Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gooner87's Audi A3 1,8TQ 2000 modell

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Igår fikk jeg grillen min fra bilradiospes.

Men har et lite spørsmål:
    Har noen hull rundt grillen som jeg trodde skulle passe med de hullene subben sitter i nå, men det gjør den ikke, er det bare å bruke de skruene som fulgte med og bare kjøre gjennom med batteridrillen, rett i mdf'en?

Er så redd for å kjøre i skruene igjennom noe jeg kanskje ikke burde gjort.

Hvis du leser dette Dag, høres det greit ut, hvordan ser det ut ut rundt subben, noe fare for å skru i etter eller annet?
    Last edited by gooner87; 14-11-2010, 22:26.

Comment

Korleis endte det opp med baklysa ?
      - Null stress med sota baklys, bilen min gikk igjennom uten stress
      - Eg har 18" kantfelg på bilen og er ganske så sikker på at 19" ikkje subba heller. om du har rett innpress!

Comment

Originally posted by tobzen View Post
        Korleis endte det opp med baklysa ?
        - Null stress med sota baklys, bilen min gikk igjennom uten stress
        - Eg har 18" kantfelg på bilen og er ganske så sikker på at 19" ikkje subba heller. om du har rett innpress!
        Har ikke kjøpt baklykter ennå. Dro innom Partsandretards for å kjøpe mørke frontlykter og på hjemveien hadde jeg tenkt å dra innom norskbildelsenter men frontlyktene var utsolgt. Utsatte derfor baklyktene også. Tar det i samme slengen.

Har du 35 eller 30 i inpress?

Comment

Meiner å huske at eg har 30 i innpress på felgane. men er sant å sei ikkje sikker! Felgane stod på bilen når eg kjøpte dei.
          Men, bilen min er jo nesten original høgde på då

Comment

Meiner å huske at eg har 30 i innpress på felgane. men er sant å sei ikkje sikker! Felgane stod på bilen når eg kjøpte dei.
            Men, bilen min er jo nesten original høgde på då
            Har snakket med en dekk og felg forhandler idag han mente at 35 burde gå bra. Men ser at det er mange som kjører med 30. Men hva er reglene på dette. 38 som er orginalt på disse bilene.

Idag har bilen vært på verksted for feilsøking pga. esp lampa lyser konstant.
            Viser seg at det det bremselysbryteren som er ødelagt.

Har også fått byttet lambda føleren som ble kjøpt inn før sommerferien

bruker nå 0,6l på mila istedenfor litt over 1l på mila

Neste som skal gjøres er få tak i en ny bremselysbryter og få byttet den.

Comment

haha, snakka med politiet for en liten stund tilbake(A) og dei var imponert over at felgane var lovlige på bilen :P

1 liter på mila er jo gaaanske mykje :P merker vel litt forskjell på lommeboka då :P

Comment

Originally posted by gooner87 View Post
                Har snakket med en dekk og felg forhandler idag han mente at 35 burde gå bra. Men ser at det er mange som kjører med 30. Men hva er reglene på dette. 38 som er orginalt på disse bilene.

Idag har bilen vært på verksted for feilsøking pga. esp lampa lyser konstant.
                Viser seg at det det bremselysbryteren som er ødelagt.

Har også fått byttet lambda føleren som ble kjøpt inn før sommerferien

bruker nå 0,6l på mila istedenfor litt over 1l på mila

Neste som skal gjøres er få tak i en ny bremselysbryter og få byttet den.
                Mener at det som er lovlig, er at man kan ihvertfall øke sporvidda med 1,5cm tilsammen, altså 0,75cm pr side., utover det som står i vognkortet.
                Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

haha, snakka med politiet for en liten stund tilbake(A) og dei var imponert over at felgane var lovlige på bilen :P

1 liter på mila er jo gaaanske mykje :P merker vel litt forskjell på lommeboka då :P
                  Uh. 1 liter på mila er ikke mye. Hehe... 1,2-1,3 begynner å bli mye, og 2 liter pr mil er veldig mye. :P

Klart, om alle kjørte VAG, hadde 1 liter vært generelt mye. Bensingjerrige, disse VAG'ene!

Comment

Originally posted by Crazytaxi View Post
                    Mener at det som er lovlig, er at man kan ihvertfall øke sporvidda med 1,5cm tilsammen, altså 0,75cm pr side., utover det som står i vognkortet.
                    det er tillat med maksimalt 5mm sporviddeforandring per side (10mm totalt pr aksel) hvis jeg husker korrekt
                    PIONEER FOCAL B2AUDIO MOSCONI STINGER

Comment

• Originally posted by tobzen View Post

Ja, kommer til å merke litt forskjell nå

Originally posted by Crazytaxi View Post
                      Skjønner. Vet du hvor jeg kan finne dette?

Originally posted by Miniboom View Post
                      Uh. 1 liter på mila er ikke mye. Hehe... 1,2-1,3 begynner å bli mye, og 2 liter pr mil er veldig mye. :P

Klart, om alle kjørte VAG, hadde 1 liter vært generelt mye. Bensingjerrige, disse VAG'ene!
                      1 liter på mila var minimum, var på det verste opp i 1.6-1.8l også. Digg å ha en bensingjerrig bil og alikevel kunne ha det moro av og til

Originally posted by tonny77 View Post
                      det er tillat med maksimalt 5mm sporviddeforandring per side (10mm totalt pr aksel) hvis jeg husker korrekt
                      Men hva vil det si? Hvor mye er ET 35 i forhold til ET 38 som er orignalt. Vil det si at ET 30 bli fyfy hos statens vegvesen. Går det an få det skrevet inn vognkortet hvis man har lyst på ET 30. Hvordan dokumenterer man dette?

