Announcement

Collapse
No announcement yet.

Midbass i bakdører?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Midbass i bakdører?

Noe særlig ulempe med midbass i bakdører? (godt dempet og god mulighet for å stive av dørtrekk)

Er en Golf MK2 5-dørs så blir plassert ganske lavt og langt framme i bakdørene så avstand i forhold til mellomtone/mid i dørene framme blir ganske lik.
    MTP plassering på seterygg så ender de mer nedenfor meg enn bak.

Tenkte deling på bunn 63Hz og topp et sted mellom 150-200Hz (litt redd for å ta før høyt i hz pga lydbilde)

Lest en del på nettfora som f.eks DIYMA osv og ser både positive og negative meninger på det her, ikke lett å finne en egentlig konklusjon.
    Last edited by Johan; 23-06-2012, 18:49.

En veldig enkel konklusjon: dropp det!
    Om du ønsker et godt lydbilde og har litt ambisjoner, så ikke sett noe bak eller i bakdørene. Det kreves selvfølgelig mye mer enn kun plassering av elementene, men midbasser i bakdørene er feil vei å gå!

Om du derimot bare vil ha mer lyd, så er det ett fett, men bra og definert lydbilde får man ikke.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Godt lydbilde er viktigst ja.

DD kompsettet jeg har er helt SYKT mye for pengene mtp lydkvalitet, men merker det er i bunn det gjerne skulle vært litt mer.

Vil egentlig ha 6.5" DD dedikert mid framme men blir litt slit med å få plass mtp at det sånn ca MÅ være portet kasse på dem såvidt jeg forstår.

Comment

Det er endel spennende å lese på om du søker på DIYMA etter "rear mounted mid bass"

Comment

Det er mye spennende generelt å lese på DIYMA ang høyttalerplasseringer
          Diskant i kick f.eks..
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Både her og DIYMA og mange andre forum er det forskjellige meninger angående det her, hehe :P

Hvor langt framme bør midbass være for å ikke tulle til lydbilde?
            I 5-dørs Golf er det ikke stort lenger bak om man bruker bakdører enn bakerst i dørene på 3-dørs versjonen.

Comment

Men Golf V (er vel den du henviser til) har også en latterlig dårlig plassering av høyttalere originalt, helt bakerst i døra så den spiller deg rett i skinka,.. De fleste med ambisjoner om god lyd bygger om dørene slik at de står i fremre hjørne, ikke bakerst. På Golf 6 har VW endret dette selv så høyttalerene står på rett plass igjen.
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Er en Golf MK2/MKII med 5 dører.
                Ingen hull originalt i bakdørene men lett å få de i fremre hjørne, ender ca med å spille rett bak seterygg.

Hvor starter Hz man klarer å retningsbestemme?
                Trodde under 200HZ var sånn ca umulig å retningsbestemme,derfor jeg valgte å stoppe der.
                Men så leser jeg også omkring at tidskorreksjon kan være vanskelig med midbass, mange mener verre enn med f.eks diskant.

Begynner sterkt å vurdere å skifte kompsett istedet her.
                Joakim, klarer du å finne frem priser på DDAW6.5 + DDAT28 ?

Comment

Originally posted by Johan View Post
                  Er en Golf MK2/MKII med 5 dører.
                  Ingen hull originalt i bakdørene men lett å få de i fremre hjørne, ender ca med å spille rett bak seterygg.

Hvor starter Hz man klarer å retningsbestemme?
                  Trodde under 200HZ var sånn ca umulig å retningsbestemme,derfor jeg valgte å stoppe der.
                  Men så leser jeg også omkring at tidskorreksjon kan være vanskelig med midbass, mange mener verre enn med f.eks diskant.

Begynner sterkt å vurdere å skifte kompsett istedet her.
                  Joakim, klarer du å finne frem priser på DDAW6.5 + DDAT28 ?

Dropp bakdørmidbass helt og holdent.. Det blir ikke noe greie på, uansett hva diymatråder eller andre diskusjoner sier.

Anng. retningsbestemmelse av lyd, så kan jeg fint høre / føle retninng og nivåforskjeller høyre/venstre i min bil ned til 20Hz,så det man tidligere har fjaset om er en myte. Ute på en fotballbane, så vil man ha pr oblemer med å bestemme retningen på lave frekvenser, men inne i en bilkupe er det helt andre forhold! Stikkord: energi, forplantning av energi i kupeen osv.
                  Hører man ikke hvor en f.eks. 50hz tone kommer fra i en bil, er det noe fundamentalt galt en eller annen plass..

Jeg har DDA W6,5 og diskanten på lager, så det kan ordnes. Prisen har jeg ikke klar, men skal finne den i morgen. Tenker du aktivt, eller passivt delt? Det finnes også en 3" i samme serie som er rålekker!
                  DDA kan ikke sammenlignes med den billige serien til DD! Dette er tyskproduserte kvalitetselementer som ser skikkelig overbevisende ut!
                  Last edited by Joakim; 24-06-2012, 13:25.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Tenkte aktivt delt (men om delefilter bare er litt dyrere så skader det ikke å ha liggende), var egentlig dette jeg ville ha tidligere men fant aldri på nettsider.

Er vel disse komponentene med delefilter som har blitt kalt AW6.5s om jeg husker rett..

Gjerne priser per del, og pris på komplett uten og med delefilter om du klarer

Comment

Originally posted by Joakim View Post

Jeg har DDA W6,5 og diskanten på lager, så det kan ordnes. Prisen har jeg ikke klar, men skal finne den i morgen. Tenker du aktivt, eller passivt delt? Det finnes også en 3" i samme serie som er rålekker!
                      DDA kan ikke sammenlignes med den billige serien til DD! Dette er tyskproduserte kvalitetselementer som ser skikkelig overbevisende ut!
                      Snublet over denne kommentaren og ble interessert i den 3" du snakker om. Er det en 3" med delefilter og diskant, eller er det en fulltoner? Har du link til sider med mer info?

Comment

Er vel denne det er snakk om: DDAW3

Har kun en passende plass i min bil og da blir det mest sannsynlig for langt oppi frontruten (originale høyttalerhullene).

Comment

Er vel denne det er snakk om: DDAW3

Har kun en passende plass i min bil og da blir det mest sannsynlig for langt oppi frontruten (originale høyttalerhullene).
                          Hvor får man kjøpt denne du linker til? Dynabel.no hadde den ikke på nettsiden sin
                          2x Dynabel BF8501,12 x lib-808-D4,RF T1000.4 bd,2x DD vo b2 bullet tweeter4x DD vo m6.5 2x DD vo w10 6to8 dsp,4 stk xs batteri

Comment

Dynabel.no
                            Joakim jobber der så dukker nok opp med priser her snart

Comment

Dynabel.no
                              Joakim jobber der så dukker nok opp med priser her snart
                              får mann den i 6.5" tror du?
                              2x Dynabel BF8501,12 x lib-808-D4,RF T1000.4 bd,2x DD vo b2 bullet tweeter4x DD vo m6.5 2x DD vo w10 6to8 dsp,4 stk xs batteri

Comment

Working...
                              X