Tenkte jeg kunne lage en tråd om prosjektet mitt her, siden det faktisk begynner å bli litt som er gjort i bilen.
Jeg bygger altså i en Toyota MR2 Mk2, kanskje ikke den mest praktiske bilen for anlegg bygging, men en artig utfordring å få utnyttet mest mulig plass, få ett heftig lydtrykk, en ok lydkvalitet, samtidig som det skal være forholdsvis anonymt.
For de som skulle lure, så er dette en 1993 modell MR2 mkII turbo, moderat trimmet til oppunder 300hk
Det som skulle gjøres i bilen var:
- Fulldemping av karroseriet
- Montere RF Power T8004 og RF Power T20001bd
- Plassere 4 stk Kicker L7 8"
- Plassere 3 way dynaudio frontsett.
Jeg hadde også noen krav til monteringen:
- Installasjonen skulle være forholdsvis anonym
- Setevandringen skulle ikke påvirkes ( jeg er forholdsvis lang, og trenger plassen)
- Bagasjerommet skulle ikke brukes for å beholde mest mulig plass. (Blandt annet for å få plass til targa tak)
Det så ut som ett forholdsvis utfordrende prosjekt, og det har det vel også igrunn vært. Men det meste er ferdig nå, og må si jeg ble forholdsvis fornøyd med resultatet.
Noen endringer er imidlertid planlagt:
- Bytte frontsett til 2 stk JBL C608GTI for mer lydtrykk
- Støpe nye dørsider som ser litt bedre ut.
- Lage noe mer finnish rundt forsterkere og subber.
Jeg kan jo begynne med dempingen av bilen. Det meste ble revet ut (med unntak av dashbord) for å dempe metallet.
Har desverre ikke så mange bilder i fra dette.
Etter dette så var det å legge opp kabling og bygge braketter til forsterkene.
Ikke alt for mye plass i frunken her, og brakettene på hver side måtte tilpasses rimelig nøye for å plassere begge forsterkere
[img]http://myrene.org/bil/MR2/front1_.jpg
Prøvemontering av en forsterker
Begge forsterkere på plass:
21mm2 strømkabler lå bakover i bilen fra tidligere prosjekt. Tenkte likegreit at disse fungerte bra som høytalerkabler til subbene mine. Til og med fordelingsblokk ut til hver
Slik ser frunken min ut nå, men planen er å lage ett deksel som dekker det meste her. Strømledningen på høyre side er ment for lader/startkabel da batteriet er rimelig utilgjengelig :P
Så var det over til subkassene.
Disse er laget av en kombinasjon av MDF og glassfiber.
Det første som ble gjort var å maskere bakveggen på bilen med folie
Dette ble dekket med polyester og glassfiber og formene så slik ut
Fronten ble hovedsakelig laget i MDF
Men den ble litt dårlig da elementene tok inn i setet forran, så bygget dette litt om
Etter litt sparkling og pussing
Og trekking
Så var det å få inn elementer og veggteppet.
Så var det frontsettet. Dette kommer sannsynligvis til å bli bygget om i nær fremtid, men kan likevel ta med hvordan det som sitter i nå er blitt gjort
Diskanthus
Maskere døra, støpe glassfiber sammen med en bakplate som er skrudd fast sammen med speilen.
Kappet til korrekt form på bunnplaten
MDF ringer trukket med fleece
Så polyester
Og glassfiber
Sjekket passformen
Og til slutt trekk
Midwoofer/midrange
Hadde noe delvis ferdig fra tidligere. Desverre ingen bilder i fra dette
Men det er en 12mm mdf plate bak, mdf ring som er støpt inn med glassfiber forran
Kappet hull og skjært ut mdf ring til midrange, samt lagt på ett lag glassfiber:
Etter endel fler lag med glassfiber, sparkel pussing etc:
Og til slutt trekking
Jeg bygger altså i en Toyota MR2 Mk2, kanskje ikke den mest praktiske bilen for anlegg bygging, men en artig utfordring å få utnyttet mest mulig plass, få ett heftig lydtrykk, en ok lydkvalitet, samtidig som det skal være forholdsvis anonymt.
For de som skulle lure, så er dette en 1993 modell MR2 mkII turbo, moderat trimmet til oppunder 300hk
Det som skulle gjøres i bilen var:
- Fulldemping av karroseriet
- Montere RF Power T8004 og RF Power T20001bd
- Plassere 4 stk Kicker L7 8"
- Plassere 3 way dynaudio frontsett.
Jeg hadde også noen krav til monteringen:
- Installasjonen skulle være forholdsvis anonym
- Setevandringen skulle ikke påvirkes ( jeg er forholdsvis lang, og trenger plassen)
- Bagasjerommet skulle ikke brukes for å beholde mest mulig plass. (Blandt annet for å få plass til targa tak)
Det så ut som ett forholdsvis utfordrende prosjekt, og det har det vel også igrunn vært. Men det meste er ferdig nå, og må si jeg ble forholdsvis fornøyd med resultatet.
Noen endringer er imidlertid planlagt:
- Bytte frontsett til 2 stk JBL C608GTI for mer lydtrykk
- Støpe nye dørsider som ser litt bedre ut.
- Lage noe mer finnish rundt forsterkere og subber.
Jeg kan jo begynne med dempingen av bilen. Det meste ble revet ut (med unntak av dashbord) for å dempe metallet.
Har desverre ikke så mange bilder i fra dette.
Etter dette så var det å legge opp kabling og bygge braketter til forsterkene.
Ikke alt for mye plass i frunken her, og brakettene på hver side måtte tilpasses rimelig nøye for å plassere begge forsterkere
[img]http://myrene.org/bil/MR2/front1_.jpg
Prøvemontering av en forsterker
Begge forsterkere på plass:
21mm2 strømkabler lå bakover i bilen fra tidligere prosjekt. Tenkte likegreit at disse fungerte bra som høytalerkabler til subbene mine. Til og med fordelingsblokk ut til hver
Slik ser frunken min ut nå, men planen er å lage ett deksel som dekker det meste her. Strømledningen på høyre side er ment for lader/startkabel da batteriet er rimelig utilgjengelig :P
Så var det over til subkassene.
Disse er laget av en kombinasjon av MDF og glassfiber.
Det første som ble gjort var å maskere bakveggen på bilen med folie
Dette ble dekket med polyester og glassfiber og formene så slik ut
Fronten ble hovedsakelig laget i MDF
Men den ble litt dårlig da elementene tok inn i setet forran, så bygget dette litt om
Etter litt sparkling og pussing
Og trekking
Så var det å få inn elementer og veggteppet.
Så var det frontsettet. Dette kommer sannsynligvis til å bli bygget om i nær fremtid, men kan likevel ta med hvordan det som sitter i nå er blitt gjort
Diskanthus
Maskere døra, støpe glassfiber sammen med en bakplate som er skrudd fast sammen med speilen.
Kappet til korrekt form på bunnplaten
MDF ringer trukket med fleece
Så polyester
Og glassfiber
Sjekket passformen
Og til slutt trekk
Midwoofer/midrange
Hadde noe delvis ferdig fra tidligere. Desverre ingen bilder i fra dette
Men det er en 12mm mdf plate bak, mdf ring som er støpt inn med glassfiber forran
Kappet hull og skjært ut mdf ring til midrange, samt lagt på ett lag glassfiber:
Etter endel fler lag med glassfiber, sparkel pussing etc:
Og til slutt trekking
Comment