGM en lang periode nå, og kan ikke si annet en at det skal jeg fortsette med. Uten tvil
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #40
                      Stål blir jo varmt det og...
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #41
                        skal ikke ha noe bly syrebatteri igjen i alle fall

                        http://www.hifisoundconnection.com/S...id/0/SFV/30046

                        Har brukt stinger batteriet i +/- 30 grader i ei uke nå, og det var jo ikke akkurat mildt i jula heller. og det er ikke noe problem 428CCA ved -18C(0F). Lurer på hvor mye som er igjen av de ved -33 når operating range er -15 til +50... Stereo testing får jeg aldri gjort da jeg har 2 forsterkere som klarer seg med lukta av støm :P

                        apropo utalelsene i norskbilbransje forbund eller hva det var..

                        Hvor mye AGM batterier selges det til normale folk i norge?
                        Er det noen andre enn stereo butikker som markedsfører batteriene??
                        sound.vision.soul

                        Type R

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by LLH View Post
                          Hvor mye AGM batterier selges det til normale folk i norge?
                          Er det noen andre enn stereo butikker som markedsfører batteriene??
                          Torshov har Optima batterier. Gul, Blå og Rød.
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #43
                            problemet med lufta mellom stålet og batteriet er jo det også kan bli ganske varmt. Spørs helt på motorrom egentlig, hos meg er det en god avstand mellom motoren og batteriet. Så jeg tivler på at varmen har klart å ødelegge det noe særlig. I stad fikk jeg så vidt start på bilen, og alt var treigt som fy, servoen var tung, samma med girkasse og lcd dispalyene til bilen fungerte så vidt. Blitt en del kulde grader her da, -22-25C. Brrr.

                            Angående Kinetik HC600 som startbatteri:

                            "Kinetik HC600 Power Cell
                            More powerful than 100 1 farad caps! Extreme power in a small package. Mount near your amplifier for tons of power reinforcement. Easily starts a V8 engine!"

                            http://www.kinetikaudio.com/2009/pro...p?C=1&P=KHC600
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #44
                              Jeg har batterikasse orginalt i Merca mi, det er betydeligt lavere temp der så en stål kasse har nokk en del og si ja

                              Dammed: Varmen ødelegger ikke batteriet ditt, men korter ned på levetiden. Vet ikke hvor mange år for det kommer vel helt an på varmen. Vanlig levetid ser jeg er oppgitt fra 3-10 år så det ligger nokk noe i dette med varmen
                              Noen som vet om et AGM batteri kan sulfatere? Jeg mener og ha lest en plass at de er laget for at det ikke skal skje...
                              Last edited by Stianuno; 09-01-2010, 10:31.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Dammed View Post
                                problemet med lufta mellom stålet og batteriet er jo det også kan bli ganske varmt. Spørs helt på motorrom egentlig, hos meg er det en god avstand mellom motoren og batteriet. Så jeg tivler på at varmen har klart å ødelegge det noe særlig. I stad fikk jeg så vidt start på bilen, og alt var treigt som fy, servoen var tung, samma med girkasse og lcd dispalyene til bilen fungerte så vidt. Blitt en del kulde grader her da, -22-25C. Brrr.

                                Angående Kinetik HC600 som startbatteri:

                                "Kinetik HC600 Power Cell
                                More powerful than 100 1 farad caps! Extreme power in a small package. Mount near your amplifier for tons of power reinforcement. Easily starts a V8 engine!"

                                http://www.kinetikaudio.com/2009/pro...p?C=1&P=KHC600
                                Ser de sier det lett starter en v8 men det er nok ikke i 20kalde her i nord
                                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                                Comment

                                Working...
                                X