Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et par spørsmål om Dynabel BF8501 og BF8701!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

det er jo det som er poenget mitt, hvis produsenten skriver at du kan bruke 600A sikring, så vil den ikke ryke. Ergo så trekker forsterkeren mindre enn 600A.

Siden vi vet ikke hva effektiviteten er ved 1 ohm, så kan vi kun forutse at den er rundt 70-75% slik den er hos mange andre klasse D forsterkere.

Og dermed så vil den gi rundt 6000(70%)/6500(75%)W rms. Hvis den skulle levert 7000W rms, så må den være 81% effektiv. Noe som er ikke umulig, men usannsynlig når man sammenligner hvor effektive andre forsterkere er ved 4ohm og ved 1 ohm.

Hvorfor er det så rart at den forsterkeren ikke leverer 7000W rms? Det er ytterst få forsterkere som leverer det de lover.

Du kan også kontakte dem og spør om effektivitet ved 1 ohm for å få en pekepinn om hvor mye den gir ut. Men hvis man vil vite nøyaktig hva en slik gir, så må man levere en til en test. For det produsenten oppgir pleier også å være litt oppskrytt.
    Mvh. Damir

Comment

Jo den sikringen vil ryke hvis strømtrekket til subben overstiger 600a/6000w
      Det er det en sikring skal gjøre, og jeg skjønner ikke at du kan påstå noe annet?

Comment

Originally posted by Dammed View Post
        det er jo det som er poenget mitt, hvis produsenten skriver at du kan bruke 600A sikring, så vil den ikke ryke. Ergo så trekker forsterkeren mindre enn 600A.

.

Hvor har du dette fra?

Comment

popcorn time!!!!!

Comment

Mye bambus nok engang. Den forsterkeren er god for mer enn 7kw og den er mer enn 70% effektiv. Om jeg ikke husker helt feil så er den 82% effektiv ved 1 ohms last.

Og grunnen til at det blir anbefalt 600A sikring er at de som trenger hjelp til å velge sikring til denne forsterkeren ikke blir å utnytte den maksimalt uansett. En 600A sikting kan da levere mye mer enn 600A i kortere perioder. Og siden vi snakker musikk så holder 600A lenge. Men ved konkurransebruk vil man ikke engang ha noen sikring og da vil denne forsterkeren fort trekke godt over 600A.

Til og mine 4500D blokker som skal ha 400A om jeg ikke husker feil trekker lett over 500A.

Føler du bør slutte med synsinga di først som sist. Du har tydeligvis ikke kjennskap til denne forsterkeren engang, så blir for dumt å uttale seg da..
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by kimmen View Post
              popcorn time!!!!!
              Knask-Knask.
              No Windows-crap,just Mac Power

Comment

Originally posted by RoBoX
                Godt svart..
                helt enig!
                Mvh Werner Harstad

Comment

Synsing er jo livets rett på ett debattforum da.. Men man kan jo anklage Hifonic for synsing også.. :P (no offense, pun intended) siden han ikke viser til noe link til testing av forsterker.

Men jeg kjøper lett argumentet hans, siden han er nordlending.. og vi lyver jo aldri.
                  Sture Vedal

Comment

Hvor har du 82% fra? Det er veldig passende at det er en prosent høyere enn det jeg skrev at den måtte ha ved 1 ohm for å klare ca 7000W rms.

Dem som kjøper en 7000W rms vil utnytte den maksimalt på et eller annet tidspunkt, ellers så hadde man aldri kjøpt en så kraftig forsterker. Blir som å si at dem som kjøper en sportsbil vil aldri gi full gass. Dem som kjøper 7000W rms er enten dem som vil ha det sterkeste i gaten eller dem som driver med konkurranse. Det er ingen som kjøper en så kraftig forsterker for vanlig musikkbruk. Halvparten av det er for mye for vanlig musikk bruk. Og det Dynabel anbefaler er selvsagt anbefalt slik at sikringer ikke vil ryke hvis du spiller ved maks effekt i et par minutter. Ellers så hadde en god del folk ringt dem og klagd på at det er noe feil med forsterkeren siden den trekker for mye strøm. Dette også sier seg selv egentlig.

