det spørs veldig på subben. Men vil tro det er rundt 80 / 100 hz et sted. Kanksje til og med helt opp til 120hz.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
HPF og LPF, hvordan deler du?
Collapse
X
-
for å gjøre det litt mer spesifikt så har jeg en 10" sub og 4"coax foran og 5x7" coax bak.
føler jeg har en god del midbass fra de bak. burde jeg da dele lavere på subben?
og hvordan er det med diskant bak? har ikke det nå og syns egentlig det er greit å ha det bare foran men vil det kunne ha en positiv effekt på lyden? og hva slags deleing kunne jeg prøvd mellom fram og bak høytalerene? har også ganske stor bil(scorpio stv) å det har vel litt med fase å gjøre
beklager delvis OT men føler dette går sånn halveis inn i samme greia
Comment
-
det er bra.
jeg liker også best at diskanten er bare foran men hvor høyt vil det f.eks være mulig å dele uten å føle at lyden blir veldig tydelig bakfra?
skjønner jo at dette også har noe med volum på de individuelle kanalene å gjøre men hvis man tenker at alt er stilt jevnt så volum bak og foran er likt.
vinkling av diskant har jeg personlig ikke forsket mye på men regner med at på et godt justert anlegg så er det nok mye å hente på plassering av denne. hva vil være den beste måten å montere diskanten for et bra generellt lyd bilde for alle i bilen? mot senter av bilens kupe eller f.eks å vinkle diskanten på høyre side mot sjåføren og venstre diskant mot passasjeren?
Comment
-
Hvis du pleier og ha med folk i bilen ville jeg prøvd å sikte diskanten mellom stolene forran, er du for det meste alene, så vinkler du diskanten mest mulig mot deg og skrur litt ned på venstre side så du får like mye lyd på begge sider mot deg, er jo stor avstand for høyre diskant mot venstre's korte avstandLast edited by go4life; 09-02-2010, 19:04.
Comment
-
Originally posted by go4life View PostHvis du pleier og ha med folk i bilen ville jeg prøvd å sikte diskanten mellom stolene forran, er du for det meste alene, så vinkler du diskanten mest mulig mot deg og skrur litt ned på venstre side så du får like mye lyd på begge sider mot deg, er jo stor avstand for høyre diskant mot venstre's korte avstand
Edit: Jeg synes ikke det er så viktig. Jeg pleier ikke engang å ha noe høyere nivå på høyre side. Liker at lyden er "midtstilt"
Et lite spm. til her: Kan sub/forsterker ta skade hvis man skrur på LPF eller Gain imens anlegget spiller??
Jeg skrudde litt på knottene ista, bare for å prøve noe, og sub'en lagde noen ulyder da jeg gjorde det.
Basseren spilte også litt merkelig rett etter, men gikk tilbake igjen da jeg skrdde alt av og på...Last edited by TakeTheTime; 09-02-2010, 23:28.¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III
Comment
-
jeg vrir og knotter på forsterkeren mens det er musikk på. hvis ikke hører jeg jo ikke hva som skjer.
så tviler på at dette egentlig er farlig for utstyret hvis man har litt fornuft og ører å høre med
Comment
-
Originally posted by moeN View PostMan skal jo ikke høre hvor bassen kommer ifra? :S
Originally posted by TakeTheTimeMen jeg merker/hører at noe kommer bakfra. Mener du "man skal ikke kunne høre" eller "man skal ikke høre bass bakfra" som at det ikke er bra for lydbildet?
(det har vel med at jeg har delt såpass "høyt" å gjøre...)
Veldig ofte(nesten alltid) så blir de laveste frekvensene mixet i mono, fordi at de fleste stereoanlegg skal klare å spille bassen med alle tilgjengelige basselementer. Det vil si at i de aller fleste innspillinger skal basstromme og bass være plassert i midten! (center av lydbildet) Det finnes opptak med bassgitar i leftcenter eller rightcenter. Litt snålt om den er bak deg og resten av "bandet" er foran? Eller om trommesettet høres ut som det har skarptromme og cymbaler på scenen og basstromma bak publikum, ute på parkeringsplassen.. :P Må ha en litt langbent trommis da kanskje?
