Announcement

Collapse
No announcement yet.

høyttaler kabel!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• høyttaler kabel!

Hvor store kabler er det vanlig og bruke ifra basser til forsterker, hva er for lite og hva er for stort?

Skal koble om noe inn i basskassa men når jeg åpna kasse så virket dem kablene som satt der ifra før så små.
    Er en slik 2*2 ohm audio system 12 spl.

Spør samtidig hvor stor anl sikring jeg må ha når jeg skal dra ca 1300 watt i bilen? hehe!
    Last edited by beear; 10-08-2012, 22:28.

Originally posted by beear View Post
    Hvor store kabler er det vanlig og bruke ifra basser til forsterker, hva er for lite og hva er for stort?

Skal koble om noe inn i basskassa men når jeg åpna kasse så virket dem kablene som satt der ifra før så små.
    Er en slik 2*2 ohm audio system 12 spl.

Spør samtidig hvor stor anl sikring jeg må ha når jeg skal dra ca 1300 watt i bilen? hehe!

gjør vel ikke så mye om kablene er for store.
    men tykkelsen på kabelen du minst må ha er jo veldig avhengig av hvilket element du har

Jeg har vel 2.5mm² til mellomtonene(Focal KRX2) og 6mm² (elns) til subben(DD9515) min.

Størrelsen på sikringen kommer jo også ann på hvor tykk kabel du har så du må passe på å ikke ha for stor sikring på for liten kabel.

Men 1300 watt på 14 volt blir vel ca 100 ampere (1300/14=92.8)
    mail

Comment

sikringen skal dimensjoneres etter kabeltykkelse!
      FI SP4
      LIB
      Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
      DD4LIFE

Comment

Originally posted by Hagalien View Post
        sikringen skal dimensjoneres etter kabeltykkelse!
        men den må vel fortsatt være stor nok sånn at den ikke ryker når anlegget spiller høyt.
        mail

Comment

Originally posted by Lopas1 View Post
          men den må vel fortsatt være stor nok sånn at den ikke ryker når anlegget spiller høyt.
          igjen, avhengig av dim. Kan ikke sikre en 10kv med 100a

Comment

Originally posted by golfnos View Post
            igjen, avhengig av dim. Kan ikke sikre en 10kv med 100a
            neinei, men når anlegget trekker 100A så må han jo ha 100A eller større sikring. (men da også tykkere kabel enn 10mm²)

ellers så vil vel sikringen gå når han spiller opp.
            mail

Comment

legg opop 53mm 2 med en gang så er du ferdig med det koster rundt 1400kr fra lyd i bilen m sikringsholder. da kan du oppgradere kablene mellom dynamo batteri og batteri karosseri og fra motor til karosseri da slipper du og oppgradere hvis du skal ha mere inn med tiden. 4mm holder fint du kan også kjøre 2x4mm2 eller 10 mm2 kommer helt an på hva som passer best.med 4mm er minimum iallefall

mvh kim

Comment

Originally posted by Lopas1 View Post
                hvis sikkringa går når du spiller må du ha tykkere kabel me større sikkring.
                EMMA reglene sier 200amp sikkring på 50mm2 men klarer fint 300amp mener jeg å huske
                FI SP4
                LIB
                DD4LIFE

Comment

EMMA reglene er max antall amper. Står det 200amp på 50mm2. Så kan du ha mindre, ikke større.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
                    EMMA reglene er max antall amper. Står det 200amp på 50mm2. Så kan du ha mindre, ikke større.
                    så en annen plass at 50mm2 tålte max 320amp eller noe sånnt... men min feil
                    FI SP4
                    LIB
                    DD4LIFE

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
                      de er nok litt overstrenge på de reglene da.
                      Går fint å ha 300 på 50kv kabel, men du får vel noe minus poeng eller lignende hvis du har det i konkuransen
                      mail

Comment

EMMA reglene gjelder vel strengt tatt bare for selve konkuransen.
                        Ser ikke for meg han er med i den, så bare kjør på du

Comment

ah okei, takk for tips!

monterte 6mm2.

Men lurer på en ting til, montert annlegg nå.. men jordkabel blir sykt varm, denne er 50mm2 lib kabel ;S, den sitter i setebelte! er vel ikke vanlig at denne skal bli så varm?, hva har jeg evt gjort feil? o

Comment

blir selve kablen varm, eller kabelskoen?

Comment

Har du en sikring og hvor stor er den?

Comment

Working...
                              X