Announcement

Collapse
No announcement yet.

Melancoolsk prosjekt på siste verset.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Melancoolsk prosjekt på siste verset.

Jeg har kommet sånn passe igang med mitt lille lydprosjekt i bilen. Jeg prøver verken å lage hifi eller db drag i denne bilen. Egentlig er nok målet å lage et lydbilde som minner mest om et skikkelig overampet PA anlegg fra en godt skrudd konsert. Mye stram bass og live feeling. Jeg spiller mest Drum n bass og tung halvsint elektro musikk. Når roen er der så hender det at Kari Bremnes stikker innom bilen min også.

Jeg har en ganske utdatert utstyrsliste og ikke allverdens med cash og må derfor nøye meg med brukt utstyr, godt brukt. Men, jeg har et lite håp om at dette skal spille bra tross alderen. Dette var jo veldig hot den gangen hår på musa var moderne.

Amper: 1 stk Audison vrx 1.500, 1 stk Audison vrx 2.400, 1 stk Audison vrx 4.300.
    Sub bak: 3 stk Jbl GTI 1200.
    Sub front: 1stk 12" (vet ikke hvilken ennå. Noen forslag ?)
    Mellomtone: Pioneer TS-C 171 prs
    Diskant: Vifa/Peerless v-line XT25TG30-04
    Cd spiller: Alpine 9887
    Batteri: Apollo A 4500 FT 187Ah AGM

3 x 12" bass skal stå i reflekskasse.
    1 x 12" skal monteres under handskerom i lukket kammer.
    6,5" står i lukket kammer i dørene rimelig on axis.
    Diskantene er støpt i speiltrekanten også on axis.

Litt bilder :

Last edited by melancool; 13-09-2010, 23:07.

Originally posted by melancool
    Amper: 1 stk Audison vrx 1.500, 1 stk Audison vrx 2.400, 1 stk Audison vrx 4.300.
    Var i hvertfall ikke noen dårlig samling med amper du starter med!
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Litt minde futt enn jeg håpet på.

Ampene er nok bedre enn subbene. Men jeg har alltid hatt lyst på jbl gti 1200 i bilen og nå har jeg det. Jeg ble nok mer imponert for 15 år siden enn jeg ble nå. Låter relativt bra til sitt bruk, men de sitter nok ikke der til nest år. Nå skal det sies at Pioneer tcs 171 er elendige til midd og må derfor deles over 100hz for å henge med når jeg drar på skikkelig. Siden jeg ikke har fått laget front sub/mid ennå så må jeg dele veldig høyt på gti 1200 og det er vel noe av grunnen til at jeg ikke er helt fornøyd med lydbildet. Har heller ikke dratt ut pc for å måle/tune anlegget. Kun grovsnekring av lydbildet til alt er på plass.

Comment

Er det PRS-midbassene du har? Har selv hatt disse i BMWen min, og de sitter nå i bilen til dama. Boosta litt i bunn og delt på 31,5Hz i bunn med 12dB knekk - null problem det Nå får de ikke all verdens effekt, men de har ikke noe problemer her. Hva skjer egentlig? Bunner de?
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

Comment

Ja de bunner.

De både bunner og sier i fra at de ikke har mer å gi. Jeg vet at disse spiller bra på lavt nivå, og de spiller flat ned til 45 hz i min bil ,men jeg vil spille høyt i denne bilen og det får jeg ikke til før delefrekvensen er over 100hz. Jeg har prøvd å dele de på 63 hz med 24db filter og de funker knall til moderat høyt nivå, men når det blir skikkelig høyt så går de rett i bunnen. tror iallefall at de gjør det, stygt låter det i allefall. Har du fått disse til å funke som mid ? Hvor mange må man egentlig ha da ?

Comment

Har kun en i hver dør, og de fungerer fint som midbass Har som sagt delt de ved 31,5hz og 12dB knekk. Du har ikke noe EQ-dritt på forsterkeren da som booster noe i bassområdet?
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

Comment

ikke eq

Jeg tviler på det. jeg har en vrx 4.300 som driver disse og diskanter. Aktiv deling på en 9887 Alpine. Dessuten så tror jeg ikke det ville spillt flat om eq stod på. har målt de og kurven var imponerende flat uten bruk av eq. Beste jeg har hatt noen gang uten å gjøre noen innstillinger.
              Hadde jeg vært 60 år så hadde jeg trolig vært super fornøyd, men det er jeg ikke og nå må de spille høyt og da ser jeg ingen annen løsning enn å dele de som mellomtoner og få frontsub til å gjøre jobben som mid.
              Før jeg fikk 3 x 12" som sub så brukt jeg de som fulltone og delte de ved 40hz og var relativt fornøyd, men når jeg skal få de til å følge 3 x 12" i refleks kasse så blir kravet litt annerledes. Plutselig må de spille like høyt som en konsert og da syntes jeg det svikter litt som mid. Jeg ble nok bare litt skuffet fordi disse ser litt rå ut og jeg var sikker på at de ikke ville klaske i bunnen. (Hater elementer som er konstruert slik at det går ann. Forbannade amatører). På en annen side burde jeg nok sjekket noen forum litt nøyere. har lest at også andre syntes de bunner lett. Altså er de ikke rå som mid kun fintspillende som mellomtone i mine ører. Mener du at jeg kan ha gjort noe som gjør at de bunner lett så skrik ut.

Comment

Likte den kasseløsningen din. Hvilken bil er dette?
                sigpic

Comment

Hvilken bil. . .

Takk for det. Dette er en Peugeot 406. 98modell. 2 liter turbo. Jeg vil advare at denne løsningen ødelegger bilen noe. Jeg har brukt hattehylle og seterygg som en del av kassa. Bilen blir aldri normal igjen. Jeg har alltid ønsket meg en slik løsning da jeg syntes det er veldig stygt med løs kasse i bagasjerommet. Dessuten er det jo fint at det ikke finnes noe felles luft i kupe og bagasjerom. Mindre kubik med luft betyr høyere lydtrykk. Tror nok aldri denne bilen blir satt tilbake til bil med bagasjerom av anstendig størrelse. Er og blir en lydbil fra nå av.

Comment

Flere bilder er lagt til i første post.

Nye bilder er lagt til.

Comment

Working...
                    X