Announcement

Collapse
No announcement yet.

6,5" komponentsett til 1500-2000kr

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 6,5" komponentsett til 1500-2000kr

Hei Jeg er ute etter nye høyttalere til bilen. Jeg pendler langt hver dag og hører mye på musikk, men så langt har jeg kun hatt gleden av å høre musikken gjennom 4 stk biltema-høyttalere til en samlet pris på ca. 400 kroner
    Jeg ønsker nå nye høyttalere og kun fremme i bilen (dem bak er avkoblet). Tenkte jeg skulle kjøpe såkalte coaxiale høyttalere, men har hørt at frontsett spiller mye bedre, jeg har ikke peiling på slikt selv, alt jeg vet er at det er litt mer jobb å montere et fronsett kontra coaxial høyttalere og at coaxiale høyttalere er billigere. Jeg kan vel også nevne at jeg ikke bruker ekstern forsterker og har ingen ønsker om dette, spiller musikken kun gjennom en Pioneer cd-spiller. Budsjettet er på 1500-2000kr inkl. frakt.

For dem som lurer så hører jeg på alt av musikk, og ønsker (hvis mulig) høyttalere som kan levere en fin dyp bass ved behov, for eksempel når man hører på hip-hop o.l.

Håper på noe svar, masse takk på forhånd
    Alpine 133BT - Alpine SWE-815 - Alpine KTP 445 - REF6502IX - GTO938

Gladen RS165 til ca 1600.-
    http://www.judysbilstereo.no/frontse...-komponentsett

Gladen SQX til 2200.-

Med mindre du har en ganske god (les: dyr) hovedenhet (de gir ofte ut en brukbar lydkvalitet) så anbefaler jeg og kjøpe en forsterker til frontsettet. Du får mye mer glede utav det. Du vil få mye mer glede av og utnytte frontsettet, og det får du ikke ved og kjøre det på en enkel cd/mp3 hovedenhet.
    Et eksempel: Du kjøper ikke en bil med 500 hester og lar gasspedalen bli pensjonist på 1/3 av vandringen.

Litt demping i døra skader heller ikke. Så om du kjøper det settet til 1600.- så har du råd til en pakke dempematter fra biltema også.

Du sier du ikke har planer om forsterker på frontsettet ditt, men det er og anbefale.
    For at budsjettet ditt skal strekke til med en forsterker så hadde jeg kjøpt dette:

DD frontsett til 1200.-

ELLER

LIB frontsett til 900.-
    http://lydibilen.no/index.php?main_p...products_id=46

OG 2-kanals kenwood forsterker:
    http://lydibilen.no/index.php?main_p...products_id=92

Om du kjøper LIB høyttalere og kenwood forsterker, så klarer du og presse inn 2 pakker LIB Vibrademp á 0,4m².
    Da har du alt fra samme selger også.
    http://lydibilen.no/index.php?main_p...roducts_id=141
    Last edited by Larsi; 12-12-2013, 19:43.
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

Så det du egentlig sier er at uten en ekstra forsterker så kan jeg like godt bare beholde biltema-høyttalerne? Jeg skjønner at jeg aldri vil få utnyttet høyttaleren 100%, men å få mye bedre lyd enn det jeg har akkurat nå burde vel ikke være noe problem, selv med en kjip cd spiller vel? Det er jo tross alt derfor jeg spør hva dere ville anbefalt meg, hvis det å bruke 2000 kroner på frontsett er bortkastet, så kanskje jeg heller burde holde meg til noe billigere, men som likevel spiller fint.

Comment

Det meste er vel bedre enn noe billig fra biltema.
        Og det er nok andre som har annerledes mening enn meg, men jeg sier ikke at du likegreit kan beholde biltema høyttalerene og at det er bortkastet så lenge du ikke kjøper forsterker. Men du trenger ikke og legge 2000.- i et frontsett om du KUN skal bruke det på en kjip spiller. Da kan du kjøpe f.eks LIB sitt sett til 900.- og spare litt penger, samtidis som du vil få bedre lyd.

Men jeg ser på et frontsett til 2000 som mid-end, dvs relativt bra frontsett som (etter min mening) er delvis "bortkastet" om du skal bruke det på en kjip cd spiller. Pga frontsettet har så mye mer potensiale som ikke blir brukt på en kjip spiller.