Comment

• Bare klipper å limer litt fra et annet forum angående ET.
                        Regler:
                        En felgs ET skal kunne dokumenteres, som oftest er det påstemplet på felgens innside.
                        Hver bil har en godkjent ET som ikke må fravikes med mer enn 7,5mm, som altså gir sporvidde-endring på +/- 15mm. Endring i ET utover dette, må godkjennes. I praksis vil man måtte fremlegge Tüv-attest for endringer utover nevnte grenser.

Selv om man holder seg innfor grensene på endringer i ET, kan et bredt hjul komme utenfor skjermkanten. Dette omfattes av andre regler, og er ikke tillatt. Skjermen må ligge minst på høyde med hjulets ytterkant fra 30 grader foran hjulets senter til 50 grader bak. Fra disse grensene kan det avtrappes innover.
                        Se "Kjøretøyforskriften" §13 og §32, f.eks i vegvesen.no

Hvis den nye felgen har en ET som er inntil 7,5mm mindre enn hva typegodkjenningen tilsier (står det alltid i vognkortet?), er det altså greit. Er den mindre enn dette, kan man få problemer ved kontroller. (Jeg har mine tvil om alle verksteder sjekker ET på alle felgene mot typegodkjenningen ved PKK).

Hvis, derimot, ET på den nye felgen er større enn de tillatte 7,5mm, går dette an å korrigere ved hjelp av mellomleggskiver, såkalte "spacere". Man kan således justere seg "tilbake" til standard ET for bilen. Det er tvilsomt om det er anledning til å bruke spacere for å øke sporvidden overhodet, selv innenfor ovenfor nevnte regel om ET endringer på 7,5mm. Altså kun for justeing tilbake til standard ET. (Noen bruker spacere langt utover tillatte grenser for å få et rått utseende)

Kjøretøyforskriften §13 - 1, pkt 6.1.g:
                        Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
                        Mvh Thor Helge N. Rønning
                        Alfa Romeo 156 1.8 TS
                        Citroen Xantia Racerbil
                        Alpine Ground Zero Focal

Comment

• Originally posted by Twin MacSpark View Post
                          Bare klipper å limer litt fra et annet forum angående ET.
                          Regler:
                          En felgs ET skal kunne dokumenteres, som oftest er det påstemplet på felgens innside.
                          Hver bil har en godkjent ET som ikke må fravikes med mer enn 7,5mm, som altså gir sporvidde-endring på +/- 15mm. Endring i ET utover dette, må godkjennes. I praksis vil man måtte fremlegge Tüv-attest for endringer utover nevnte grenser.

Selv om man holder seg innfor grensene på endringer i ET, kan et bredt hjul komme utenfor skjermkanten. Dette omfattes av andre regler, og er ikke tillatt. Skjermen må ligge minst på høyde med hjulets ytterkant fra 30 grader foran hjulets senter til 50 grader bak. Fra disse grensene kan det avtrappes innover.
                          Se "Kjøretøyforskriften" §13 og §32, f.eks i vegvesen.no

Hvis den nye felgen har en ET som er inntil 7,5mm mindre enn hva typegodkjenningen tilsier (står det alltid i vognkortet?), er det altså greit. Er den mindre enn dette, kan man få problemer ved kontroller. (Jeg har mine tvil om alle verksteder sjekker ET på alle felgene mot typegodkjenningen ved PKK).

Hvis, derimot, ET på den nye felgen er større enn de tillatte 7,5mm, går dette an å korrigere ved hjelp av mellomleggskiver, såkalte "spacere". Man kan således justere seg "tilbake" til standard ET for bilen. Det er tvilsomt om det er anledning til å bruke spacere for å øke sporvidden overhodet, selv innenfor ovenfor nevnte regel om ET endringer på 7,5mm. Altså kun for justeing tilbake til standard ET. (Noen bruker spacere langt utover tillatte grenser for å få et rått utseende)

Kjøretøyforskriften §13 - 1, pkt 6.1.g:
                          Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
                          Tusen Takk

Men hvis jeg for eks får tak i ET30 og dem er i kant med skjermen og får tak i TUV papirer på felgene jeg har lyst på. Er det alt som skal til for å få det godkjent?
                          Last edited by gooner87; 19-11-2010, 21:39.

Comment

• Jeg vil tro det skal gå ja, sålenge du får til og svinge uten at hjulet tar borti noe.
                            Mvh Thor Helge N. Rønning
                            Alfa Romeo 156 1.8 TS
                            Citroen Xantia Racerbil
                            Alpine Ground Zero Focal

Comment

• Takk for svar Twin MacSpark.

Har sjekket med leverandør. Dem har ikke TUV papirer på felgene sine.

Men har et annet spørsmål:
                              Idag spilte jeg litt høyt i bilen, og så merket jeg en lyd fra døra på høyre side. Midbassen trøkket så mye at dørtrekket slo inn og ut helt nederst. Har opplevd dette tidligere. Men har aldri brydd meg om det tidligere.

Etter en liten undersøkelse viste det seg at bilstereosjappa som hjalp meg på starten har knekt et par festene og derfor sitter ikke dørtrekket helt 100%. Har allerede betalt 1500kr med litt rabatt for nye lister over føringskanalene som dem ødela.

Noen tips om hvordan jeg få dette fikset, uten å kjøpe helt nye dørtrekk eller noen tips om hvor man få kjøpt ferdig dørtrekk som det er plass til 6.5". Som matcher resten av bilen eller er nesten lik dørtrekket jeg har fra før.

Comment

• Har nå kjøpt bremselysbryter, byttes iløpet av helgen.

Comment

Working...
                                X