Announcement

Collapse
No announcement yet.

93' BMW E34 med focal!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 93' BMW E34 med focal!

Hei alle der ute i norges land!

Nettop registert meg på Forumet her, så tenkte og lage en tråd om bilen min

kan vel kansje si noen kjappe ord om meg selv først:
    Jeg heter Mats Bekkåsen og er 20 år, bor i Ytre Enebakk, 3mil sørøst for ryen (oslo),
    Har stor interesse for lyd og for øyeblikket jobber jeg hos Frontlite som driver med profesjonelt utleie av Lyd, Lys og sceneløsninger!

Bilen jeg kjører er en 1993 BMW E34 520i 24v, ble bruktimportert til norge i 1996.

bilde av bilen:

Anlegget i bilen består hittil av disse komponentene:

Hovedenhet: Alpine CDA-9887R

Frontsett: FOCAL 165V30 - 30 års Jubileumsmodell
    2-veis komponentsystem
    165mm (6,5") Bass/mellomtone
    Membran av Polyglass TM
    25mm Svingspole
    85 x 17 mm Magnet
    TNB invertert magnesium/aluminium diskant
    Delefilter med valgbar delefrekvens og bratthet:
    6/12 dB/oktav 3,7 kHz eller 12/18dB/oktav 5 kHz
    Justerbart diskantnivå 0, -3dB
    Maks effekt: 160W
    RMS effekt: 80W
    Følsomhet (2.83V/1m): 92dB
    Frekvensrespons: 55Hz-25kHz

Forsterker: FOCAL 2.150 - Limited edition
    2 kanals effektforsterker med delefilter.
    Soft clipping krets
    Høypass filter front 50-150Hz trinnløst justerbart 12dB.
    Lavpass filter bak 50-150Hz trinnløst justerbart 12dB.
    RMS Effekt @13,8V 4Ohm: 2 x 150W
    RMS Effekt @13,8V 4Ohm mono: 1 x 400W
    Stabil 2 Ohm stereo / 4 Ohm mono.
    Signal/støy forhold >100dB (A)
    THD @ 12V DC/100W RMS : 0,05%
    Dempingsfaktor @ 4Ohm: >500

Subwoofer: FOCAL 40KX
    400mm (16") Bass med K2 sandwich composite membran
    Dobbel 65mm svingspole på kaptonformer
    Multi ferrite magneter: 18 ringer
    Høykvalitets spider med innvevde lisser til svingspolen
    VAR (Ventilation Auto Regulated)
    Maks effekt: 1000W
    RMS effekt: 500W
    Følsomhet (2.83V/1m): 92,5dB
    Frekvensrespons: 25Hz-1kHz (avhengig av kasse)
    Impedans 2x2Ohm

Forsterker til sub:
    husker ikke hva den heter men er en cambrigde monoblokk, mener og ha lest den skal levere 75w i 4ohm og 1500 i 1ohm(?)

har desverre ingen bilder av innstalasjonen, men det ble det ikke lagt så mye tid i egentlig
    skal få stiva opp litt kickpaneler og dempa litt stuff og da blir det bilder

Her kommer det noen bilder av anlegget per dags dato:

Spiller:

Diskant:

Mellomtoner:

Bagasjerom:

den subben er sexy

men jeg syntes kassa til 16tommern er alt for liten,, det er en visst en kasse fra torshov som jeg låner av en kompis, tenkte jeg skulle få bygd en skikkelig kasse så fort som mulig, helst før EMMA i Drammen som jeg fikk ganske dilla på og bli med på takket være tmolberg

Hva syntes dere? noen gode råd til hvordan kasse jeg kunne bygd som funker bra i e34?
    jeg har lest om mange som har hatt problemer med og få det skikkelig i denne type bil.

btw: hvilken klasse burde jeg stille i med dette oppsettet?

Mats ut
    Last edited by Matsbabz; 13-08-2010, 19:39.
    Focal!

Halla! Sjef at du har komt deg inn. Det beste på e34 coupe er vel og få bassen til å komme gjennom skiluka. Det er det jeg har sett hvertfall av folk som konkurerer i EMMA, bla. Edward Larsen? Angående kasse så kommer det vel mest an på hva slags lyd du liker, men slik jeg ser det har du litt flerne muligheter med portet. Selv om lukket er lettere å få lyden til å hørres fin ut med.

