Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble relè på "remote" på spilleren din?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

beina 87 og 30 er "brytteren" derfor spiller ingen rolle hvilken av de du kobler til +12 eller til REM out
    Det samme med bein 85 og 86, det spiller ikke noe rolle på "polariteten" eller hvilken bein blir koblet til jord eller REM inn men å koble slik det er på bildet er mer relatert til en STANDAR. Men om du vet hva som er hva i releet så spiller det ingen rolle

87a er en såkalt "HVILE kontakt"det vil si at den er tilkoblet mot bein 30 når releet ikke får spenning -derfor den "hviler" i den posisjonen men når releet aktiveres så brytes spenningen fra 87a samtidig. Den skal ikke kobles til noe som helst egentlig men DIODEN skal kobles mellom beina 85 og 86 -viktig å huske at KATODEN (enden av dioden som har en ring/strekk) skal kobles mot pluss på spolen=REM inn og ANODEN kobles til minus=jord på spolen -mener at vwboy skrev om det i første siden

87a er ikke betegnelsen på releet men et av tilkoblings punktene i releet -nå forstå jeg hva du mente med "87a releet"...
    Last edited by matador; 12-01-2009, 12:19.
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Jepp, takk for en ren forklaring Matador. Skal få gang på en diode da.

Kan laste opp bilde når det er loddet på, så blir det enda enklere om noen fortsatt ikke henger med......
      Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
      Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
      Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

Comment

Henger fortsatt ikke med, så det hadde vært show
        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

hehe.... amatører....

en annen tegn som er akk det samme og regner med at til og med thomas skjønner dette...
          Last edited by matador; 13-01-2009, 11:42.

Comment

Hehe, jepp, I guess tht's the proper definition on me..

Comment

latterlig.. har kjørt uten dioder på releet i 10år, enda ikke skjedd en dritt med remote utgangen! kobler man feil når de diodene står der ryker i hvertfall remoten på spillern.. full kortslutning rett i jord
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Ikke vær så krass 'a

Comment

Jeg har blaupunktspiller, den kan du slå på når du vil.
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

Comment

hadde du lest hele tråden Erik så ville du fått med deg at det "laterlige" er allrede kommentert ...men dette er for de som vil være på den sikre siden -selv brukte jeg det bare når jeg hadde en større system -ellers unødvendig til og med relee til de fleste oppsett, men anbefales...hadde du forrresten brukt en rimeligere eller vanlig spiller så hadde nok ikke den utgangen tålt så mye heller -da brukes vanligvis en mindre strøm sterk switch transistor

hehe...Ikke bare Blaupunkt som "kan slås på når man vil"... det er "standar" på alle spillere egentlig...

Comment

Originally posted by matador View Post
                      beina 87 og 30 er "brytteren" derfor spiller ingen rolle hvilken av de du kobler til +12 eller til REM out
                      Det samme med bein 85 og 86, det spiller ikke noe rolle på "polariteten" eller hvilken bein blir koblet til jord eller REM inn men å koble slik det er på bildet er mer relatert til en STANDAR. M

87a er ikke betegnelsen på releet men et av tilkoblings punktene i releet -nå forstå jeg hva du mente med "87a releet"...
                      STANDARDEN er hovedstrøm fra 30 da... Og man kaller det et 87 relè, 87a om du vil.
                      Øyvind Kalbækken

Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

Comment

Originally posted by Øyvind View Post
                        STANDARDEN er hovedstrøm fra 30 da... Og man kaller det et 87 relè, 87a om du vil.
                        okei, det viste jeg ikke egentlig men som jeg nevnte om du vet hva som er hva så spiller ikke noe rolle hvordan den kobles opp eller hvilken type relee du skal bruke så lenge den relee er beregnet til 12volt trodde det var en enkelt enpola relee ærlig talt... bein 87a satt jeg bare for å ilustrere virkemåtte da den har vanligvis en annen utforming for å indikere at den er "aktiv" bare når relee ikke er "på"

angående standar på hovedstrøm så vises det i tegningen med bein 30 med sikringen som er hovedstrøm -den er merket med "+12" og bein 87 med "REM out" -da burde vel stemme med det du påpeker om det ikke kommer klart nok frem.

om det er bein 85 eller 86 som skal ha styre spenning har jeg ikke peiling på hva som er standar i bil bruk -men det er ikke av betydning når man vet hvordan spolen skal kobles opp mot dioden og REM inn.

Det BØR også nevnes -slik Erik allrede nevner- at om dioden kobles feil så vil man kortslute REM utgangen, derfor enlkere å teste med å tilkoble +12v til styre pinnen eller bein 86 fra tegningen og da skal relee slå seg på. Da er det tryg å koble REM inn...

Comment

Bare et lite tilleggsspørsmål her..

Når man har dsp og bruker relè, skal man koble relèet før etter etter dsp`n?
                          Altså skal relèet stå først og slå på dsp`n og alle ampene, eller skal dsp`n slås på først, og så videre slå på forsterkerne?
                          Har dette noe å si? Sto ingenting i brukermanualen..
                          Må bare være bombesikker, har ikke gjort dette før..
                          Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                          Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                          Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

Comment

Tror ikke det spiller noen rolle, og begge løsninger vilnok fungere
                            Roar Sørlie
                            Tlf 90127075
                            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Originally posted by NeDD View Post
                              Bare et lite tilleggsspørsmål her..

Når man har dsp og bruker relè, skal man koble relèet før etter etter dsp`n?
                              Altså skal relèet stå først og slå på dsp`n og alle ampene, eller skal dsp`n slås på først, og så videre slå på forsterkerne?
                              Har dette noe å si? Sto ingenting i brukermanualen..
                              Må bare være bombesikker, har ikke gjort dette før..
                              Pioneer kjører av og på signal i ipbus kablen og alpine i ainet kablen. Så du trenger stort sett ikke remote fra spiller til dsp. Unntak er om du bruker en annen spiller og bruker eksternt display som f.eks rux til alpine.

Om du bruker et ipbus eller ainet fritt system og du må ha remote fra spiller så står du fritt til hvor du vil ha releét ditt, spillern takler nok noe trekk skjønner du. Har selv aldri hatt behov for relé på DSP og forsterkere, men greit å ha om man samtidig vil skru av og på vifter og lys i tillegg. Personlig hadde jeg nok for ordensskyld hatt det før dspen.
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

hehe...Ikke bare Blaupunkt som "kan slås på når man vil"... det er "standar" på alle spillere egentlig...
                                Pfft, hverken alpine eller pioneer har klart å få trøkka det inn i spillerene sine..
                                Det er en av de få tingene jeg syns Blaupunkt har bedre enn NOEN andre.
                                1: Du kan slå den på uavhengig om du har nøkkel i.
                                2: Du kan sette startvolume, slik at den går til samme volume hver gang du slår på bilen (har skvetti ganske bra etter å ha slått av bilen med anlegget på full guffe når jeg hadde alpinen)
                                3: Du kan sette mutevolum (ikke så veldig nyttig, men bare at de har funksjonen er litt tøft.

Det er det eneste fra blaupunkt jeg savner i en Pioneer/alpinespiller.
                                Mvh
                                Rolf Try Nygård

Comment

Working...
                                X