Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innstillinger på forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innstillinger på forsterker

    Hei!

    Jeg lurer på litt på noen ting ang. hvordan forsterkeren bør være justert og hvordan ting kobles.

    Forsterkeren (front):


    Til forsterkeren vil det være tilkoblet en boombox med 2 8" elementer i, som kommer til å stå i bagasjerommet med elementene pekende mot baksetene. Boomboxen skal tåle opp til 800W, mens forsterkeren er bare på 500W, så blir vel ikke lett å sprenge ihvertfall?
    Boomboxen dekker et område på 60-300 Hz.
    Hvordan bør jeg stille "Gain" (min-max), "Bass Boost" (0dB-18dB), "LPF" (50Hz-250Hz), "X-Over" (LPF, Full, HPF) og "HPF" (50Hz-250Hz) for å oppnå den beste basseffekten?

    Hva skal jeg velge av "Low input", som jeg har to røde og to hvite av, eller "High input", som er en inngang med plass til en medfølgende sukkerbit (=det jeg kaller slike "samlebokser" for ledninger, som f.eks. ISO-koblinger bruker)?
    Fra sukkerbiten står det ut fem ledninger:
    - R SIGNAL IN (-)
    - L SIGNAL IN (-)
    - SIGNAL GROUND
    - R SIGNAL IN (+)
    - L SIGNAL IN (-)

    Sukkerbit:


    Ingen av vennene mine som har litt peiling på bilstereo, dvs. har bygget og koblet eget anlegg, aner hva "High Input" er til. De har bare brukt "Low Input"

    Håper noen kan hjelpe meg litt her

    Mvh,
    Tom-André

  • #2
    Du skal velge low input som du tilkobler med rca ja
    Mvh
    Andreas Moen Sæterbø
    Golf mk2
    Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

    Comment


    • #3
      Originally posted by moeN View Post
      Du skal velge low input som du tilkobler med rca ja
      +

      sette "x-over" til LPF (low pass freq.)

      justere LPF potmeteren mellom kl 9-13 -her må du prøve deg frem men høyere desto lettere å høre hvor bassen er plasert, man skal justere slik at bassen ikke kan plaseres og smelter naturlig mot mellomtone/bassen foran men med så "små" baser må du prove som sagt

      Gain er forklar 1000 ganger før hvordan den justeres men i gove trekk skal ikke basen være høyere en nivån på front systemet -som sagt basen skal ikke kunne plaseres/høres å komme bakfra dette justeres også med gain.

      Bass bost tar helt på slutten når alt det andre er på plass men dette kan sammenlignes med en eq der den gir litt extra bass rundt 45-50 hertz vil jeg gjette men husk at dette også bruker mer effekt ved høyere volumn, i praksis bettyr at den vil forvrenge tidligere om du justere for mye bass boost og elementen vil få mer juling ved høyere volum -personlig ville jeg justert til passer lite ved normal volum lytting, da beholder du litt headroom.

      hva slags bil skal dette i? ikke sikker at det blir best med elementene mot baksetten nemlig...

      ved å bruke "low input" bruker du signalen som er FØR forsterkeren til cd spilleren = mindre forvrening og renere lyd=mer SQ

      lykke til forresten!!
      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

      Comment


      • #4
        det er testet og "bevist" tidligere at du får høyest effekt ved å plassere subbene pekende bakover mot baklysa.

        Gjør som Matador sa, sett X-over på LPF og så kan du høre deg frem, men LPF bør være et sted rundt 70 - 100hz. Velg det som høres best ut.

        Bruk low input.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Bilen boomboksen skal i er en Toyota Avensis 1998-modell.
          Elementene mot baksetene, eller ut i bagasjerommet mot baklysa, hva gir best effekt?

          Står at elementene er 10" ut ifra nettet, men da jeg målte de, leste jeg kun av 8"
          Er det ikke riktig å måle diameteren over "de bevegelige komponentene" på elementet, a?
          Man skal ikke regne med den plastikkanten rundt?

          Originally posted by matador View Post
          +

          sette "x-over" til LPF (low pass freq.)

          justere LPF potmeteren mellom kl 9-13 -her må du prøve deg frem men høyere desto lettere å høre hvor bassen er plasert, man skal justere slik at bassen ikke kan plaseres og smelter naturlig mot mellomtone/bassen foran men med så "små" baser må du prove som sagt

          Gain er forklar 1000 ganger før hvordan den justeres men i gove trekk skal ikke basen være høyere en nivån på front systemet -som sagt basen skal ikke kunne plaseres/høres å komme bakfra dette justeres også med gain.

          Bass bost tar helt på slutten når alt det andre er på plass men dette kan sammenlignes med en eq der den gir litt extra bass rundt 45-50 hertz vil jeg gjette men husk at dette også bruker mer effekt ved høyere volumn, i praksis bettyr at den vil forvrenge tidligere om du justere for mye bass boost og elementen vil få mer juling ved høyere volum -personlig ville jeg justert til passer lite ved normal volum lytting, da beholder du litt headroom.

          hva slags bil skal dette i? ikke sikker at det blir best med elementene mot baksetten nemlig...

          ved å bruke "low input" bruker du signalen som er FØR forsterkeren til cd spilleren = mindre forvrening og renere lyd=mer SQ

          lykke til forresten!!

          Comment


          • #6
            Hadde vært konge med en link til den eller de testene!

            Originally posted by Dammed View Post
            det er testet og "bevist" tidligere at du får høyest effekt ved å plassere subbene pekende bakover mot baklysa.

            Gjør som Matador sa, sett X-over på LPF og så kan du høre deg frem, men LPF bør være et sted rundt 70 - 100hz. Velg det som høres best ut.

            Bruk low input.

            Comment


            • #7
              http://www.installer.com/tech/aiming2.html
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Den artikkelen var jo bare helt konge! Thx!
                Skjønte at han mente at det var best med elementene mot baklysa, men fikk ikke helt med meg hva han mente var best av å ha basskassa nære baksetene eller nære baklysa?

                Dette er de to alternativene jeg snakker om:

                eller...

                (Beklager hvis dere ikke syns tegningen er så pen. Laga det bare kjapt i paint for å illustrere spørsmålet mitt)
                Last edited by Sailfish; 09-03-2010, 01:03.

                Comment


                • #9
                  som det første bilde, da dette gir en lengere vei for at bølgen skal strekke seg ut
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    ^ ...og det er mest praktisk også, m.t.p. bagasjeplassen din
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      sorry, men stjeler tråden litt:P hvordan er de me suben pekende mot taket i forhold til bakover da? eventuelt på skrå mot bakruta/taket?
                      Last edited by saab9000; 09-03-2010, 22:22.
                      Lars Ole Spitalen
                      bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                      anlegg: DD, mtx, kenwood
                      skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                      Comment


                      • #12
                        i Corollaen jeg hadde fikk jeg merkbart bedre trykk ved og rette elementen mellom toppen av bakruta og taket enn og ha de spillende rett bakover. Men tror det var pga avstanden mellom elementene og bakluka. Med elementene spillende rett bakover var det maks 25cm. mens på skrått oppover nærmere meteren. Så det har vel noe med at noe bølger kan utlingne hverandre ellernoe, ikke veit jeg. Men jeg fikk bedre trykk av og ha de på skrått oppover i hvertfall.
                        Spiller: Pioneer p6600DVD
                        Frontsett: Seas Lotus Performance
                        Sub:Morel Elate Sw10

                        Comment

                        Working...
                        X