Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer utgang i stereo??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subwoofer utgang i stereo??

    Jeg lurer litt på hvordan dette her fungerer i praksis. Har en pioneer p 99 rs

    Alle kjenner til at bass er vanskelig å retningsbestemme, derfor kjører man ofte SW i mono.

    MEN: kommer signalet i mono ut fra CD spilleren?
    Jeg spør om dette pga jeg lurer på å bruke en brokoblet stereoforsterker som SW forsterker. men da får man bare en inngang, dvs venstre ELLER høyre.

    Om de laveste frekvensene blir sendt i stereo, så kan man da miste 50% av informasjonen i worst case.
    Regner med det er derfor sub forsterkere har en adderingsfunsksjon av de to kanalene?


    Anyone? Noe glupe hoder?

  • #2
    Veldig kort: bass under ~50 hz mikses (som oftest) i mono på cd-en, og sendes derfor også som mono ut av spilleren. Dersom man har en høyre og en venstre subutgang vil signalet under 50 hz være identisk i de fleste tilfeller. Men ikke alle.

    Regner med noen andre hopper inn med en bedre forklaring som inkluderer retningsbestemmelse, harmonisk forvrengning, og vibrasjoner fra løse deler, jeg har knapt med tid akkurat nå
    Last edited by epifant; 06-03-2010, 18:08.

    Comment


    • #3
      Jeg ville brukt et y-ledd for å samle signalene inn på den ene inngangen i tilfelle. Det er ikke alltid det er i mono, og selv om/når det sendes likt ut i begge kanalene, vil du bare få halve nivået om du bruker kun ene kanalen.
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

      Comment


      • #4
        Y ledd?
        Snakker du om å kortslutte de to kanalene inn i en?? Det høres ut som om du selger sikringer

        Comment


        • #5
          Originally posted by flaago View Post
          Y ledd?
          Snakker du om å kortslutte de to kanalene inn i en?? Det høres ut som om du selger sikringer
          Har noen nevnt kortsluttning? Bruk et y-ledd du, går fint det
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


          Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

          Comment


          • #6
            Blander ikke en 2 kanals forsterkere signalen fra venstre og høyre side når man brokobler dem?
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              nei, ikke de jeg har sett iallefall. De bruker enten høyre eller venstre.

              Comment


              • #8
                Så har jeg vært inne og kikket på Y-ledd.
                Det er jo ikke annet en en phonokabel som splitter seg i to.

                Når man da kobler sammen to UTganger på denne måten til en inngang, så vil man i praksis kortslutte de to utgangene og ødelegge cd-spilleren sin utgang.

                Er det noe jeg har oversett her?

                Comment


                • #9
                  Nei, man kortslutter ingenting. Man fører signalene sammen fra stereo til mono, altså fra to til en kanal. Det er ikke noe hokus pokus der. Utgangen på spilleren blir ikke ødelagt.

                  Ett y-ledd brukes til enten å splitte eller å samle ett signal. Værre er det ikke.
                  Sture Vedal

                  Comment


                  • #10
                    Jo, det er jo ingen tvil om at man kortslutter.
                    Man fører sammen de to negative polene til en felles og de to positive polene til en felles.

                    Så man kortslutter utgangen på CDspilleren.

                    Spørsmålet er om utgangen tåler dette.

                    Og om den tåler det uten å bli ødelagt, vil det ikke forskyve hvilespenninger og whatnot om man får spenning inn på utgangen når den skulle være stille?

                    Comment


                    • #11
                      Ehm...

                      Ja, den tåler det. Det er det ett yledd er laget for å gjøre. Du har fått svar på spørsmålene dine flere gang, hva trengs for å få deg til å godta at dette er noe som garantert funker, uten å ødelegge utgangene på spilleren din?
                      Sture Vedal

                      Comment


                      • #12
                        men uansett så er dette IKKE SKADELIG på noen måte!!!

                        Comment


                        • #13
                          Til Chin:
                          Det som trengs er at folk ikke diskvalifiserer seg selv med det samme med å si at du ikke kortslutter utgangene for det gjør du, big time. Ikke pluss til minus, men pluss til pluss og minus til minus på de to kanalene. Jeg har selv utdannelse i elektronikk for 20 år tilbake før jeg skiftet til medisin, og det FINNES utganger som kan klare dette, men absolutt ikke alle. Man kan godt rissikere at signalet fra den ene kanalen ryker rett til jord via den andre utgangen...
                          Ville du feks koble de to plussledningene til to forsjkellige høytalere sammen?


                          Til username:
                          Nei skulle jeg drive to innganger med en utgang, så hadde Y-kobling fungert helt fint, da er det såklart ikke noe problem
                          Men det som jeg er blitt foreslått er å koble utgangene på CD spilleren sammen, også inn på en inngang på forsterkeren... det høres skummelt ut.

                          Comment


                          • #14
                            Så den spilleren har 2 sub utganger? Trodde det var bare diskant, mellomtone, midbass og sub? altså 4stk rca ut

                            Comment


                            • #15
                              Det er helt utrolig å lese det du skriver, Flaago. Ikke vondt ment på noe vis, ikke tolk det dithen. Du sier du har utdannelse innen elektronikk, selv om det er 20 år siden, så vil jeg kanskje tro at du har holdt litt av kunnskapene ved like.

                              Tingen er, ett y-ledd fører sammen to signaler, fra spiller til f.eks sub-inngang på forsterker. Dette er mere vanlig innenfor hus-stereo enn det er i bil, da stort sett.. Merk, stort sett, ikke alle... Spillere og forsterkere, det være seg monoblokker eller flerkanals forsterkere, leveres med 2 eller flere phonoutganger/innganger.

                              Jeg skal være helt ærlig med deg, å si at jeg har liten peiling på elektronikk, MEN.. Når det er sagt, så har jeg puslet med dette i en år-rekke nå. Tar du rød og hvit utgang på spilleren, setter inn ett Y-ledd som fører disse to sammen, for deretter å gå med en singel phonokabel fra enden på Y-leddet og videre til en mono-forsterker, så vil ikke det medføre noe som helst komplikasjoner for spiller. I allefall ikke de spillerne jeg har vært borti, og det begynner å bli en del av dem opp igjennom tiden.

                              Men, det jeg ikke helt henger med deg på, er hvilken forsterker/spiller du skal bruke? Er det så at spilleren din har 2 utganger til f.eks sub og forsterkeren din kun har 1 inngang? altså, kun svart eller rød? Ikke rød+hvit (som har vært en standard de siste.... ja, mange år tilbake)

                              Og nok en gang, dette er ikke ment som ett forsøk på å være nedlatende eller stille dine kunnskaper i tvil.
                              Sture Vedal

                              Comment

                              Working...
                              X