Carputere har vært tilgjengelige en stund, og med den stadige økningen i data- og internettbaserte løsninger for alt fra musikk til bilder, video, navigasjon, kommunikasjon og mye mer er det sannsynlig å tro at flere og flere etterhvert vil gå til anskaffelse av en eller annen form for datamaskin til bruk i bilen.
Men til tross for alle fordelene, fleksibiliteten og den stadig synkende prisen på datakomponenter velger fremdeles de aller fleste mer eller mindre tradisjonelle hovedenheter. Det snakkes riktignok litt om det, og mange snuser litt på alternativer, men svært få kjører løpet helt ut.
Jeg synes det hadde vært interessant å vite hvorfor det er slik. Det økonomiske aspektet er selvsagt én ting, per idag kan carputere simpelthen ikke konkurrere på pris mot hovedenhetene i den lavere enden av prisskalaen. Men Bilstereoforumets medlemmer handler gjerne hovedenheter som både tilsvarer og langt på vei overstiger carputere.
Er det
- for mye å sette seg inn i?
- for komplisert å sette sammen?
- for kompliserte å koble opp?
- mangel på kommersielt tilgjengelige løsninger?
- for nerdete?
- for lite brukervennlig?
- lite estetisk tiltrekkende?
- vanskelig å få oversikt over aktuelle alternativer?
- for lite utbredt?
- for lite informasjon tilgjengelig?
- en kombinasjon? Eller andre grunner jeg ikke har fått med? Eller hadde du kanskje bare ikke tenkt på det som et alternativ?
Kjør ivei, ingen meninger er uinteressante eller dumme!
Men til tross for alle fordelene, fleksibiliteten og den stadig synkende prisen på datakomponenter velger fremdeles de aller fleste mer eller mindre tradisjonelle hovedenheter. Det snakkes riktignok litt om det, og mange snuser litt på alternativer, men svært få kjører løpet helt ut.
Jeg synes det hadde vært interessant å vite hvorfor det er slik. Det økonomiske aspektet er selvsagt én ting, per idag kan carputere simpelthen ikke konkurrere på pris mot hovedenhetene i den lavere enden av prisskalaen. Men Bilstereoforumets medlemmer handler gjerne hovedenheter som både tilsvarer og langt på vei overstiger carputere.
Er det
- for mye å sette seg inn i?
- for komplisert å sette sammen?
- for kompliserte å koble opp?
- mangel på kommersielt tilgjengelige løsninger?
- for nerdete?
- for lite brukervennlig?
- lite estetisk tiltrekkende?
- vanskelig å få oversikt over aktuelle alternativer?
- for lite utbredt?
- for lite informasjon tilgjengelig?
- en kombinasjon? Eller andre grunner jeg ikke har fått med? Eller hadde du kanskje bare ikke tenkt på det som et alternativ?
Kjør ivei, ingen meninger er uinteressante eller dumme!
Comment