Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer utgang i stereo??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Haakon O View Post
    Så kommer 10000 kroners spørsmålet (bokstavelig talt), hva er riktig måte å gjøre det på? For å få et stereo-signal inn på en mono inngang? Som du sier er det ikke farlig å bruke y-ledd, men hva er den rette måten å oppnå ønsket resultat?

    Det er kjempeenkelt. Kjøp en forsterker som er laget for det. De legger sammen stereosignalet til et monosignal. Trenger jo ikke så veldig avansert elektronikk for det, men kanskje litt mere en en kortsluttende ledning


    Og miniboom, ikke vær overrasket, er tonnevis med folk her som bare snakker ut av rævva uten å ha peiling.
    Av alle her inne er det kun matador som faktisk har svart fornuftig og hjelpsomt på denne tråden!

    Comment


    • #32
      Hei olav.

      Det var det første jeg prøvde, men er for dum til å finne utav den idiotiske bruksanvisningen.. ringte de jeg kjøpte den av, de mente det ikke gikk. Hadde det gått an ville det vært såre enkelt, og det BURDE gå an.

      Comment


      • #33
        Merkelig at en såpass dyr spiller mangler den funksjonen, når . Søkte kjapt gjennom bruksanvisningen til P99RS, og fant heller ikke den funksjonen.
        Olav L.
        Volvo 740 GLT -90

        Comment


        • #34
          Originally posted by flaago View Post
          Og miniboom, ikke vær overrasket, er tonnevis med folk her som bare snakker ut av rævva uten å ha peiling.
          Av alle her inne er det kun matador som faktisk har svart fornuftig og hjelpsomt på denne tråden!
          Dumme svar overrasker meg ikke lenger.

          Jeg refererte mer til det faktum at du var såpass påståelig og nektet å godta at du bare kunne prøve for å teste, ikke bare etter en haug av entydige innlegg som riktignok syntes å være "tatt ut av ræva", men også etter at jeg postet innlegget hvor jeg poengterte at utgangsimpedansen gjerne var 100-ish ohm, og at maksimal linjespenning (i ditt tilfelle) er 5V, og at kortslutningsstrømmen dermed blir et ikke-tema.

          Jeg svarte altså på nettopp det du spurte om i innlegget før, men du tok det ikke for god fisk før det ble poengtert og utdypet ytterligere av Matadoren vår.

          Nevnte også at det kunne være lydmessige konsekvenser pga impedansforandringene, noe du bare gjentok for å poengtere deg selv senere.

          Så... Jeg ble altså bare litt overrasket over at du ikke var fornøyd med å få svar på hva du lurte på, selv om det ble gjentatt til det kjedsommelige (dog ikke så teknisk), og du litt arrogant bare avfeide svarene for ikke å være tekniske nok, når du selv synes å vite enda mindre om det rent tekniske aspektet rundt brokobling.

          Når det er sagt, så vil såvidt jeg vet de fleste stereoforsterkere, i alle fall til bilbruk, summere signalet på inngang L og R når de brokobles. Den velger ikke én av dem... Bare prøv å dra ut L/R mens du spiller lavt, så får du se. Volumet blir lavere når den ene mangler, men du får lyd uansett hvilken inngang du bruker - igjen; dette gjelder de fleste forsterkere såvidt jeg vet (og alle jeg har brokoblet noen gang).

          OBS: Den ovennevnte summeringen er grunnen til at du kan ødelegge visse forsterkere om de brokobles på utgangen, med signal kun på den ene inngangen, så det er ikke å anbefale å spille med signal inn på kun én inngang når volumet er litt høyere...


          Tar kritikk på å ikke ha lest alle innleggene dine før jeg postet, da kunne jeg sikker skrevet litt mer utfyllende første gang... (og ertet deg for å spørre om fyren som var først ute med å foreslå Y-ledd, solgte sikringer???).

          Comment


          • #35
            Miniboom.
            Problemet var jo at dere alle hadde jævlig feil.

            Tviler ikke på at det går, men pioneer norge frarådet det på det sterkeste med y-kobling.... Og det var pga utgangen ikke var beregnet på det.

            Lydmessig er det også (store) problemer med det.

            Så dine spydigheter har du nettop skutt langt inn i den breie assen din

            Men de fleste forsterkere summerer begge innganger altså?
            Der sliter jeg litt for feks audison og macintosh gjør IKKE det i følge bruksanvisning?