Her har du et eksempel på en bra forsterker, effektivitet er på 88% ved 4ohm og 78% ved 1 ohm i en test, i de andre testene med forskjellig utstyr så synker effektivitet ca 10% fra 4 til 1ohm:
                    http://www.caraudio.com/forum/showth...down%20results

Kan linke til mange andre forsterkere, men finner lite med dynabel testing, og nesten alle de andre forsterkere har like resultater, rundt 10% fall på effektivitet fra 4 ohm til 1 ohm, derfor i bla den videoen jeg linket til så bruker folk en effektivitet på 70% på 1 ohm for klasse D forsterkere. Det er fra 65-75% de fleste ligger på ved 1 ohm, er selvsagt unntak som Kicker warhorse som ligger på 89% ved 2 ohm, men så er Kicker warhorse i en helt annen pris sjanger.
                    http://www.caraudiomag.com/reviews/c...tts_ratio.html

Som jeg sa tidligere så er det veldig usannsynlig at Dynabel forsterkeren er på 81%, men det er mulig. Det er så usannsynlig at det ville være en av de første som klarer så liten effektivitet tap fra 4 til 1 ohm uten å være en digital forsterker som jeg har sett. Og jeg har tittet rundt på en god del sider og lest tester av forsterkere.

Men alle "mener de har hørt" at det er slik og slik. Jeg viser i det minste til at det finnes flere gode forsterkere som har den effektivitet forskjellen som jeg henviser til.

Men dette er veldig off topic, mitt utsagn på 1 setning i min første post i denne tråden her var min mening. Men det eskalerte til de vanvittige mengder fordi vi har edle riddere av Dynabel klanen her som ikke kan motbevise noe og kommer med sin egen synsing. Siden vi ikke har en test av Dynabel BF8701 så er dette en poengløs diskusjon, men dere kan gjerne fortsette med det. Jeg gidder ikke å fortsette før noen har harde fakta på at BF8701 har en 82% eller bedre effektivitet ved 1 ohm.
                    Last edited by Dammed; 17-01-2010, 04:05.
                    Mvh. Damir

Comment

Dem som kjøper en 7000W rms vil utnytte den maksimalt på et eller annet tidspunkt, ellers så hadde man aldri kjøpt en så kraftig forsterker. Blir som å si at dem som kjøper en sportsbil vil aldri gi full gass. Dem som kjøper 7000W rms er enten dem som vil ha det sterkeste i gaten eller dem som driver med konkurranse. Det er ingen som kjøper en så kraftig forsterker for vanlig musikkbruk. Halvparten av det er for mye for vanlig musikk bruk. Og det Dynabel anbefaler er selvsagt anbefalt slik at sikringer ikke vil ryke hvis du spiller ved maks effekt i et par minutter. Ellers så hadde en god del folk ringt dem og klagd på at det er noe feil med forsterkeren siden den trekker for mye strøm. Dette også sier seg selv egentlig.

.

I stedet for og innrømme at du tok feil så prøver du og vri deg unna på denne måten, det blir bare småligt.
                      Gidder ikke bruke tid på og motbevise en ignoranus, du er rett og slett ute av stand til og forstå at du tok feil

Comment

spiller det noen rolle ?

Man hører knapt forskjell på 6 og 7 kw. Vi snakker ikke om 1 dB engang. (dobling av effekt er 3dB)

Comment

Hvor har du 82% fra? Det er veldig passende at det er en prosent høyere enn det jeg skrev at den måtte ha ved 1 ohm for å klare ca 7000W rms.

Her har du et eksempel på en bra forsterker, effektivitet er på 88% ved 4ohm og 78% ved 1 ohm i en test, i de andre testene med forskjellig utstyr så synker effektivitet ca 10% fra 4 til 1ohm:
                          http://www.caraudio.com/forum/showth...down%20results

Kan linke til mange andre forsterkere, men finner lite med dynabel testing, og nesten alle de andre forsterkere har like resultater, rundt 10% fall på effektivitet fra 4 ohm til 1 ohm, derfor i bla den videoen jeg linket til så bruker folk en effektivitet på 70% på 1 ohm for klasse D forsterkere. Det er fra 65-75% de fleste ligger på ved 1 ohm, er selvsagt unntak som Kicker warhorse som ligger på 89% ved 2 ohm, men så er Kicker warhorse i en helt annen pris sjanger.
                          http://www.caraudiomag.com/reviews/c...tts_ratio.html

Som jeg sa tidligere så er det veldig usannsynlig at Dynabel forsterkeren er på 81%, men det er mulig. Det er så usannsynlig at det ville være en av de første som klarer så liten effektivitet tap fra 4 til 1 ohm uten å være en digital forsterker som jeg har sett. Og jeg har tittet rundt på en god del sider og lest tester av forsterkere.

