Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound Quality" 240?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "Sound Quality" 240?

..går det an? Forhåpentligvis, ja.

Jeg startet vel planleggingen av dette i god tid før jul. Og tenkte å få gjort det meste i juleferien, men pga skdom og andre ting så har jeg ikke fått startet før nå. Lager denne tråden for å vise fram det jeg gjør, men også for at jeg selv kan gå tilbake og se hva som er gjort.

Bilen jeg skal bygge i er en 1990 mod Volvo 240 som jeg har "arvet" etter bestefar. Den har litt over 190k på telleren og er egentlig ganske strøken, men har noen skjønnhetsfeil..

Pga motortrøbbel med min gamle, lånte jeg denne en periode i fjor. Og her er et par bilder jeg tok med mine 18"-felger (som skal selges):

Genrelle planer for bilen før sommeren:
    Stereo
    Flytte over senkesettet fra gammelbilen
    Muligens bytte over bakaksling (sperreaksling i den andre)
    Få tak i en hel "bakdel"
    Muligens skru av kroken
    Skikkelig vask og polering når det blir varmt i været igjen
    Nye sommerfelger

Stereoplaner:
    2-veis frontsett med diskanter på dashen og mellomtoner i dørene. Det blir i tillegg litt bass bak i bilen. Aktiv deling!

Elementene som skal inn:
    Vifa-diskanter
    Peerless 6.5"
    B2 AC10 subber

Selv om 6.5" havner langt ned i dørene, så håper jeg jeg får vinkla dem såpass at jeg klarer meg uten dedikerte mellomtoner. Alternatvet er å plassere 2-3" mellomtoner der de orginale høyttallerne sitter, men må i allefall prøve først!

Interiøret ser ganske fint ut egentlig:

Last edited by Buoyen; 24-01-2011, 00:08.
    R-Design

Lykke til. Liker valget av frontsett. Gode diskanter hvertfall, men husk at de ikke bør deles så altfor lavt. Følger med her!

Edit: Wait, er det mine gamle diskanter? Var det du som kjøpte de av meg? Husker ikke.
    Last edited by TakeTheTime; 24-01-2011, 00:34.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Som sagt så har jeg startet opp, og jeg har gjort litt mer enn å grave fram gamle bilder

Tenkte rett og slett å plassere diskantene oppå dashbordet. 100% "on-axis". Integrert blir det ikke, men kan da godt vises at det er en stereobil?

Begynte med å lage noen ringer:

Freste ut spor så diskantene smetter nedi:

Prøvemontering:

Så var det å få dette plassert i bilen på fornuftig vis. Sjølen hadde noe masse liggende. Jeg vet ikke helt hva det er egentlig, en type sparkel? Blander bare med vann til passende tykkelse og så er det bare å smøre utover. La pakketeip under så jeg ikke skulle grise til så veldig, samtidig som jeg satset på at jeg klarte å få det ut uten å ødelegge det.

Brukte smeltelim for å få festa ringene i ønsket vinkel. De peker opp i taket rett over baksetet sånn omtrent, det bør vel funke?

Fikk det ut av bilen:

Limte fast kartong for å få fram en viss form på greiene:

Så var det bare å peise på masse til ønsket form:

Prøvemontering igjen

Etter sliping og tilpasninger:

På dette bildet kan også den orginale kassettspilleren sees. Radioen funker overraskende bra!

På dette stadiet er det vel kun ledninger og lakk som mangler:

Hva tror dere? Er det muligheter for lyd?

Tenker å vente med lakkering og sånn til jeg har alt klart i dørene og. Så det var det for denne gang.

Forresten. Ble det for mange bilder? Føler jeg gikk litt amok her nesten.
      R-Design

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
        Lykke til. Liker valget av frontsett. Gode diskanter hvertfall, men husk at de ikke bør deles så altfor lavt. Følger med her!

Edit: Wait, er det mine gamle diskanter? Var det du som kjøpte de av meg? Husker ikke.
        Takk! Kjøpte de nye ja. Og så har jeg prøvekjørt dem litt på stua, og jeg har litt trua på dem også!
        R-Design

Comment

Ser ut som det er potensiale i dette. Bare stå på å bilder blir det aldri for mye av på dette forumet
          Mvh Thor Helge N. Rønning
          Alfa Romeo 156 1.8 TS
          Citroen Xantia Racerbil
          Alpine Ground Zero Focal

Comment

Stilig prosjekt
            Godt at det er flere som kjører volvo her

Stå på og lykke til videre
            Kicker - B² audio - Stinger - STP vibroplast - LIB - Hertz - Volvo 240 GLE

Comment

Takk. Har fulgt med på din, ser veldig fin ut den 140n! Ta godt vare på den!

Har fått startet på dørene. Kommer en oppdatering i morgen tenker jeg.
              R-Design

Comment

Blir spennende dette, da jeg har planer om samme diskanter, og nesten samme opplegg i dørene
                Samme bil også da^^

Blir og følge med her iallfall!
                ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

Comment

Originally posted by Buoyen View Post
                  Takk. Har fulgt med på din, ser veldig fin ut den 140n! Ta godt vare på den!

Har fått startet på dørene. Kommer en oppdatering i morgen tenker jeg.
                  Hehe, takker Skal passe godt på den
                  Kicker - B² audio - Stinger - STP vibroplast - LIB - Hertz - Volvo 240 GLE

Comment

Nå er det jaggu 10 minusgrader ute, så blir nok ikke gjort noe ute i kveld. Planen er å bli helt ferdig med dørene i løpet av uka, så da satser jeg på å få gjort unna en del skolearbeid i kveld istedet for å fryse fingrene av meg.

