Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler/sikringer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Dammed View Post
    Har lest flere steder at 300A går helt fint på en ekte 0/1 kabel, dvs en 52mm2 og ikke en 45mm2. Hva som står i Emma kan vel være så som så.

    Du skal ha en sikring på kabelen fra dynamoen til batteriet for det kan kortslutte. Enkelt og greit. De fleste setter en sikring på det BIG 3 nærme batteriet, men har lurt en stund hvorfor de ikke setter en sikring ved dynamoen også.

    Grunnen til at du ikke har sikring fra batteriet til starteren er fordi den trekker vanvittige mengder med strøm, tror en mekaniker sa oppimot 600A elns for starteren min. Du kunne sikkert hatt tre 250A sikringer i parallell i mitt eksempel, men aner ikke hvorfor de ikke har det.

    1000W er litt mye syns jeg, jeg hadde skrevet 500W rms, fordi det elektriske systemet i bilen kan håndtere ekstra 500W rms uten problemer _som regel_. Big 3 er lurt å gjøre selv om du ikke har bilstereo, har sett mange biler hvor lysa dimmer etter man har skrudd på varmetråder i bakruta.

    kilder angående 300A i en 0/1 strømkabel:
    http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp
    http://www.mobileelectronics.com.au/...howtopic=42643
    http://www.stevemeadedesigns.com/boa...showtopic=1005
    Ja det er viktig å lese seg opp på ting, men hva som er maks belastning for en kabel er litt som den berømte "hvor langt er et tau?". Ingen kabler er laget på akkurat samme måte. Ei heller er de like lange i hver enkel installasjon. Derfor finnes denne tabellen jeg skrev om i forrige post slik at man har en sikkerhetsmargin

    Tenk deg at man har en el cheapo kabel som ikke tåler 200A selv om den er 3 meter lang, men avsikrer denne med type 350A og få da en kortslutning. Sjansen for at sikringen ryker før bilen har brent opp er selfølgelig tilstede, men er vel greit å være på sikre siden?

    Originally posted by berniebp87 View Post
    Tony, takker for konstruktiv kritikk

    Får ta det i kronologisk rekkefølge her
    Ang. sikringstørrelser så oppga jeg maks størrelse på sikring pr kabel tykkelse, skal redigere inn sikringstørrelsene EMMA bruker Jeg har sjekket rundt om på nettet på SMD siden, the 12volt, og div. andre sider ang de jeg oppga.

    The big 3
    Skjønner akkurat hva du mener her, min personlige mening er at man uansett burde gjøre dette når man oppgraderer original stereon i bilen. Men ved rundt 1000 watt går grensen på hva den gj. snittlige bil klarer å takle belastningen.

    Sikring mellom batteri og dynamo er det ikke originalt nei, men når du oppgraderer til 50mm2 kabel, bør man gjøre det i tilfelle noe skulle gå galt med den. Man har jo sikring fra batteriet til forsterkere så hvorfor ikke fra batteriet til dynamo også? Original kabelen er jo oftest så tynn at den fungerer som en sikring dersom den kommer i kontakt med jord, noe ikke en 50mm2 gjør.

    Håper dette ga litt mer mening i hva jeg skrev, for det var ikke noe jeg slang ut for bare å skrive noe, men sjekket nøye og kritisk før jeg laget dette
    Bra du tok innlegget for slik det var ment!

    At kabelen virker som en sikring, er feil. Hvis du ser på en 500A sikring så vil du lett se at den er utrooolig mye tynnere en f.eks en det en f.eks 10kvadrat kabel er. Den originale kabelen i biler er forøvrig også festet på en slik måte at den aldri vil kunne løsne og kortslutte på noe vis. Under normale omstendigheter selvsagt!

    Så nei, denne kabelen SKAL ikke ha noen sikring. Dette står også i regelboken til EMMA:
    4.2.1 Any power wire fused properly (0 or 10)
    The fusing of the power wires is to protect the car in case of a short circuit. If there is no fuse installed or the fuse is too big, the risk is that the wire will burn before the fuse blows and so may cause severe damage or fire. Therefore, all power wires related to the car audio system must be fused except the wire(s) that are used to connect the alternator to the battery, which is used to operate the vehicles electric system.
    Ikke at organisasjonen EMMA skal diktere alle og enhver i å gjøre som de sier, men det som står der er faktisk fornuftig

    Originally posted by Vinje View Post
    Får legge inn et inlegg angående sikring på kabel fra dynamo til batteri jeg også.Sitter med installasjons manualen til en 220 A Stinger dynamo foran meg nå.Her er det hverken nevnt/eller avbildet at man skal bruke sikring.Eneste som er utdypet meget godt er:WARRANTY WILL BE VOIDED IF WIRES ARE NOT UPGRADED!!!!!!!!! Her SKAL man bruke 1/0 guage kabler. Så jeg velger å følge dette skjema og vil da ikke bruke sikring mellom dynamo og batteri.Jeg vil tro dette gjelder alle andre biler også.Uansett hvor stor/liten dynamoen skulle være..Da jeg aldri har sett en sikring mellom dynamo og batteri på noen biler.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #17
      Vel, om du bruker sikring mellom batteri og dynamo så skader det ikke i allefall Noen bruker sikring, andre gjør ikke det. Men om noe skjærer seg, er det greit å ha en sikring

