Jepp. En starter trekker masse strøm. Hvis du ser i tråden om kabel og sikringer. Så ser du en måling jeg gjorde på min bil. En polo. Og det at det står 2kw på starteren sier ikke så veldig mye om hvordan den oppfører seg i kaldt vær osv. En starter trekker mere strøm til saktere/mere motstand den får. Og hvis du ser mine måleresultater som er noe håndfast og ikke bare synsing fra noen så ser du at det er ikke noe problem å trekke over 300a på en sliten polo så hvor mye strøm en starter trekker er undervurdert
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Dumt å parallellkoble forskjellige bilbatteri?
Collapse
X
-
Nå er ikke 300A noe problem for et sunt blybatteri, og særlig ikke et bedre batteri som Optima eller random AGM. Hvis du har en strømkilde som faktisk klarer å levere strømmen som trengs, vil ikke spenningsfallet bli like stort, dermed vil ikke strømtrekket øke like mye heller.
Jeg har ikke målt strømtrekket fra mine startere opp igjennom, men har flyttet batteriet bak, og aldri hatt mer enn 25kv kabel mellom original plusspol foran, og pluss på batteriet bak. Aldri vært noe problem å få start, sommer eller vinter, og aldri har jeg satt fyr på noen bil heller. Det siste er kanskje mest flaks, men ikke pga kabeltykkelsen. :P
Comment
-
Originally posted by Miniboom View PostNå er ikke 300A noe problem for et sunt blybatteri, og særlig ikke et bedre batteri som Optima eller random AGM. Hvis du har en strømkilde som faktisk klarer å levere strømmen som trengs, vil ikke spenningsfallet bli like stort, dermed vil ikke strømtrekket øke like mye heller.
Jeg har ikke målt strømtrekket fra mine startere opp igjennom, men har flyttet batteriet bak, og aldri hatt mer enn 25kv kabel mellom original plusspol foran, og pluss på batteriet bak. Aldri vært noe problem å få start, sommer eller vinter, og aldri har jeg satt fyr på noen bil heller. Det siste er kanskje mest flaks, men ikke pga kabeltykkelsen. :P
Comment
Comment