Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E46 6.5" frontsett, forsterker?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bmw E46 6.5" frontsett, forsterker?

Hei !

Jeg vil oppgradere frontsettet mitt med noe større og kraftigere. Har for tiden Hertz Energy ESK 5,25" frontsett og Hertz Energy ESK 6,5" COAX i hattehyllen. Har bestemt meg for å KUN fokusere på frontsett, og prøve å få inn 6,5". Dørene er dempet skikkelig. Muligens bytte ut Alpine MRV F340 Forsterkeren med en skikkelig 2 kanaler.

Spørsmålene blir som følger:

1) Noen som har ideer om hvordan jeg kan få inn 6,5" i dørene? På hvilken måte vil det spille best? Er ikke så veldig interessert i å begynne med glassfiber. Tenkte kanskje det var muligheter for å montere de utenpå dørtrekket (innsiden) med utvidelseskopp eller mdf ringer trukket i svar skinn. Alternativt blir å kutte i metallet i døren for å få plass til magneten.

2) Hvilket høyttalermerke burde jeg gå for ? Er opptatt av SQ og kan spille høyt med litt trøkk.

Budsjett 3000,-

- Focal ?
    - Gladen ?
    - Hertz HSK?
    - Audison?

3) Forsterker?

Budsjett rundt 3000,-

- Mosconi?
    - Focal ?
    - Audison?

Veldig takknemlig for hjelp !

Hertz - Helix - Alpine - Ground Zero

Fornuftig av deg å fokusere på frontsettet foran. Høyttalere bak vil bare forstyrre lydbildet i et stereoanlegg mener jeg.

Jeg ville montert midbasserne i innerblekket og ikke dørtrekket, da et godt dempet innerblekk i metall er stivere enn et dørtrekk. Så jeg ville kuttet vekk litt med vinkelsliper. Gjorde det på min forrige bil for å få plass til 6.5". Du kan også lage en høyttalerbaffel i MDF (ca 10-12 mm er fint) og bolte den fast i døra. Men husk å lakkére MDF'en om du bruker det, da det blir fuktig inni døra.

Angående frontsett ville jeg sett på Focal og Gladen. Av forsterkere ville jeg brukt Mosconi, det er knallgode forsterkere med høy SQ-faktor.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
      Fornuftig av deg å fokusere på frontsettet foran. Høyttalere bak vil bare forstyrre lydbildet i et stereoanlegg mener jeg.

Jeg ville montert midbasserne i innerblekket og ikke dørtrekket, da et godt dempet innerblekk i metall er stivere enn et dørtrekk. Så jeg ville kuttet vekk litt med vinkelsliper. Gjorde det på min forrige bil for å få plass til 6.5". Du kan også lage en høyttalerbaffel i MDF (ca 10-12 mm er fint) og bolte den fast i døra. Men husk å lakkére MDF'en om du bruker det, da det blir fuktig inni døra.

Angående frontsett ville jeg sett på Focal og Gladen. Av forsterkere ville jeg brukt Mosconi, det er knallgode forsterkere med høy SQ-faktor.
      Såg på denne karen her: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=317339

Han har gjort som du sa, men burde kanskje bruke 2 ringer, alt ettersom monteringsdybden. Vet du hvor jeg får kjøpt mdf ringer? Hvilken lakk burde jeg bruke?

Har sett litt på mosconi forsterkere, litt usikker på om jeg burde gå for Mosconi ONE eller AS ? Er det så stor forskjell? Har forstått det at AS-serien er litt dyrere og bedre utgave.

Komponentsett som jeg har sett litt på:

Focal 165 KR

Gladen SQX 165

Gladen Zero 165

Gladen SQL 165

Audison K6 VOCE

Comment

Det så bra ut det der ja, ville gjort noe sånt.

MDF-ringer er jeg ikke sikker på hvor du kan kjøpe. Jeg kjøper MDF på Montér og skjærer ut selv med en god stikksag. Til lakk kan du f.eks. kjøpe hobbylakk primer + matt svart finish på Biltema. De funker bra til dette.

Angående de Mosconi-forsterkerne vet jeg ikke forskjellen, men kan anbefale de 'vanlige' typene som f.eks. 100.2 og 100.4
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Burde vell også kunne bruke noe tettningsmiddel (?) mellom mdf ringen og blekket i døren? Ser han på andre forumet brukte bare dempematter, men tviler litt på at det blir skikkelig tett. Dempematter kan man heller legge rundt tilslutt.

Må jo også kunne montere dette sånn utbytting av andre høyttaler er mulig ved senere anledning.

Comment

Noe å tette med er lurt ja. Det jeg har gjort er å bruke svart butyl inntil kanten - går an å dra den fra aluminiumsfolien. Men i min bil blir det tett av å bare bolte fast MDF'en..
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Ser de selger butyltetning på biltema, eventuelt funker det vell med elastisk silikon.

Comment

Noen som har anbefalinger til hvilket komponentsett/forsterker jeg burde gå for?

Comment

Er nok mye som funker, så lenge du får det tett. Det du kan gjøre for å sjekke om det er tett, er å sette på en sang med mye bass i, skru opp til midbasseren slår skikkelig. Så kan du kjenne etter om det blåser luft ut rundt MDF-ringen. Om det ikke gjør det er det tut & kjør..
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Regner med at du kjører med passiv deling? Altså at du skal bruke delefilter som følger med frontsett?

Frontsett: http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...entsett/AS4102

Forsterker: http://www.dynabel.no/Shop/Product/M...r-Sølv/AS8210

Dette blir helt sikkert bra!
                    Last edited by TakeTheTime; 15-03-2013, 19:35.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Ja, blir nok passiv deling ja.

Såg på de Gladen komp. settene. Usikker på hvilken jeg skal velge mellom Zero 165 og SQL 165. Viktig også at det spiller rent og fint oppover i registeret, selv om jeg vil ha skikkelig midbass.

Comment

Var også vanskelig å finne noe informasjon angående frekvensområde på høyttalerene, selv på hjemmesiden deres.

Gladen SQL 165:

Resonance frequency fs 75,9 HZ, hva betyr det ?

Comment

FS = free air resonance frequency

Also called F0, resonance frequency measured in hertz (Hz). The frequency at which the combination of the energy stored in the moving mass and suspension compliance is maximum, and results in maximum cone velocity. A more compliant suspension or a larger moving mass will cause a lower resonance frequency, and vice versa. Usually it is less efficient to produce output at frequencies below Fs, and input signals significantly below Fs can cause large excursions, mechanically endangering the driver. Woofers typically have an Fs in the range of 13–60 Hz. Midranges usually have an Fs in the range of 60–500 Hz and tweeters between 500 Hz and 4 kHz. A typical factory tolerance for Fs spec is ±15%.
                          FI SP4
                          LIB
                          Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                          DD4LIFE

Comment

Google er fint det, men ble vi noe klokere?

Fs er egenresonansen til elementet, enkelt og greit. De fleste trenger ikke bry seg om dette. Ikke så mye man får gjort med det uansett
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

Comment

Vil Fs ha noe å si for valget av høyttalere, med tanke på bruksområde?

Hvis jeg skal ha mellomtone (f.eks 100 - 4000Hz), kan den da godt ha Fs - 80Hz?

Hvis jeg skal ha midbass (f.eks 40 - 100Hz), kan den da godt ha Fs - 80Hz?

Subelement, kan det ha Fs på 80Hz?

Håper på å bli noe klokere =)
                              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Working...
                              X