Noe av utfordringen med å bygge sq-anlegg i bil, er nettopp at bassen stort sett må plasseres bak i de fleste biler og derfor blir den lett plassert "feil" i lydbildet. det finnes flere måter å omgå det på, men for de aller fleste som ikke er fanatikere, så gjør det lite eller ikkeno at det er bass og annen lyd bakfra.
Noen mener at øret ikke kan plassere frekvenser under 100hz, noe jeg er STERKT uenig i!! Og for å poengtere det, så er er det høyt utdannede vitenskapsfolk og mange beregninger som skal "bevise" dette, men de har tydeligvis ikke tatt seg tid til å sjekke ut dette i praksis!
Nei, ute i ett åpent område så kan man ikke definere en 100hz eller lavere frekvens, eller det er iallefall svært vanskelig å høre eksakt hvor den kommer fra. MEN i en stue eller ennå tydeligere, i en bil så kan man så absolutt definere helt ned til 20hz og plassere hvor de kommer fra. Noe av grunnen er overtoner fra resonerende materiale, eller at man kjenner på kroppen hvor energien kommer fra, men man kan også høre den rene tonen.
Liiit OT, men kanskje greit med litt forklaring allikevel..?[SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
[SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]
Comment
-
Nå har jeg gjort en liten endring. Har stilt inn sub'en til å spille opptil 65hz - noe jeg likte bedre. Min gamle Pioneer høres "boomy" ut rundt 80hz (der den var).
Men frontsettet er på en måte ikke delt i det hele tatt, kan bare ha på "off" eller 80hz (HPF), og hadde jeg hatt på 80 ville jeg mista alt mellom 65 og 80.
Er dette en grei måte å gjøre det? Frontsettet er oppgitt til å spille 65hz til 30khz, men har lest en del om det og de kan kunne spille ned i 50hz også.
Syntes hvertfall dette hørtes greit ut, litt ekstra trøkk foran (de gir grei midbass synes jeg) også er det vanskelig å lokalisere sub-bassen.Last edited by TakeTheTime; 09-03-2010, 13:42.¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Comment
-
Originally posted by TakeTheTime View PostNå har jeg gjort en liten endring. Har stilt inn sub'en til å spille opptil 65hz - noe jeg likte bedre. Min gamle Pioneer høres "boomy" ut rundt 80hz (der den var).
Men frontsettet er på en måte ikke delt i det hele tatt, kan bare ha på "off" eller 80hz (HPF), og hadde jeg hatt på 80 ville jeg mista alt mellom 65 og 80.
Er dette en grei måte å gjøre det? Frontsettet er oppgitt til å spille 65hz til 30khz, men har lest en del om det og de kan kunne spille ned i 50hz også.
Syntes hvertfall dette hørtes greit ut, litt ekstra trøkk foran (de gir grei midbass synes jeg) også er det vanskelig å lokalisere sub-bassen.
Har du delefilter på forsterker?Mvh Tony
- The only road to take is perfection itself
Comment
-
Originally posted by Typhon View PostMulig noen gyldne ører kan høre litt og gi deg litt bistand når du kommer på treffet
Har du delefilter på forsterker?
Har delefilter på forsterkerne ja. På monoblokka er det justerbart fra 50 til 200 tror jeg, men 65hz er et fint sted er det ikke?
Men som sagt så er det ikke like mange muligheter på MRP-F200, der kan man bare velge "off", "LPF 80hz" eller "HPF 80hz".
Jeg brukte da 80hz HPF før, men nå har jeg skrudd av og håpa da på at frontsettet begynner på 65hz...?¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Comment
Comment