      Med sikring
      http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

      Uten sikring
      http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o...eature=related
      Last edited by berniebp87; 16-02-2010, 15:34.
      Mvh Werner Harstad

      Comment


      • #18
        Originally posted by berniebp87 View Post
        The big 3
        Skjønner akkurat hva du mener her, min personlige mening er at man uansett burde gjøre dette når man oppgraderer original stereon i bilen. Men ved rundt 1000 watt går grensen på hva den gj. snittlige bil klarer å takle belastningen.
        Mener du 1000w rms, eller hva du har på det meste med veldig høyt volum?

        Originally posted by Dammed View Post
        1000W er litt mye syns jeg, jeg hadde skrevet 500W rms, fordi det elektriske systemet i bilen kan håndtere ekstra 500W rms uten problemer _som regel_. Big 3 er lurt å gjøre selv om du ikke har bilstereo, har sett mange biler hvor lysa dimmer etter man har skrudd på varmetråder i bakruta.
        Med mitt passe kraftige anlegg funker det helt fint nå, uten. Men dimming er litt kjipt,
        selvom det ikke er snakk om mye og ofte. Det synes jo bare i mørket da, ikke på dagen.

        Originally posted by Typhon View Post
        Klart dette er viktig. Men hvorfor går grensen ved 1000 watt? Hva er det med folks oppfatning av tallet 1000? Må man opp i 1000 watt for at det skal være en gjeldende faktor? Hadde det ikke vært mer riktig å si at alle som har et anlegg BURDE oppgradere "The Big 3"?
        Jeg har "bare" 800w rms i min bil, men tenkte at jeg skal gjøre det allikevel
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #19
          Originally posted by berniebp87 View Post
          Vel, om du bruker sikring mellom batteri og dynamo så skader det ikke i allefall Noen bruker sikring, andre gjør ikke det. Men om noe skjærer seg, er det greit å ha en sikring

          Med sikring
          http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

          Uten sikring
          http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o...eature=related
          Veldig bra filmer! Så begge, likte den med sikring best Da har jeg klart for meg hvordan jeg skal gå frem til våren/sommeren
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #20
            [QUOTE=TakeTheTime;111277]Mener du 1000w rms, eller hva du har på det meste med veldig høyt volum?
            QUOTE]

            Jeg oppgir ikke tullewatt i mine innlegg Men ja, 1000rms er grensen. Men dette er noe alle burde gjøre, 1000rms eller mindre.

            Første innlegg er redigert og oppgradert
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #21
              Hvilken lov/regel sier 1000 watt? Som nevnt tidligere vil jeg anbefale ALLE som driver med bilstereo om å gjøre denne greia Ikke klassifisere det etter effektuttak.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #22
                Originally posted by Typhon View Post
                Hvilken lov/regel sier 1000 watt? Som nevnt tidligere vil jeg anbefale ALLE som driver med bilstereo om å gjøre denne greia Ikke klassifisere det etter effektuttak.
                Leste det i ett annet "how to" bilstereo forum. Men det er redigert bort, alle har fordel av å gjøre denne oppgraderingen
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #23
                  Sist jeg sjekka så har ikke lengde noe med hvor mye en kabel tåler. Lengden spiller en rolle når det gjelder spenningsfall men det forandrer ikke egenskapene til en kabel.

                  Og jeg skal så langt som å si at kabel er kabel, ja noen er bedre laget, men de tåler som regel like mye strøm så lenge de er virkelige 52mm2. Forskjellen mellom dyre kabler og billige er som regel antall ledere og isolasjonen, som resulterer i mykheten til kabelen som gjør at det er enklere å innstallere. Men bortsett fra det, så spiller det nesten ingen rolle om du kjøper Biltema eller Monster Cable.

                  350A er maks ja med en sikkerhetsmargin, derfor jeg skrev 300A. Da har du 50++A med sikkerhetsmargin som skal dekke de fleste kabler.

                  200A på en 52mm2 er veldig overdrevet trygt. Her snakker vi om å sette på en sikring på nesten halvparten av hva kabelen tåler.

                  Og hvis du har lest rundt og sjekka, så hadde du sett at så og si alle forum og nettsider anbefaler 300A / 350A sikring på 1/0 kabler.
                  Last edited by Dammed; 17-02-2010, 14:25.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by berniebp87 View Post
                    Vel, om du bruker sikring mellom batteri og dynamo så skader det ikke i allefall Noen bruker sikring, andre gjør ikke det. Men om noe skjærer seg, er det greit å ha en sikring

                    Med sikring
                    http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

                    Uten sikring
                    http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o...eature=related

                    Litt OT men fysj for noen bøybare fingrer han på ''med sikring'' filmen da :P



                    Back in bisniss da så hvorfor legge 50mm2 ifra batteri til motor når det gjelder stereo? Er jo gummi som skildrer motoren ifra karosseriet ! whot is dha puint?
                    Last edited by moeN; 17-02-2010, 17:36.
                    Mvh
                    Andreas Moen Sæterbø
                    Golf mk2
                    Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Dammed View Post
                      Sist jeg sjekka så har ikke lengde noe med hvor mye en kabel tåler. Lengden spiller en rolle når det gjelder spenningsfall men det forandrer ikke egenskapene til en kabel.

