Announcement

Collapse
No announcement yet.

port problem eller ikke?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• port problem eller ikke?

Jeg skal lage en basskasse som skal unytte alt av bagasjerommet jeg har, og for å gjøre det så skal jeg lage bunnen i glassfiber slik at jeg utnytter reservehjulbrønnen. Porten skal være en rektangulær port som bruker en av kasseveggene. Det som jeg er usikker på om det blir et problem, er at når porten kommer helt ned til bunnen av kassa så må den fortsette langs bunnen, men der er reservehjulbrønnen, skal jeg lage en bunnplate som dekker til en del av brønnen eller hva skal jeg gjøre?

Par bilder for å illustrere problemet:

fra siden:

ovenfra:

Vil det her fungere, eller hva bør jeg gjøre?
    Mvh. Damir

Så lenge den ikke dekker mer av "sylinderen" enn det ville jeg ikke tenkt noe på det. Hadde sannsynligvis bekymra meg mer ang. 90-graders knekken på porten, men det trenger ikke være noe problem. Har du peiling på lufthastigheten i porten?

Comment

Kommer til å dekke faktisk litt mindre, ca 1/3 mindre enn det som er tegnet.

Angående 90 graders knekken. Det er bare for å illustrere reservehjulsbrønn problemet, jeg tenkte å lage en bue der ved å bruke et pvc rør slik at jeg får en fin rund 90 graders bøy. Burde være greit det?

Lufthastigheten aner jeg ikke, jeg prøvde å bruke WinISD men der får jeg ikke valgt stor nok port, 14x14cm som er det største der er kun 196cm2, min port ble 864cm2.. Jeg prøvde å tune kassa med dette programmet: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=8624

Men jeg fikk problemer, jeg fikk ikke en lavere tuning enn 32.9hz, jeg har lyst på en tuning på 28hz ved å bruke en port som er 9x96cm / 3,54x37,795"

Og en annen ting er det forholdet jeg har lest litt rundt på 1:8 eller 1:9, hvor viktig er dette?

Hvis lufta er turbulent så spiller det ingen rolle hvor stort forhold det er siden lufta vil støte på sidene uansett, hvis det er laminar luft strøm så spiller det heller ingen rolle siden det er kun par mm med luft som er nærmeste sidene som vil gå tregere.

Så lufthastighet og tuning sliter jeg litt med...
      Last edited by Dammed; 29-01-2010, 14:35.
      Mvh. Damir

Comment

noen som kan hjelpe meg med dette her?

Det jeg også lurer på i tillegg til det over er portstøy fra en port som er 9cm x 96cm. Vil det bli portstøy? Hvis det blir, kan man eliminere det hvis jeg flarer enden og åpningen, og sparkler og lakker veggene slik at dem blir så glatte som mulig?
        Last edited by Dammed; 29-01-2010, 14:26.
        Mvh. Damir

Comment

Du kan korte ned porten litt så du får litt høyere tuning. Men hvis du har porten så lang for å få ned lufthastigheten så kan du jo heller gjøre den litt mindre bred. Ville satsa på en tuning rundt 35hz, det fungerer veldig bra til ett daglig oppsett. Og det hjelper på å runde av kantene i porten og gjøre vinklene om til 45grader for å unngå portstøy
          Mvh Werner Harstad

Comment

Det jeg har lest meg til og det som produsenten av mine subwoofere anbefaler er at man må bruke 12-16 in2 portareal per ft3 volum av basskassa. dvs 77,5-103cm2 per 28,3liter. --> 2,74-3,64cm2 per liter.

Jeg kommer til å ha en 290liters kasse så dvs minst 794,6cm2 med port areal, med en 9x96cm port så har jeg 864cm2, akkurat over minste kravet.

Angående tuningen, så anbefaler produsenten 28hz, og siden jeg liker rap med dype basstoner så holder jeg meg til anbefalingen.

Vinklene blir som sagt en sirkulær vinkel ved hjelp av PVC rør, så det blir ikke en rett 90 graders vinkel, usikker på hvor dim jeg skal bruke på røret, men tror det blir rundt 20cm. Slik håper jeg at jeg vil få minst mulig restriksjoner på luftstrømmen.
            Mvh. Damir

Comment

Ingen problem med en slik port. Det viktige er at du ikke får en 90 graders bøy slik som på bildet. Jeg ville ikke "knekt" porten med mindre enn r20 bøy utvendig og 20-9= r11cm bøy innvendig.

Og avrunding av endene sier vel seg sjøl at må gjøres skikkelig med stor nok radius.
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

mm, bra å høre, ble litt lettet nå. Du har altså sett en port som er så avlang og smal uten at den lager noe støy?
                Mvh. Damir

Comment

Har laget porter som er 3x50cm som ikke støyet noe. Avrundinger i endene og rett dimensjon i forhold til effekt er stikkord

Tenk på lufta i porten som et ekstra membran. Hva må til at dette membranet skal flytte seg lettest mulig? Til sammenligning er det vanskelig å bevege en colaboks gjennom en 90 graders bøy uten å presse den sammen. Oversatt til "kassespråk" må lufta presser sammen også, det vil si komprimeres.
                  Jonas Tautra

Comment

nice, da blir det slik kasse tenker jeg.

Hvordan dimensjonerer man portareal i forhold til effekt fra forsterkeren?

Og kan du hjelpe meg tuningen, hvor lang må porten være for at jeg få 28hz i en 290 liters kasse? Som nevnt over så klarer jeg det ikke med programmet "Box Tuning Calculator".
                    Last edited by Dammed; 29-01-2010, 15:39.
                    Mvh. Damir

Comment

4" aeroport per kw er en fin regel. Altså rundt 80cm2 per kilowatt.

Porten må være 80cm lang for å få 28hz tuning. Men sikker på at du ønsker så lav tuning? For meg høres det litt for lavt ut gitt. Og porten er rimelig svær også..
                      Jonas Tautra

Comment

hmm, blir det for lavt så kan jeg gjøre porten kortere i etter tid.

Angående hz og port str så stemmer det jeg skrev tidligere, se her: https://ssl.perfora.net/www.ficaraud...iew.shopscript

Det skal være to 18" så det blir nok en god del luft som blir flyttet rundt. Men en 80cm lang port, det er ganske langt, da vil ca 2/3 av reservehjulsbrønnen bli dekket til. Vil det være et problem?

Og hvor stor port anbefaler du? Blir som sagt to 18" som blir drevet av en Hifonics XX Colossus II som gir 3200W rms.
                        Mvh. Damir

Comment

500cm2 holder nok lenge! Og da kan du halvere portlengda og beholde samme tuning.

Tror nok det å dekke så mye som 2/3 av hjulbrønnen vil skape mye turbulens ved porten. Så unngå det.
                          Jonas Tautra

Comment

500cm2, da går vi for det. Da blir det 5,2 x 96cm, hvor lang blir porten da? Jeg fikk 53,34cm fra en kalkulator, stemmer det?

Og hvordan forandrer tuningen seg hvis jeg bruker dempewatt i kassa? Må jeg se på volumet jeg får ved å bruke dempewatt, eller må jeg se på det fysiske volumet av kassa?
                            Last edited by Dammed; 29-01-2010, 16:15.
                            Mvh. Damir

Comment

Da har jeg tegnet på nytt basskassa.

Dette er tegnet i 1:5, 2 ruter = 5cm, men dette er en foreløpig tegning, må trippel sjekke måla i bagasjerommet, men tenkte å bygge noe ala det.

Ser det greit ut?
                              Last edited by Dammed; 30-01-2010, 20:39.
                              Mvh. Damir

Comment

Working...
                              X