Announcement

Collapse
No announcement yet.

HonkyTonky skal lage Focal stuehøyttalere

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• HonkyTonky skal lage Focal stuehøyttalere

Da tenker jeg å bygge meg 2 stuehøytalere med Focal Krx3 settet + 2x Focal Utopia 21WX, fordi det klør i fingrene i å begynne å høre dette settet i drift nå :P hehe

Utstyrslisten blir som følger:

Focal 165Krx3
    2x Focal Utopia 21WX
    22mm MDF
    12mm MDF
    Koniske Spikes som høyttaleren skal stå på.
    Akryl-plugger som avstandmontasjer for bak-plate
    Dempewatt
    TrePlugger
    Trelim
    8x Enkel-Terminaler
    2x Acryl-Plater med Focal logo
    Pussepapir av forskjellige grovheter
    Høyttalerledninger
    Sort Pianolakk eller Stoff/Vinyl/Alcantara e.l
    16x Blå LED-Dioder

Dette var vel det meste vil jeg tro, men det kommer sikkert noe som ikke er nevnt her senere.
    Kassen skal være 100% skrueløs, så istedenfor bruker jeg tre-plugger og tre-lim for platene skal sitte. Mener dette er nok for at ting skal holde seg sammen.

Satt meg ned idag å skriblet opp noe på Sketchup (Blir 2stk av disse kassene så det er sagt:P):

Fra siden der festeanordningene til bak-plate vises.
    Disse skal være av akryl og har en diameter på 20mm.
    Tenker å montere 2stk Blå LED-Dioder i enden av hver av disse for å skape litt effekt-lys bak.

Dette er bak-platen som skal skjule ledningene, med åpning i bunn.

Fra siden med kasse-inndelingene.

Der dere ser Focal logoen på tegningene skal denne felles inn:

Toppen med lysrøret taes av, og LED-Dioder blir installert over og under.

Finish blir enten sort pianolakk, eller trekking med stoff. Kom gjerne med forslag

Er usikker om jeg skal kjøre bassrefleks på 6,5" og 8", bare 8" eller kjøre lukka på begge.
    Hva mener folka?
    Tenker å "fòre" kassene litt med dempewatt.

Hvordan er det med tweeteren, den trenger vel ikke noen form for kasse? eller skader det lyden der også å ha alt for stor kasse bak denne?
    om dette har noe å si så kan kassevolum(ene) reduseres enkelt

Kom gjerne med innspill og ideer på endringer og slikt, for all læring er god læring
    |HonkyTonky
    |Pioneer||Rockford-Fosgate
    |Rockford-Wall in Progress

Hiver ut noen bilder av Focal 165Krx3 settet

|HonkyTonky

Comment

Blir spennende å følge med her, har 4stk 27wx liggende selv til en nytt prosjekt da de ikke havner i bilen.

Ville kanskje laget et felles kabinett til bassene, på skissen er det to separate deler med forskjellig volum? Ellers er det ganske stor forskjell i innsats og arbeid når det gjelder pianolakk kontra teppe som finish da
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Originally posted by Haakon O View Post
        Blir spennende å følge med her, har 4stk 27wx liggende selv til en nytt prosjekt da de ikke havner i bilen.

Ville kanskje laget et felles kabinett til bassene, på skissen er det to separate deler med forskjellig volum? Ellers er det ganske stor forskjell i innsats og arbeid når det gjelder pianolakk kontra teppe som finish da
        Heisann

Hovedtanken for Krx3 settet og 21wx`ene var å få montert dette i bilen, men ettersom dette ikke skjer før til neste år så hvorfor ikke bygge seg stuehøyttalere i vinter? :P

Tenkte også på felleskabinett til å begynne med, men så skal jeg drive 6,5" til midbass og 8" til bass så derfor tenkte jeg at jeg ville få bedre kontroll på disse om jeg delte det til 2 uavhengige "kasser".
        Og da kommer dette med 2 forskjellige volum greit frem hvorfor.
        Blir (om jeg ikke driter meg skikkelig ut i full sprint) ett slags 4veis oppsett
        Tenker å kjøre 4-veis aktiv deling, men får se om jeg bare driter i det og kjører delefilter på Krx3 og bassforsterker til 21wx`ene.
        Time will show

Tror dette med Pianolakk kontra teppe vil bli avgjort når selve kassen er ferdig fabrikkert, for man merker det godt på viljen om man orker all pussinga :P men det er jo avgjort penest med piano-lakk etter min mening, om man legger i litt arbeidstimer på finish
        |HonkyTonky

Comment

Spennende spennende!
          Likte designet på kassa!
          Noen synspunkter bare...
          8 tommeren blir veldig slank i lukket kasse, ville satset på refleks der.
          Hvis du skal lakkere i pianofinnish må du gjære alle plater ved sammensetting, mdf-endeved blir garantert synlig etter noen måneder.
          Lykke til med bygginga, dette skal jeg følge med på!
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

En ting beviste jeg idag at det å "bare" gå å se i butikker når madamen er hos tannlegen er direkte farlig

For før jeg viste ordet av det så satt jeg med denne i fanget

Hadde overhodet ingen planer om å handle idag, men må vel finne ett sted å sette denne å

Er litt OT dette, men måtte bare slenge det ut

Ellers så er starttidspunkt for kassebyggingen satt, og begynner med kappingen av platene rett etter nyttår nå ettersom vi reiser sørover til Lier til nyttår
            Last edited by honkytonky; 25-11-2010, 16:04.
            |HonkyTonky

Comment

Da er det avgjort.
              Skal bygge hjemmehøyttalerne men de blir vel ikke brukt noe lengre enn 1 toppen 2mnd.
              Har nå gått til innkjøp av en ny bil som skal bli min nye SQ-Bil

Noen bilder av doningen

Er en 93mod VW Golf 2.8l VR6
              |HonkyTonky

Comment

Digg med SQ-bil da, og den Golf'en så slettes ikke verst ut!
                Åssen felger er det?? Ligner veldig på mine vinterfelger:

Ellers så har jeg trua på ett skikkelig SQ-bygg her.
                En kompis av meg har helt lik golf, og der er det
                høyttalere flatt på dash'en originalt. Har du?
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Golf 3 har ikke høytalere flatt på dashen orginalt, uansett hva slags golf 3 det er (såvidt jeg vet) Høyre høytaleren er vinklet litt mens venstre er relativt flatt opp i mot ruta. Derimot er det smal sak å få til flatt dashbord på golf 3 (uten kasse vel og merke)
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Update ?
                    Bmw e34 520:
                    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=13033
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Working...
                      X