Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olavs volvo 740

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lagde meg en sirkeljigg til håndfresen for å få frest sirkler i ønsket størrelse:

Fungerer utmerket, er billig og enkel å lage!

Da ble det mulig å frese bafler til mellomtonene:

Olav L.
    Volvo 740 GLT -90

Comment

• Da har dovregubben lagd diskantringer til meg:

Tror det blir bra

En ting jeg er mer skeptisk til, er om det er mulig å trekke dette dekselet på en fin måte når vinylen kun er strekkbar i en retning:

Er det noen med litt erfaring som vet det går?
      Olav L.
      Volvo 740 GLT -90

Comment

• Du har motatt ringene ja? :-)
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

• Kan med ganske stor sikkerhet si at det ikke vil bli bra å trekke det med vinyll som strekker kun en rettning. Med alle de skarpe kantene der kan det bli vanskelig å få det bra med vinyll som strekker to rettninger også.

Comment

• Den der ser vanskelig ut å trekke selv med godt strekkbar vinyl.

Du får hive deg på symaskinen å slenge inn noen franske sømmer Det vurderer jeg seriøst selv om jeg nå en gang får begynt i min bil..

Comment

• Originally posted by Tor Ølberg View Post
              Du har motatt ringene ja? :-)
              Ringene kom forrige lørdag. Mange takk for hjelpen!

Originally posted by trustno1 View Post
              Kan med ganske stor sikkerhet si at det ikke vil bli bra å trekke det med vinyll som strekker kun en rettning. Med alle de skarpe kantene der kan det bli vanskelig å få det bra med vinyll som strekker to rettninger også.
              Tror nok du har rett i det. Mulig jeg må trekke dekselet i to/tre deler og lime det sammen etterpå.

Originally posted by zxsonnyxz View Post
              Den der ser vanskelig ut å trekke selv med godt strekkbar vinyl.

Du får hive deg på symaskinen å slenge inn noen franske sømmer Det vurderer jeg seriøst selv om jeg nå en gang får begynt i min bil..
              Tror ikke det blir særlig pent om jeg skal prøve meg med symaskin gitt!

Har begynt på et av festene til høyttalerkassene. Ikke slakt meg for sveisingen

Mangler å borre noen hull og gjenge opp et par av dem. Det blir skrudd fast her:

Har også kommet et stykke på kassen på førersiden:

Håper å få tynt 15 liter ut av denne
              Olav L.
              Volvo 740 GLT -90

Comment

• Da har jeg kommet litt lenger. Borret hull i festet og gjenget dem opp:

Her er festet og kassen montert i bilen:

Trekte deler av kassen med fleecepledd, og prøvemonterte i bilen:

Deretter ble det smurt inn med polyester og montert i bilen igjen, for å sikre at det blir plass.

Begynte også å se litt på vinkling av høyttaleren. Er litt usikker på hva som er best. Bør elementet vinkles slik at refleksjonen fra frontruten treffer rett på lytteposisjonen, eller skal jeg bare montere det helt flatt på dashbordet? Det første alternativet innebærer å vinkle det litt vekk fra ruten:

Olav L.
                Volvo 740 GLT -90

Comment

• Ingen som har en mening angående vinkling av mellomtonene?

Fikk endelig byttet batteri i helgen. Dette har ligget i garasjen siden høsten 2010 uten at jeg har fått somlet meg til å sette det inn. Skrudde først fast rammen som jeg lagde i fjor sommer:

De gamle polskoene var ikke mye å samle på etter noen år:

Jeg klemte derfor på nye kabelsko og hadde krympestrømoe over:

Da alt var montert, ble det seende slik ut:

Olav L.
                  Volvo 740 GLT -90

Comment

• Så bra ut dette :-) er veldig greit med kabelsko

mvh kim

Comment

• Originally posted by olav View Post
                      Har nå kommet såpass i gang med prosjektet at jeg føler det går an å starte en tråd.
                      Vil dessverre ikke komme oppdateringer veldig ofte før etter eksamenstida,
                      da jeg kun har mulighet til å bygge i helgene.

Deltok i EMMA med halvferdig prosjekt i 2008, men nå skal ingenting monteres før det er ferdig.
                      Satser på å få med meg noen konkurranser i år.

Først et bilde av bilen:

Utstyrsliste:

Spiller: Alpine IVA-D310R
                      Prosessor: Alpine PXA-H701
                      Frontsett: Hertz HV200, HL70 og Space 1
                      Sub: Hertz ML2500
                      Forsterkere: Audison LRx 6.9 og Orion 1200D

Mulig Orion 1200D blir byttet ut med McIntosh MC427 etter hvert, dersom jeg får reparert den.

Legger ut noen bilder av lyddemping i første omgang.

Hele gulvet ribbet for gammel demping, med unntak av noen asfaltplater:

Dekt med vibroplast M1. To lag på de største flatene:

Til slutt ett lag med splen. Kommer nok til å legge et lag til senere, men gikk tom:

Bakluka har også fått et/to lag med vibroplast og et lag splen:

Ene døra under demping. To lag på ytterblekket, og et på det innerste:

Dette ble også dekt med splen:

Har kommet noe lengre, men dette holder for denne gang.
                      Ka er egentlig splen?

Comment

• Originally posted by frealm05 View Post
                        Ka er egentlig splen?
                        Splen er en akustisk dempematte. Jeg ser PlanetHifi har det liggende i nettbutikken, men jeg tror det har skiftet navn til Noise Isolator nå. Det fåes i forskjellige tykkelser, og brukes for å dempe lyder i motsetning til dempematter i butyl som hovedsakelig demper vibrasjoner. Jeg har også lagt liggeunderlag fra Jysk under gulvteppet. Dette er et billig alternativ til Splen/Noise Isolator og er naturligvis uten lim
                        Olav L.
                        Volvo 740 GLT -90

Comment

• åååjaaa!
                          er det noke som blir brukt i heile bilen for og få klarare lyd i anlegget eller? eller blir det berre brukt i dører og den slags?

Comment

• Originally posted by frealm05 View Post
                            åååjaaa!
                            er det noke som blir brukt i heile bilen for og få klarare lyd i anlegget eller? eller blir det berre brukt i dører og den slags?
                            Det brukes for å redusere støy, og kan brukes overalt

Du kan lese mer om de forskjellige dempemattene her:
                            http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=468
                            Olav L.
                            Volvo 740 GLT -90

Comment

Working...
                            X