Men først et spørsmål til dere som kan dette. Bør jeg dempe "kassene" til diskantene med noe?

Ok. Dørene står for tur:

Av med trekket. Så ikke helt ille ut, men litt vasking må til!

Orginale høyttalerne kommer nok til å bli pensjonert. Legg merke til dørtrekket, er nesten som papp..

Jeg har ikke tenkt å gå helt av skaftet når det gjelder demping, men tenkte å få inn et lag av hver type nå med det samme jeg holdt på i dørene.

Utsida done. Tar resten etter jeg har det klart med høyttalere og alt. Er det forresten vits i dempe innsida med sånn stp? Jeg tenker at der er det så mye profiler og lite store flater som flekser, dessuten blir det trangt når jeg har fått på de andre mattene og dørtrekket på utsida av de igjen. Hva sier ekspertene?

Tenkte en del på hvordan jeg skulle gjøre dette, da jeg vil lage det sånn at det går an å montere/demontere på skikkelig vis (og helst med skjulte fester). Samtidig må det gå sånn passe sammen med orginale trekket. Var heldig of fant noen biter kryssfiner i ca. samme tykkelse som "pappen".

Limte på ringer i passende vinkel. Siden jeg ikke skal bygge om til elektriske vinduer må jeg ta hensyn til sveiva, dessuten har jeg ikke så god plass under pga dørstokken. Derfor må det bli en del vinkel, men det kan vel godt være positivt for lyden? Håper jeg får det til å se greit ut også..

Prøvemontering av elementet:

..og jaggu er det mulig å få igjen døra også, flaks der!

2 bilder som antyder vinkelen sett innenfra:

Jeg syntes det ble greit, så plutselig hadde den fått en tvilling:

Litt forsterkninger før jeg legger på dekket. Må ha elementet i så jeg er sikker på at det er mulig å montere det etterpå. Noen av disse pinnene ligger helt inntil. Alt må holde seg på/innenfor den blå streken, hvis ikke blir det umulig å få igjen døra.

Jeg syntes denne taktikken med kartong for å få en viss form funka bra på diskantene, så kjører samme her:

Og fått på litt masse:

Det er vel stort sett det jeg har fått gjort. Blir egentlig lite å oppdatere mens jeg sliper og sparkler, men skal nok finne på noe å legge ut!
                    Last edited by Buoyen; 25-01-2011, 19:52.
                    R-Design

Comment

Originally posted by Buoyen View Post
                      Hva tror dere? Er det muligheter for lyd?
                      Ingenting som tilsier noe annet iallefall. Mener Kenneth Bakken hadde en mer enn kompetent volvo (240?), se om du finner igjen den!

Pøs på med bilder videre!

Originally posted by TakeTheTime View Post
                      Nei, det var meg.
                      Bmw e34 520:
                      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Skal gi deg et tips angående vindussveiva... Skralle, eller skrallenøkkel... Da slipper du å sveive hele veien rundt og har da mere plass til høyttalern

Det må isåfall jeg gjøre i audien frem til jeg gidder å montere elektrisk heis

~Mentalt etterpåklok nybegynner

Comment

Ser bra ut dette!

Har ikke selve diskantene et kammer i utgangspunktet?
                          Vil tro du klarer deg fint uten noe demping der.

Men er det ikke fare for at det blir for liten kasse til dørhøyttalerne,
                          mtp. at du bare har det lille hullet under vindussveiva inn til resten av døra?

Spørs om jeg må ta meg en tur for å inspisere bygget snart?
                          Olav L.
                          Volvo 740 GLT -90

Comment

Originally posted by Kemn View Post
                            Skal gi deg et tips angående vindussveiva... Skralle, eller skrallenøkkel... Da slipper du å sveive hele veien rundt og har da mere plass til høyttalern

Det må isåfall jeg gjøre i audien frem til jeg gidder å montere elektrisk heis

Her er et bedre tips
                            http://www.youtube.com/watch?v=dgMheL7dGu0

Liker dette prosjektet. Men ikke helt fan av bilen det bygges i, men så har vi alle hver sin smak
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Bra dere har trua!

Det er fullt mulig å sveive ned vinduet når elementet har den vinkelen, så tror jeg klarer meg uten skralle.. Sinnsykt kul fyr på den filmen, haha.

Det jeg tenkte på ang. diskantene var om jeg skulle fylt kassene med noe? Hvis jeg har forstått dette rett er det fare for resonans og sånn når bølgelendene er kortere enn utstrekningen på det fysysiske systemet - det er vel tilfelle her? Vi driver forresten med vandrebølger på el-nettet for tida på skolen, det er litt kult

Og dørene. Planen er å få brukt hele volumet som kasse ja, og du sier noe ang. lille hullet der. Må se hva jeg kan få til uten å kappe istykker døra. Hvis jeg f.eks. får til ~halvparten av membranarealet, tror du det er "godt nok"?

740n er vel parkert for vinteren? Spørs om det blir jeg som må kjøre meg en tur og vise fram litt da i tilfelle?

240 er vel litt sånn elsk eller hat. Klart, jeg er innhabil, men jeg synes de ser bra ut også - med de rette modifiseringene.
                              R-Design

Comment

Working...
                              X