Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen her som har noen gode signalkabler å annbefale?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen her som har noen gode signalkabler å annbefale?

    Hei

    Skal ha meg noen nye signalkabler, så da lurer jeg på hva folket her inne annbefaler.

    Skal ha en 4 kanals og en 2 kanals.
    Last edited by Andy89; 24-03-2010, 22:41.
    Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

  • #2
    det er ikke vits å bruke flere tusen kroner på signalkabler hvis du tror det. Så lenge du legger dem riktig gjennom bilen så vil det meste fungere uten problemer som koster mer enn 50kr for 5m.

    Noe sånn som det her vil fungere: http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1194
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dammed View Post
      det er ikke vits å bruke flere tusen kroner på signalkabler hvis du tror det. Så lenge du legger dem riktig gjennom bilen så vil det meste fungere uten problemer som koster mer enn 50kr for 5m.

      Noe sånn som det her vil fungere: http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1194
      Nei tenkte bare på det at jeg vil ha en kabel som er skikkelig bygd og som tåler litt.
      Og de du linker til er vinklet, og fås ikke i 4 kanals..
      Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

      Comment


      • #4
        Originally posted by Andy89 View Post
        Nei tenkte bare på det at jeg vil ha en kabel som er skikkelig bygd og som tåler litt.
        Og de du linker til er vinklet, og fås ikke i 4 kanals..
        fra installbay.no
        V104-17
        BT4 500


        fra elutstyr.no
        http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=2163

        samma som den nederste jeg nevnte på installbay.no, men 50kr dyrere ^^

        fra bilradiospes.no
        http://bilradiospes.no/m/shop/?produ...436&id=&vn=736

        disse er vel å anbefale, selv kjører jeg stinger sin signalkabel, jeg fikk beskjed og hørt da at disse litt mer kvalitetskablene er jo der for å gi mindre motstand på kabelen, og mer støyskjerming men vet ikke om noen kan bekrefte den myten, tillegg så var "isolasjonen" kabelen var noe tynnere enn de andre signalkablene jeg har erfart og det er jo kjekt ettersom blir lettere legge. dette er fra min egen erfaring.
        Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

        Comment


        • #5
          ja i lengder over 10-15m så spiller det en rolle. Men det er utrolig hva folk vil tro kun ved å se på prislappen. Jeg kan garantere at du ikke vil høre forskjell mellom en kabel som koster 1000kr/m og en som koster 50kr/m.

          Forsøk på dette har blitt utført i HiFi tidligere og hver gang så er det blitt bevist at det spiller null rolle. I bil er det litt mer farlig for det er av og til vanskeligere å unngå strømledninger, bensinpumper e.l. som lager mye elektrisk støy, derfor skrev jeg at kabelen bør være skjermet, GZ kabelen var trippel lags skjermet og jeg hadde aldri betalt mer enn det den koster.

          Mest ekstreme eksemplet var en type som sammenlignet veldig dyre høyttalerkabler (ikke samma som signalkabler men allikevel), tror de kostet over 2000kr per meter, med metallet fra kleshengere og ingen hørte forskjell. Gode kabler er som regel kun humbug. Gode optiske kabler er viktig for at de skal tåle å bli bøyd på uten at det inni knekker, mange optiske er veldig skjøre. Men vanlig kobber kabler er det ikke mye vits å bruke masse penger på.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            På analoge signalkabler i en bil har pris og kvalitet alt å si.

            Har hatt flere kunder som har kommet innom meg og lurt på hvorfor i huleste det er støy på anlegget. De har kjøpt signalkabler på biltema og resten av anlegget med oss.

            Hver eneste av de fikk vekk støyen med blandt annet den ikke alt for dyre signalkabelen fra fra gz som det er linket til ovenfor. Connection er også strålende kabler, selv om de ser litt tynne ut, så skjermer de godt og gjør jobben.

            En god signalkabel koster normalt ca 200,- en 4 kanals ca 400 og en 6 kanals ca 600,- så da skjønner jeg ikke at folk mener det er så dyrt med 600 for en 6-kanals kabel

            Comment


            • #7
              nemlig, lakrisen fra Biltema var like bra som 1000kr kabelen.

              edit: Nei jeg er enig at prisene du nevner er helt greie. Men har sett folk som kjøper RCA kabler i 1500kr klassen (4 kanals) og da rister jeg bare på hodet. Så lenge kabelen er litt stiv, skjermet og har grei kvalitet på kontaktene i endene så holder de lenge.

