Du har nok mye rett i det du sier her. Min logikk sier også det samme. Hvis man ser bort i fra overflaterefleksjoner og tenker seg at lyden fra alle elementene treffer øret samtidig, så må elementene være i fase eller 180 motsatt fase.. og i det øverste bildet du viser til, så vil det jo ikke høres alt for galt ut i stort sett hele spekteret bortsett fra der elementene overlapper hverandre og man vil få en dip pga motfase. så hvis man da snur pluss og minus på diskantene blir dette korrigert. i et delefilter på 12db/oct så blir fasen i delefilteret snudd 180 grader, så er vist en del delefiltere som bevist har snudd pluss og minus på diskanten. i et 24db/oct delefilter blir fasen snudd 360grader og man slipper det problemet.
Men i en bil er det jo masse flater som reflekterer så all lyden vil jo ikke treffe øret samtidig og lyden vil aldri bli 100% i fase uansett. Er mulig tony og EA sikter til dette, men det ville vel ikke vært så vanskelig å forklare.. så hvis det er en annen teori dere sitter inne med så forklar gjerne. Og ikke si at at teori ikke nødvendigvis stemmer, for dere har jo tydeligvis en teori om hvordan dette funker..
Men i en bil er det jo masse flater som reflekterer så all lyden vil jo ikke treffe øret samtidig og lyden vil aldri bli 100% i fase uansett. Er mulig tony og EA sikter til dette, men det ville vel ikke vært så vanskelig å forklare.. så hvis det er en annen teori dere sitter inne med så forklar gjerne. Og ikke si at at teori ikke nødvendigvis stemmer, for dere har jo tydeligvis en teori om hvordan dette funker..
Comment