Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jbl 1200 gti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jbl 1200 gti

    Jeg har nå kjøpt meg en gammel retrodrøm og er litt usikker på hvor store kasser som er ideelt til disse 12" gti. Jeg har prøvd 58l tunet til 35hz. dette spiller bra men mangler noen db helt i bunnen. Jeg har sett at jbl anbefalte 70 l tunet til 31hz. Noen som har erfaring og som har fått disse til å spille optimalt ? Jeg har relativt liten erfaring med bassrefleks utregning og er litt usikker på om jeg trenger 6" port eller 4". porten blir fryktelig lang ved 6". ca 90cm. Jeg har også lest at to stykk 4" er bedre enn 1 stk 6" port. Noen som vet hvorfor ?

  • #2
    Kjøpte du de av han Svensken?

    Comment


    • #3
      ble anbefalt kasse på rundt 78 liter med 4" port og lengde på 24cm (usikker på om det var 22cm). har hørt dette elementet i kasse på 90 liter med 4" port, usikker på hva portlengden var, men det spiller både høyt og dypt syns jeg. lite kassevolum i bassreflex konstruksjon til dette elementet er nok ikke veien å gå for å få det til å spille optimalt. optimalt kan jo forresten vere så mangt tviler på det har noe for seg med 6" port eller 2x4" porter forresten.

      Comment


      • #4
        http://www.jbl.com/resources/Brands/...rs/1200GTI.pdf

        http://www.jbl.com/resources/Brands/...00GTi%20om.pdf

        Comment


        • #5
          svenskehandel

          Originally posted by Stianuno View Post
          Kjøpte du de av han Svensken?
          Yes. jeg kjøpte av han svensken. jeg betalte 1900kr. Du trenger ikke angre for at du ikke kjøpte de. elementene var ikke rekonet i dette århundret, og de var ikke spesielt god stand slik han skrev. jeg var veldig i tvil om jeg syntes at de var gode nok, men jeg gjorde det likevell. De spiller bra, men er litt slitne i opphenget. har nok stått på magneten i 10 år og blitt litt nedsunket. Jeg tror man kan gjøre minst like godt kjøp med litt god tid på finn.no elller forumet.

          Comment


          • #6
            Okay, skjønner... Jeg var veldigt på hugget og skulle kjøpe de men han sluttet og svare på mail... Endte med at jeg kjøpte noen gammle Dali subber, som forøvrig ikke har vert brukt Så jeg syntes ikke det er sånn super kjipt at det skar seg med GTI subbene.

            Comment


            • #7
              trodde du hadde gti1200 selv ?

              Originally posted by kimmen View Post
              ble anbefalt kasse på rundt 78 liter med 4" port og lengde på 24cm (usikker på om det var 22cm). har hørt dette elementet i kasse på 90 liter med 4" port, usikker på hva portlengden var, men det spiller både høyt og dypt syns jeg. lite kassevolum i bassreflex konstruksjon til dette elementet er nok ikke veien å gå for å få det til å spille optimalt. optimalt kan jo forresten vere så mangt tviler på det har noe for seg med 6" port eller 2x4" porter forresten.
              Hei jeg trodde du var stolt eier av gti 1200 selv. Det står i ramset opp i nedre linje på alle dine innlegg. (husker ikke hva man kaller en sånn standard linje som følger bruker.)

              Er det standard refleks som er tingen for å få god lyd med dette elementet ? har prøvd lukket og det spiller relativt likt som refleks når jeg har gjort noen forandringer med eq. (bare litt lavere selvsagt)

              Comment


              • #8
                Originally posted by melancool View Post
                Hei jeg trodde du var stolt eier av gti 1200 selv. Det står i ramset opp i nedre linje på alle dine innlegg. (husker ikke hva man kaller en sånn standard linje som følger bruker.)

                Er det standard refleks som er tingen for å få god lyd med dette elementet ? har prøvd lukket og det spiller relativt likt som refleks når jeg har gjort noen forandringer med eq. (bare litt lavere selvsagt)
                stemmer at jeg har en slik en, men den er ikke montert i bil akkurat nå. skal bygge ny kasse i reservehjulsbrønn. blir lukket på rundt 40 liter. den ble tidligere brukt i ca 80 liters kasse med 4" (husker ikke lengde/tuning), men dette tar for mye plass. men lyden er det ikke noe å si på. bra med dyp bass og trøkk. og dessuten MYE lytteglede!! har hatt diverse subber opp gjennom årene, men valget faller alltid tilbake på gode gamle jbl gti..hehe. blir aldri lei av lyden i dem.

                men jeg har hatt veldig mangen gti tidligere i forskjellige kasser og etter min erfaring så liker dem seg absolutt best i stor bassrefleks kasse på rundt 80 liter, gjerne mer. testet også i 28 liter lukket kasse, og det spilte som bare fy det. i en stasjonsvogn vel og merke.

                Comment


                • #9
                  Vet at det er en gammel tråd men selger han svensken gti 1200 ennå, er på utskikk etter 1 eller 2 stk til men finner ikke.
                  JBL GTI 145,8db

                  Comment


                  • #10
                    eg har 3 stk men nyreconet spiller helt sjukti 75l kasser per element
                    fusion/audi system xIon/digitals design

                    Comment

                    Working...
                    X