Om JEG skulle hatt et frontsett og budsjettet hadde vert 2000.- så hadde jeg gått for alternativet med forsterker, frontsett og demping til ca 2000.-

Vil tro det spiller bedre enn med f.eks Gladen SQX 165 på en kjip spiller

Du trenger selvsagt noen kabler, som du får kjøpt billig på biltema. Men da har du kabler liggende i bilen om du en gang evt velger og sette inn en sub, eller bedre frontsett og større 2-kanaler
        Last edited by Larsi; 12-12-2013, 20:12.
        Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

Så i 1000 kroners "klassen" ville du anbefalt et fronsett fra LIB? Ikke vondt ment, men har aldri hørt om dette merket før du nevnte det, jeg tenkte at det kanskje hadde vært bedre å kjøpe noe fra JBL, Focal, R.Fosgate o.l...Men, hvis du mener at det LIB settet vil gi meg god lyd, eller rettere sagt, bedre lyd enn den Biltema driten jeg har fra før, så bestiller jeg LIB settet. Eller ville du kanskje anbefalt noe annet i den prisklassen?

Comment

Hvordan høytaleren er bygd opp, følsomhet og alt sånn ahr jo mye å si det å.

Faren min var "smart" og kjøpte noen coax høytalere for en billig penge. Pioneer høytalere. Han bruker kun innebygd forsterker i Pioneer spilleren. Med de pioneer høytalerne så ble lyden dårligere enn med de originale fra 1999. Men nå er han fornøyd. Kjøpte et sett med gode Focal høytalere. Høyere følsomhet, trenger mindre effekt for å spille høyt.

Selv har jeg Gladen SQX 165 i bilen min. Dempet dør og over forsterker. Det låter VELDIG bra. Myk og fin diskant, og god lyd fra mellomtone.

Ingenting er bedre enn det svakeste leddet i bilen din. Så om du har råd til Gladen høytalerne, så synes jeg du skal kjøpe dem. Du får kanskje bare brukt 20-25W av de 120W som de klarer, men du får et mye penere lydbilde. Og kanskje senere så får du lyst på en forsterker på de fronthøytalerne, og da har du alt noen høytalere som er bra. Da slipper du å tenkte på å bytte dem ut igjen.

I 1000kr klassen ville jeg valg et Focal 165A1 sett, billig og veldig godt sett. Samme sett jeg satte i bilen til faren min, bare han fikk kun plass til 5.25" utgaven

Comment

Det var et eksempel om du skal velge høyttalere i 1000-kroners klassen ja.
              Focal settet som nevnt over her, Digital Designs CS 6.5 som jeg linket til tidligere, og Gladen M-line 165.

Sistnevnte er 3ohm, så det vil utgjøre at cd spilleren får gitt ut mer effekt til høyttalerene.

Comment

Ok. Jeg har da bestilt nye høyttalere, det endte med Focal IS165 Integration komponentsett. Men, nå trenger jeg også en ny "cd" spiller til bilen. Valget står mellom Alpine 117Ri og Pioneer 80PRS. Jeg har hatt Alpine 117Ri i mitt eie tidligere og synes denne spilleren er helt RÅ når det kommer til lydkvalitet o.l, men Pioneer sin har jeg aldri prøvd. Må vite hvem av dem som spiller best. Alpine sin spiller begynner å gammel, men er Pioneer sin 80PRS bedre av den grunn?

Comment

...løst!!!

Comment

Jeg har selv Pioneer Deh 80prs, og er utrolig godt fornøyd. Grei å betjene, en hel mendge tilkoblingsmuligheter (dobbel usb, dobbel aux, sd, bluetooth), mange fine og nyttige justeringsfunksjoner.

Comment

Originally posted by Han5y View Post
                      Jeg har selv Pioneer Deh 80prs, og er utrolig godt fornøyd. Grei å betjene, en hel mendge tilkoblingsmuligheter (dobbel usb, dobbel aux, sd, bluetooth), mange fine og nyttige justeringsfunksjoner.
                      Det ble 80prs her også

Rettelse: Foreløpig, Alpine 133BT. Venter på at Alpine 137BTi skal falle i pris
                      Last edited by SD88; 30-12-2013, 21:05.

Comment

Working...
                      X