              Bruk heller pengene på brun brennevin som en nevnte i avforum tråden.
              Last edited by Dammed; 24-03-2010, 01:29.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Jeg må si meg litt uenig i hva folk sier her. Jeg vet at kobber er kobber og lyd skal ikke forandre seg. Det gjør vel i bunn og grunn ikke det men for folk som meg med tvangstanker så blir lyden merkbart bedre med kabel du vet er dyr og god.
                Jeg hørte merkbart forskjell på biltema kabelen jeg kjøpte og monster kabelen jeg kjøpte fra NeDD. Riktignok betalte jeg 250 kr per kabel så det var verdt for min del.

                Men kabler til bilbruk ville jeg sett stort sett på skjermingen, eventuelt kjørt på med lakris kabelen fra claser'n ;p
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Bring it on!
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    du innbiller deg selv at det er bedre fordi det er dyrere. Det er jo derfor man utfører blindtester, fordi vi alle gjør det.
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • #11
                      Jeg fant meg noen som så ut til å ha grei kvalitet, tråden kan stenges.
                      Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

                      Comment


                      • #12
                        En litt artig ting Joakim og jeg merket i fjor når han skulle få lyd i beemern:

                        I sin iver etter å koble opp utstyret,og mangel på skikkelige signalkabler, ble det bruk noen lakrissnører som lå og slengte i verkstedet. Koblet dette opp og det ble jo lyd. Fikk justert inn delefilter, nivåer, tidskomp og EQ slik at det fungerte helt greit i noen dager inntil han fikk loddet nye signalkabler av noe fetere kaliber.
                        Når de nye kablene var på plass måtte han faktisk til å justere om bilen da ingenting stemte lenger. Nivåer og EQ var helt på bærtur! Tonalt låt det en god del bedre også.

                        Man kan kanskje påstå at det var skikkelig skjerming som gjorde utslaget, eller andre variabler som var inne i bildet påvirket lyden, men jeg tror ikke det er noe annet en "bedre kabel" som resulterte i en bedre lydgjengivelse.

                        Så å si at kabler har ingenting å si, selv på avstander under 1 meter, er vel noe overdrevet vil jeg tørre å påstå
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Typhon View Post
                          En litt artig ting Joakim og jeg merket i fjor når han skulle få lyd i beemern:

                          I sin iver etter å koble opp utstyret,og mangel på skikkelige signalkabler, ble det bruk noen lakrissnører som lå og slengte i verkstedet. Koblet dette opp og det ble jo lyd. Fikk justert inn delefilter, nivåer, tidskomp og EQ slik at det fungerte helt greit i noen dager inntil han fikk loddet nye signalkabler av noe fetere kaliber.
                          Når de nye kablene var på plass måtte han faktisk til å justere om bilen da ingenting stemte lenger. Nivåer og EQ var helt på bærtur! Tonalt låt det en god del bedre også.

                          Man kan kanskje påstå at det var skikkelig skjerming som gjorde utslaget, eller andre variabler som var inne i bildet påvirket lyden, men jeg tror ikke det er noe annet en "bedre kabel" som resulterte i en bedre lydgjengivelse.

                          Så å si at kabler har ingenting å si, selv på avstander under 1 meter, er vel noe overdrevet vil jeg tørre å påstå
                          Jeg trodde også det kunne ha en del å si for lydgjengivelsen.
                          Jeg ville heller kjøpt disse enn de billigste kablene til Biltema...
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            De der er faktisk ganske bra Eid et par slike selv, kan ikke klage på de!
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              Lange kabler er mer følsomme for støy enn korte kabler. Lange høyttalerkabler er generelt bedre enn lange signalkabler. Det kommer av at både strøm- og spenningsnivå i høyttalerkabelen gjerne er høyere enn i en signalkabel. Støy utenfra vil da bli vesentlig lavere i forhold til nivået på signalet i en høyttalerkabel enn i en signalkabel.

                              Man kan også se på det på den måten at det som kommer inn i en signalkabel forsterkes opp, inkludert støyen. I høyttalerkabelen skal ikke signalet forsterkes mer.

                              dette er min egen erfaring fra HIFI område hvertfall, det samme gjelder vel mye innen bilstereo - men som sagt er det kortere avstand fra basselementet til forsterker enn det er fra cd/headunit til forsterker så.

                              Jeg skal ikke komme her og påstå at HIFI har akkurat like mye si som bilstereo, men dette er hvertfall det jeg erfart og hørt.

                              kan vel si at denne diskusjonen kan bli veldig lang, men til trådstarter - du for heller forske litt selv, og bestemme utifra selv hva du mener og syns er bra
                              Last edited by daywalk3r; 24-03-2010, 13:14.
                              Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X