                      Og jeg skal så langt som å si at kabel er kabel, ja noen er bedre laget, men de tåler som regel like mye strøm så lenge de er virkelige 52mm2. Forskjellen mellom dyre kabler og billige er som regel antall ledere og isolasjonen, som resulterer i mykheten til kabelen som gjør at det er enklere å innstallere. Men bortsett fra det, så spiller det nesten ingen rolle om du kjøper Biltema eller Monster Cable.

                      350A er maks ja med en sikkerhetsmargin, derfor jeg skrev 300A. Da har du 50++A med sikkerhetsmargin som skal dekke de fleste kabler.

                      200A på en 52mm2 er veldig overdrevet trygt. Her snakker vi om å sette på en sikring på nesten halvparten av hva kabelen tåler.

                      Og hvis du har lest rundt og sjekka, så hadde du sett at så og si alle forum og nettsider anbefaler 300A / 350A sikring på 1/0 kabler.
                      Det handler om at man bør og skal ha god sikkerhetsmargin.Ikke hva andre folk mener og sier.Du kan sammeligne dette med å sertifisere løfteutstyr.Der skal det kunne løfte 3-4 ganger så mye som det er godskjent for.Med høy sikkerhetsmargin er man helt sikker på at det ikke kan gå galt.De fleste vil kunne klare seg utmerket med 200 A siking om ikke mindre også.Skal du kjøre en sikring på grensen av det en kabel tåler,kan du like gjerne la være å bruke en sikring.

                      Comment


                      • #26
                        Vinje, det er det som er poenget mitt, en 52mm2 kabel tåler mye mer enn 300A. Finn meg EN bil hvor kabelen har forårsaket brann pga av for høy strøm når man har brukt 300A sikring. Det finner du ikke. Det eneste stedet jeg har sett noen anbefale mindre enn 300A på en 52mm2 kabel er her og Emma. Men dere kan gjerne bruke 50A sikring på 52mm2 kabelen hvis dere føler for det, men å si at 300A sikring er for mye for en 52mm2 er pisspreik.
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #27
                          Ja,den tåler godt over 300 A.Det er det ingen her som nekter for.Men regler er regler,uansett hvordan du vrir og vender på det.Ser ikke helt hvorfor du vil sikre kabelen din med oppimot grensen av hva den tåler.Men som du selv sier,du bruker den sikringen du vil.Så kan vi andre følge forskrifter om hva man bør gjøre og forholde seg til.Om vi har lyst til det.Er ikke værre enn det.Men er sikkert en grunn til at det er lagt inn en god sikkerhetsmargin i Emma reglene,enten du vil eller ikke
                          Last edited by Vinje; 18-02-2010, 03:43.

                          Comment


                          • #28


                            Ville ikke forundret meg at det er en god grunn og det ville heller ikke forundret meg om grunnen er smart eller ren idiotisk. Har sett og lest mange lover og regler som er bare pølsevev. Jeg tenkte å bruke en 180A automat sikring så jeg skal nok ikke bruke en 300A sikring, men det er ingenting i veien for det. Kabelen tåler det uten noen form for problemer.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by moeN View Post
                              Back in bisniss da så hvorfor legge 50mm2 ifra batteri til motor når det gjelder stereo? Er jo gummi som skildrer motoren ifra karosseriet ! whot is dha puint?
                              Kunne kanskje hende at dynamoen sitter på motoren, og har jordinga si via den... Ser du den?

                              Originally posted by Dammed View Post
                              Sist jeg sjekka så har ikke lengde noe med hvor mye en kabel tåler. Lengden spiller en rolle når det gjelder spenningsfall men det forandrer ikke egenskapene til en kabel.
                              Nei, men hva skjer når man får spenningsfall......? Basic elektro.
                              Øyvind Kalbækken

                              Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by berniebp87 View Post
                                Kabel:
                                10 Gauge-> 10-12mm2
                                8 Gauge-> 14-16mm2
                                4 Gauge-> 20-24mm2
                                2 Gauge-> 30-35mm2
                                0/1 Gauge-> 45-55mm2

                                I følge min tabell så skal dette være korrekt. 10G er uansett ikke 10-12mm2

                                10 Gauge-> 6mm2
                                8 Gauge-> 10mm2

                                Noe slingringsmon er det sikkert på dette. Gjør et søk på AWG to mm2, så dukker det opp flere forskjellige tabeller.
                                Mvh
                                Pål Andréas Bryng
                                Bilstereosenteret.no
                                Vi forhandler bl.a.:
                                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                                Følg oss på Facebook
                                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                                Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                                Comment

                                Working...
                                X