            Nå er jo ikke jeg så lur, men det som jeg klarr å lese av bruksanvisningen til VRX 4.300 så skal man bruke inngang R(ight) på både A og B cbanel om man gjør den om til en 2 kanals forsterker vha brokobling.
            Er godt mulig jeg tar feil, da det er en krøkkete bruksanvisning!
            Last edited by flaago; 08-03-2010, 21:59.

            Comment


            • #36
              Originally posted by flaago View Post
              Miniboom.
              Problemet var jo at dere alle hadde jævlig feil.

              Tviler ikke på at det går, men pioneer norge frarådet det på det sterkeste med y-kobling.... Og det var pga utgangen ikke var beregnet på det.

              Lydmessig er det også (store) problemer med det.

              Så dine spydigheter har du nettop skutt langt inn i den breie assen din

              Men de fleste forsterkere summerer begge innganger altså?
              Der sliter jeg litt for feks audison og macintosh gjør IKKE det i følge bruksanvisning?

              Nå er jo ikke jeg så lur, men det som jeg klarr å lese av bruksanvisningen til VRX 4.300 så skal man bruke inngang R(ight) på både A og B cbanel om man gjør den om til en 2 kanals forsterker vha brokobling.
              Er godt mulig jeg tar feil, da det er en krøkkete bruksanvisning!
              Først og fremst bør du holde dine fantasier om min bakdel for deg selv. Har ingen interesse av å vite hva du bedriver fritida di med, men her er det exit only, og det er overhodet ingenting som skal skytes inn.

              Du kan vel holde det saklig, eller...?

              Du påstår det er kortslutning når man kobler + til + og - til - på to linjeutganger. Jeg er ikke enig, da det er elektriske komponenter som umuliggjør en ren kortslutning mellom de to utgangene på forsterkerne som sitter i linjeutgangen. Ergo bør det ikke være mulig å ødelegge dem på denne måten. Det beskriver også Matador nærmere ovenfor!

              M.a.o. kan du fucke signalene (noe jeg også nevnte), men ikke komponentene som sådan, ved å koble noe feil her.

              Har ikke påstått at Y-kobling er så flott, men jeg mener du kan prøve og se om det fungerer hos deg. Så klart, P99RS er jo en høykvalitetsspiller, og ettersom det er bedre med lavere utgangsimpedans, er det antagelig større sjanse for å ødelegge utgangene på en P99RS enn en crappy JVC-spiller med 1kOhm utg.imp. Men - samtidig er det mye som taler for at P99RS bør ha bedre beskyttelse mot feilkoblinger. Både fordi det er high end, og fordi det er Pioneer.

              Du må jo bare gjøre som du vil.

              Nå vet jeg ikke hvilken Vrx-manual du har lest (eller om det varierer fra modell til modell), men såvidt jeg kan lese om Vrx 4.300 2000-edition her, så er det godt forklart hvordan det er summering av "L" og "R" på input på forsterkeren, med mindre du har satt en liten bryter til mono - hvor forsterkeren kun vil bruke "R".

              M.a.o. støtter den både summering (dvs. stereo-signal summet til mono) eller ren mono.

              Comment


              • #37
                Aaaah, takker !

                Comment


                • #38
                  Lykke til

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by flaago View Post
                    Jo, det er jo ingen tvil om at man kortslutter.
                    Man fører sammen de to negative polene til en felles og de to positive polene til en felles.
                    Så pluss og pluss sammen og minus og minus sammen på et batteri er kortsluttning det da ?

                    Når Installbay går inn her å sier at det funker helt fint ville jeg ikke tvilt særlig på det, men om du fortsatt tviler så er det vell bare å sette en diode på hver pluss tilførsel på signalet ditt da så blir det hvertfall ingen kortslutninger.
                    TEAM RE-LOUD
                    http://www.teamreloud.com

                    Norwegian Champion 08

                    Comment


                    • #40
                      For å blande meg litt inn her i denne diskusjonen jeg også. Det er en viss forskjell på et batteri og et linjesignal. sist jeg sjekket så har batteriet DC og et linjesignal AC Og hvis man da skal begynne å lage en likeretter på linjesignaltet så vil det nok skje ting

                      Comment

                      Working...
                      X