Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer utgang i stereo??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Du er da overhodet ikke nedlatende, du sier jo selv at du ikke aner hva som skjer, du har bare prøvd det, og det funker

    Jeg har diskutert det med en kompis som er svakstrømsingeniør ( dog ikke på stereo) i dag, og han var heller ikke sikker. Det kom an på hvilken type utgang som brukes ifølge han.

    Hele spørsmålet kommer jo bare an på om det er veldig høy impedans på utgangen, om det er det, skulle det gå fint.

    Og ja spilleren min har 2 subutganger, og forsterkerløsningen jeg tenkte på har kun en inngang. Derfor spørsmålet.


    Og grunnen til at jeg ikke stoler på folk er at jeg har sett så jææævla mange dumme utsagn i tillegg til alle de lure her inne ;-)

    Det jeg trengte var en som kunne si at alle cdspillere hadde så høy impedans inn på utgangen at det overhodet ikke betydde noe at man kortslutter på denne måten.

    Comment


    • #17
      Selv om du kortslutter linjeutgangene, vil det ikke skje noe (på de fleste spillere). Det står i spesifikasjonen til spilleren din, hvilken utgangimpedans den har. Når du vet utgangsimpedansen og linjespenningen, kan du jo enkelt regne ut den maksimale kortslutningsstrømmen.

      I alle fall såvidt jeg kan forstå. For å ødelegge noe, må det gå strøm - og det skal i utgangspunktet ikke gå mye strøm i signalkablene.

      Hva de potensielle impedansforandringene på utgangen kan gjøre med lyden er jo en helt annen sak, og vil sikkert være veldig forskjellig i hvert enkelt tilfelle.

      Edit: Sjekket med vår venn Schmoogle-google, og utgangsimpedansen til vanlige lydkilder er visstnok i 100-ohms-området? 5V/100 ohm = 50mA maksimal potensiell kortslutningsstrøm.

      Igjen; såvidt jeg kan forstå. Har ikke tenkt på problematikken før. Siden det ikke kan gå noe særlig strøm i signalkablene, har jeg koblet i øst og vest mange ganger.

      Den eneste gangen det gikk skeis, var da skjermen på en signalkabel kom borti plusspolen på batteriet.
      Last edited by Miniboom; 08-03-2010, 00:53.

      Comment


      • #18
        sist jeg sjekket så kortslutter man kun når man kobler to ledere av ulik polaritet. Med andre ord kobler du en minus kabel med en minus kabel og en pluss kabel med en pluss kabel så kortslutter du ingenting. Du parallell kobler signal utgangene, noe som fører til økt strøm, men det er ikke farlig i dette tilfelle.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #19
          egentlig så har dere begge deler rett... man "kortslutter" signalen om den ikke er i fase med hverandre -og det er vel dette flaggo har i tanken tror jeg."polariteten" det er snakk om er har ikke direkt betydning i en AC signal om de ikke er i fase

          Som minboom allrede nevner så har alle spillere en buffer utgang (gjerne en ic opamp) som har en utg. imp. rundt 50ohm -1Kohm -lavest er best self.

          men de fleste forsterkere har en L/R inngang og på innsiden er igjen en opam som igjen summerer disse signalene -om ikke er det en motstand i serie med L/R før begge signalene føres sammen -dette for å unngå for lave laster til HU. Så det tas hensyng til dette vanligvis -personlig ville jeg ikke brukt en Y-led for å "summere" begge kanalene.

          Som epifant nevner de flaste sub utganger er jo allrede i mono men om din forsterker bare har en RCA inngan må du justere gain opp... og faktisk det mest riktig i ditt tilfelle, selv om å bruke y-led funker grei men som sagt jeg ville ikke brukt det framfor å justere opp gain isteden...
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #20
            Har snakket med Jo hos pioneer norge, og han fikk kaffen i halsen da jeg spurte om y koble ytgangene på denne måten. Fikk ikke lov til det, da ville garantien falle bort etc.

            So thx but no thx.

            Og til dere som ikke skjønner det med kortslutning... Om det er 0 volt på ene utgangen og 5 volt på andre, og man kobler de sammen så vil det gå strøm fra den ene til den andre.
            Om ikke utgangen ryker så vil det iallefall endre impedansforhold og hvilestrøm and whatnot, og dette kan føre til stor endring i lydbildet også.
            Damned: om det kun førte til økt strømstyrke, så måtte jo kanalene sende ut det samme signalet.. og da var det jo mono uansett, så da var det ikke noe problem.