Btw mens du er på bygginga, så burde du få festa forsterkerne, er stort trekk innenfor emma og ikke ha ting sikret skikkelig.

Siste jeg lurer på, du har vel ikke vurdert å bytte ut "dekselene" ved kickpanelene med mdf baffel av noe slag og gå opp til 8" eller lignende i kickpanelet? Ska visstnok være god plass der, mtp at Joakim Skovlund har klart å presse inn 10" inn i kickpanelet.

Ellers ser bilen herlig ut. Bytte?
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Som du sier, og spille bassen gjennom skiluka fungerer mye bedre enn sånn den står på bildet der,
      har snudd den nå etter jeg tok bildet (sendte deg faktisk på mms), og det funker mye bedre!
      må få elementet til og stå mer oppreist, men elementet er 42cm i diameter elns og bagasjen er 45 så blir jo en vinkel der uansett..

angående festing av ampene så skal det gjøres til uka, har bare kasta det baki der må få tegna litt og alt det der...

og de kickpanelene skal stives opp med MDF på baksiden tenkte jeg trenger egentlig ikke noe større elementer der, det frontsettet jeg har er det bra trøkk i! vent og hør
      Focal!

Comment

Hvorfor ikke bare lage en hel plate med mdf i stedenfor og bruke det gamle rælet? Blir jo mye finere hvis du lager en plate i MDF også trekket den med Skai eller Vinyl.
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

det er sant, men førsteprio er bygging av trunk
          Focal!

Comment

Stor og god lukket kasse som står tett inn mot seterygg er oppskriften på god bass i E34 sedan!

Anng. kickpanelene, så er det mye å hente på å bygge mdf-paneler som går endel høyere opp enn de orginale. Det er en plateskjøt oppi der som lager litt resonans, om ikke de blir stivet av sammen med baffelen.

Nice bil og absolutt verdens nest beste bil å bygge lyd i!

Klasse i EMMA ser vi bare på når du kommer, så er det enklere å forklare. Ikkeno stress! Regner med Experienced 5-ch utfra det jeg kan se av listen din! Velkommen på konkurranse!
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Originally posted by Joakim View Post
              Stor og god lukket kasse som står tett inn mot seterygg er oppskriften på god bass i E34 sedan!

Anng. kickpanelene, så er det mye å hente på å bygge mdf-paneler som går endel høyere opp enn de orginale. Det er en plateskjøt oppi der som lager litt resonans, om ikke de blir stivet av sammen med baffelen.

Nice bil og absolutt verdens nest beste bil å bygge lyd i!

Klasse i EMMA ser vi bare på når du kommer, så er det enklere å forklare. Ikkeno stress! Regner med Experienced 5-ch utfra det jeg kan se av listen din! Velkommen på konkurranse!
              Da går jeg ut ifra at e34 touring er verdens beste?

Originally posted by Matsbabz View Post
              Som du sier, og spille bassen gjennom skiluka fungerer mye bedre enn sånn den står på bildet der,
              har snudd den nå etter jeg tok bildet (sendte deg faktisk på mms), og det funker mye bedre!
              må få elementet til og stå mer oppreist, men elementet er 42cm i diameter elns og bagasjen er 45 så blir jo en vinkel der uansett..

angående festing av ampene så skal det gjøres til uka, har bare kasta det baki der må få tegna litt og alt det der...

og de kickpanelene skal stives opp med MDF på baksiden tenkte jeg trenger egentlig ikke noe større elementer der, det frontsettet jeg har er det bra trøkk i! vent og hør
              Her blir jeg definitivt å følge med!

Har du midt-armlene bak? Isåfall er det bare å slå ut den svekkingen i stålet bak der så får du lett bass inn i cupeen.

Når du først er i gang med frontsettet anbefaler jeg deg å gjøre rommet bak høyttaleren til en skikkelig "kasse", fremfor å bare stive opp orginale sparkepanelet. MYE å hente på det..
              Bmw e34 520:
              Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Hehe seff.. :P
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Working...
                X