Men alle "mener de har hørt" at det er slik og slik. Jeg viser i det minste til at det finnes flere gode forsterkere som har den effektivitet forskjellen som jeg henviser til.

Men dette er veldig off topic, mitt utsagn på 1 setning i min første post i denne tråden her var min mening. Men det eskalerte til de vanvittige mengder fordi vi har edle riddere av Dynabel klanen her som ikke kan motbevise noe og kommer med sin egen synsing. Siden vi ikke har en test av Dynabel BF8701 så er dette en poengløs diskusjon, men dere kan gjerne fortsette med det. Jeg gidder ikke å fortsette før noen har harde fakta på at BF8701 har en 82% eller bedre effektivitet ved 1 ohm.
                          Jeg brukte selvfølgelig det tallet du kom med og la til 1% så jeg skal virke som en idiot!
                          Men jeg har snakket med en i Finland som tester de fleste forsterkere på markedet. Og han sa at effektiviteten på den forsterkeren var 82% ved 1ohm reaktiv last. Den ble også målt til over 7kw med en 1ohm dummy load.
                          Til sammenligning er en Focus Acoustics FX-1500D 86% effektiv ved 1ohm og en SPL Dynamics D7 85% ved samme last. Så dynabelen er faktisk ikke så bra i forlhold til de beste engang.

Du skjønner, det finnes MYE tester som blir utført som aldri havner på nett. Det finnes en stor verden utenfor også

Sammenligningen med sportsbil blir jo helt feil og det skjønner du nok sjøl også. Er en del enklere å gi full gass i en sportsbil enn å utnytte en stor forsterker fullt ut. Mange som kjøper stor forsterker uten å tenke over alt som må gjøres for å utnytte det.

Og det at du tror at det må mer enn 600A sikring for å dra maks ut av en 7kw monoblokk med musikk over 2min viser at du har ingen erfaring med så store forsterkere. Det er absolutt null problem! De få gangene forsterkeren gir ut 7kw er så korte at sikringen har ingen problemer med det.

Og jeg er ikke med i noe dynabel klan. Har aldri vært veldig begeistret for merket, men forsterkerne de leverer er mye for pengene, det skal de ha!

Men bare siden jeg ikke kan linke til en side på nett så har vel du rett uansett? Eller kan jo alltids lage en side sjøl.. Det som står på nett har jo vist seg å være til å stole på før
                          Jonas Tautra

Comment

Originally posted by melancool View Post
                            Man hører knapt forskjell på 6 og 7 kw. Vi snakker ikke om 1 dB engang. (dobling av effekt er 3dB)
                            0,66dB snakker vi om. Men for de som driver med dB drag kan det være forskjellen på første og andre plass i VM
                            Jonas Tautra

Comment

Originally posted by melancool View Post
                              Klart det spiller noen rolle!
                              Hater og være frekk, men når man kun er ute etter og kverulere og i tillegg legger afrika fakta til grunn så fortjener man litt ris.
                              Man kan ikke komme og si at månen er laget av ost fordi den er gul

Men siden den trenger en 600A sikring, så tviler jeg på at det er ekte 7000W rms det er snakk om, 600A*14,4 = 8640W, ved 70% effektivitet så gir det ""kun"" 6048W rms.
                              Og man kan ikke komme og si at dynabel oppererer men tulletall når tallene er oppgitt med en 700amp sikring og IKKE 600amp sikring, Hvis man ikke tror at den ampen dra mer en 600amp så vet man ikke hvordan en forsterker funker, og bør heller ikke komme med fjaseutalelser.

Hvor mye amp en forsterker trekker kommer helt ant på hva subben trekker fra forsterkeren og hvor mye srøm du kan fore forsterkeren med...

Comment

Jøss,her har det blitt diskutert både opp og ned,fram og tilbake og litt til Vel,har hørt at Dynabel leverer hva de lover anngående oppgitt effekt.Kan ikke komme med tester/beviser på det.Men om noen vil,så kan de jo gjerne teste de ut.Uansett så leverer de nok effekt for de fleste.Om man har bruk for en så stor forsterker er vel opp til hver enkelt og hva du skal bruke den til.Noe de fleste glemmer er vel at man ikke burde se seg blind på watt,da man som regel ikke trenger så alt for mange watt for å kunne spille høyt.Da tenker jeg til musikk/normal bruk.

Har også sett på denne:http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17059 Vil nok tro dette er en litt bedre forsterker med tanke på kvalitet,men dog endel dyrere også.Et pluss er at den også er digital.Noen som har erfaringer med en slik?

Comment

Working...
                                X