Er det farlig å presse en kald høyttaler? Sånn som det er med en kald motor?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tåler bil høyttalere kulde?
Collapse
X
-
Grunnen er at de bevegelige materialene i høyttaleren blir stivere og mengden energi som kreves til å forflytte høyttaleren frem og tilbake økes betraktelig.
Dette er ikke ønsket av flere grunner, men etter det jeg kan skjønne er det spesielt at man vil oppleve det "hverdagslige" lyttenivået som lavt (spesielt fra større høyttalere), man øker volumet for å kompensere, og elementet har fått mer effekt enn det i utgangspunktet tåler.
Mekanisk motstand + motvillig, dynamiske krefter = varmedannelse av den dårlige sorten.
Har også opplevd et basselement med, i utgangspunktet relativt stiv gummikant, sprekke rundt hele subwooferen pga mye effekt på et element som holdt ca -12 grader.VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785
Comment
-
Et element som er konstruert og solgt for bruk i bil bør ikke ta skade av kulde - bygger man en båt sørger man liksom for at den tåler vann.
Men T/S-parametrene endrer seg endel med temperaturen: http://www.zaphaudio.com/temp.html Her måler han bare ned til 4.4 grader Celcius, men selv da ser man ganske store forskjeller fra 43.3 grader.Last edited by epifant; 30-01-2014, 09:57.
Comment
Comment