            Synes ærlig talt at det er litt risky å gi råd som kan ødelegge en spiller til 10 000.
            Last edited by flaago; 08-03-2010, 10:57.

            Comment


            • #21
              Originally posted by flaago View Post
              Har snakket med Jo hos pioneer norge, og han fikk kaffen i halsen da jeg spurte om y koble ytgangene på denne måten. Fikk ikke lov til det, da ville garantien falle bort etc.

              So thx but no thx.

              Og til dere som ikke skjønner det med kortslutning... Om det er 0 volt på ene utgangen og 5 volt på andre, og man kobler de sammen så vil det gå strøm fra den ene til den andre.
              Om ikke utgangen ryker så vil det iallefall endre impedansforhold og hvilestrøm and whatnot, og dette kan føre til stor endring i lydbildet også.
              Damned: om det kun førte til økt strømstyrke, så måtte jo kanalene sende ut det samme signalet.. og da var det jo mono uansett, så da var det ikke noe problem.

              Synes ærlig talt at det er litt risky å gi råd som kan ødelegge en spiller til 10 000.
              Nå sier jo samtlige her inne at det går bra.
              Du har jo fått tips om hva du kan sjekke for at spilleren din skal tåle det eller ei.
              Jeg kan skjønne at du ikke føler deg trygg på dette når du har så dyr spiller, men prøv med en gammel og sliten en (om den har ca samme verdier) først da vel? Om du skulle ha dette da
              VW Corrado - Prosjekt bil
              Mitsubushi Lancer - Bruksbil
              It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
              I´m BANKRUPT - A G60 owner

              Comment


              • #22
                kan er vel stikkordet her. Jeg har både lest og hørt at folk har fått råd om å bruke en y-splitter før, og jeg har aldri hørt en spiller ta kvelden pga det eller at noen klager på støy el.

                Men hva var begrunnelsen til Jo hos Pioneer, hvorfor skulle du ikke gjøre dette?
                Mvh. Damir

                Comment


                • #23
                  hvilken spiller er dette? ellers finnes de ikke noe form som helst av DC spenning i utgangene, det er en kondensator like etter opampen og etterpå minst 2 motstander -mellom begge disse motstander er det en transitor som kortslutter signalet: muting kretsen nemlig.. derfor lurte på hva slag sær og merkelig model dette spiller var men jeg gjentar at jeg ville ikke brukt en y-led på den måtte
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #24
                    Det er en p99rs.

                    Og nei, det er jo ikke DC vi snakker om men signal fra den andre kanalen.

                    Comment


                    • #25
                      okei, den har også motstander i utgangen, til sammen blir det 100ohm om jeg ikke husker feil motstandene er for å unngå kortslutning, men utg. ic har strøm begrenser og er kortslutnings beskytet (regner med at de bruker BB opamper på denne også) egentlig ser jeg ikke problemet da du skal bare bruke en av utgangene til suben. Bare husk å justere gain riktig

                      Joda, da vet du at i AC blir fasene mellom ledernen som er viktig men dette er ikke tema egentlig og derfor ikke mye å diskutere her, kjernen er at det ikke er farlig å bruke y-led MEN det er ikke riktig måtte å gjøre det på...
                      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                      Comment


                      • #26
                        Det er et glimrende svar, og takk for det!

                        Comment


                        • #27
                          Fantastisk!

                          Dette forumet slutter aldri å overraske.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by matador View Post
                            Joda, da vet du at i AC blir fasene mellom ledernen som er viktig men dette er ikke tema egentlig og derfor ikke mye å diskutere her, kjernen er at det ikke er farlig å bruke y-led MEN det er ikke riktig måtte å gjøre det på...
                            Så kommer 10000 kroners spørsmålet (bokstavelig talt), hva er riktig måte å gjøre det på? For å få et stereo-signal inn på en mono inngang? Som du sier er det ikke farlig å bruke y-ledd, men hva er den rette måten å oppnå ønsket resultat?
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                            Comment


                            • #29
                              Står noe om og justere opp gain

                              Comment


                              • #30
                                Er du sikker på at du ikke har mulighet til å velge mellom stereo og mono på subutgangen? Jeg hadde det på min P88RS.
                                Olav L.
                                Volvo 740 GLT -90

                                Comment

                                Working...
                                X