Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carisma 98 - prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Carisma 98 - prosjekt

Jeg byttet ut spilleren og høyttalerne og ble bitt av basillen:-)

Per i dag har jeg en Pioneer DEH-7300BT hovedenhet, to JL 6x9 bak og Infinity Kappa 42.9i i dashen.

Jeg har bestilt en Alpine PMX-F640 50Watt RMS x 4: http://www.maxaudio.com.my/index.php...productId=4867 og et komponentsett: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Planen er å sette høyttalerne i dørene, og la forsterkeren drive komponentsettet og de to 6x9 bak.
    Alternativt brokoble, som visstnok skal gi 2x150 W for å drive komponentsettet, men det aner meg at høyttalerne bak og i dashen vil bli kraftig overkjørt, og at jeg ikke vil få skikkelig balanse. Spilleren leverer bare 4x22 W RMS. Innspill?
    Jeg vil montere ei fuktbestandig sponplate med tykkelse 22 mm på metallet i døra, og skru høyttalerne fast i denne. En løsning jeg vurderte var å skjære hull i plastveggen i døra og montere høyttalerne rett inn her, men da vil de jo være festet til et bevegelig materialet, noe som jeg antar ikke er særlig bra...
    Angående demping vil jeg nok ihvertfall dempe der høyttaleren er festet til sponplaten.

Forsterkeren vil bli montert i bagasjerommet, og jeg vurderer og montere delefilterene og her. Hvis jeg kjøper noen gode høyttalerledninger vil den ekstra motstanden ledningslengden utgjør muligens bli ubetydelig. Innspill?

Sakene vil jeg nok ikke motta før om et par uker. Forsterkeren og kablene kanskje om ei uke.
    Men siden jeg ikke har gjort dette før vil jeg ha en så god plan som overhode mulig, og setter stor pris på innspill.

Jeg vurderer også å bytte ut JL høyttalerne med et par Alpine SPG-69C3 Type G 6 X 9, da JL er oppgitt å tåle 50 W RMS, mens forsterkeren i en test spilte jevnt 4x70 W RMS...
    Noen som har erfaring med disse høyttalerne?

Kabeltrekkingen er det jeg ser på som den største utfordringen. Vil jo helst skjule alt så godt som det lar seg gjøre, spesielt kablene fra dørhøyttalerne skulle jeg gjerne fått gjennom originalutgangene, men bak dørpanelet er det et tynt lag med elastisk plastikk som jeg da må kutte i.
    Det kunne jeg i og for seg tettet igjen med dempingsmaterialet.

Angående delefilterene lurer jeg på om det er greit å montere disse i bagasjerommet???

Takker på forhånd for innspill, og oppdateringer vil bli lagt ut etterhvert.

Hvis det er noen amatørmontører i nærområdet som har lyst til å tjene en slant, så er det bare å sende med en PM:-)

Her var det jækla mye skrift, og lite bilder!

Originally posted by Discus View Post
    Forsterkeren vil bli montert i bagasjerommet, og jeg vurderer og montere delefilterene og her. Hvis jeg kjøper noen gode høyttalerledninger vil den ekstra motstanden ledningslengden utgjør muligens bli ubetydelig. Innspill?
    Spiller ingen rolle.

Jeg vurderer også å bytte ut JL høyttalerne med et par Alpine SPG-69C3 Type G 6 X 9, da JL er oppgitt å tåle 50 W RMS, mens forsterkeren i en test spilte jevnt 4x70 W RMS...
    Noen som har erfaring med disse høyttalerne?
    Ikke bry deg så mye om effekttall. Det er forøvrig smart å forberede seg litt, lykke til når sakene kommer!
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Takk!

Kommer til å ta bilder når jeg setter i gang. Har hatt av dørpanelet og sjekket at høyttalerne går inn der, samt tatt en titt på listene. Tror dette skal gå bra.
      Fikk meg forøvrig en overraskelse da jeg oppdaget at det sto to 6,5" JL i hattehylla, ikke 6x9 som jeg av en eller annen grunn trodde:-) Vel, de spiller bra, og kommer til å bli værende.
      Delefiltrene kommer til å bli montert i bagasjerommet da det blir for mye plunder å sette dem inni dørene.
      Høyttalerne er pakket og vil bli sendt ut fra USA i morgen, forsterkeren og kablene er ankommet byen og vil kanskje være mulig å hente på postkontoret allerede i morgen:-)

Diskantene er jeg usikker på om jeg rett og slett bare vil sette på dashbordet, eller om jeg vil montere dem oppe i dørene ved speilet, da svakt vinklet bakover. Prøver nok først å sette dem på dashbordet å stille lyd, så får jeg evnt. forandre på posisjonen senere.
      Last edited by Discus; 21-04-2011, 23:55.

Comment

Min erfaring er at det er lite å hente på å vinkle midbasser oppover.
        Bmw e34 520:

Comment

Originally posted by tofter View Post
          Min erfaring er at det er lite å hente på å vinkle midbasser oppover.
          :-)
          Jeg fjernet det da det er lite aktuelt. Du har nok rett i at det er lite å hente. Jeg har jo og et par 4" fulltonere under dashbordet, som jeg håper vil bli en god kombinasjon.

Comment

Nye høyttalere

OK. Mens jeg ventet på høyttalerne fant jeg til min store forundring ut at 16,5 cm ble for stort da motoren til vinduene står i veien, så jeg har bestilt samme type komponentsett i 13 cm, og legger de andre ut for salg her til en sterrkt redusert pris i forhold til i Norge. 2500,-. for helt nye Infinity Kappa Perfekt 6.1 komponentsett: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Monteringen av de andre begynner tar jeg til helgen. Det har drøyd litt med noen kabler jeg bestilte++

Comment

Bra bil det der! Og angående vinkling så har jeg prøvd å vinkle litt oppover i min Carisma, men det utgjorde ingen betydelig forskjell. Lykke til!
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Hattehyllehøyttalere???

Originally posted by TakeTheTime View Post
                Bra bil det der! Og angående vinkling så har jeg prøvd å vinkle litt oppover i min Carisma, men det utgjorde ingen betydelig forskjell. Lykke til!
                Takker. Veldig fornøyd med bilen, men så kom jeg da over en som hadde fullstendig servicehefte, totalt fri for rust, gått lite, og nettopp var skiftet reg.reim på:-)
                Som å kjøre ny bil. Tight og fin:-)

Forøvrig. Jeg lurer på å droppe og selge 16 cm komponentsettet og sette disse høyttalerne bak i hattehyllene.
                Det står et par JL som er helt greie, men tror ikke de vil klare noe særlig effekt da de er veldig lettdrevne og ble kjøpt inn til det originale 4x40 watts anlegget som sto i bilen.

Jeg antar at jeg uansett bør koble de til via delefilterene??? Det florerer med microchiper, kondesatorer, o.l i det, skal visst føre til rett linjeutgang(er det det det heter??).

Prosjektet har drøyd litt p.g.a sykdom, samt at planleggingen ikke var veldig god, men jeg er på gang.

Er jeg i form i morgen og været tillater det setter jeg i gang med å legge kabler og skjære hull.
                Da blir det knipset noen bilder underveis..

Har stor tro på disse høyttalerne. Det kjennes, og ser ut som, en helt annen kvalitet enn det jeg har vært borti tidligere:-)

Comment

Jeg ville fokusert på lyd forran, det er umulig å oppnå god stereogjengivelse når det kommer lyd bakfra.
                  Men seff, følg dine prioriteringer.
                  Bmw e34 520:

Comment

Komponentanlegg

Originally posted by tofter View Post
                    Jeg ville fokusert på lyd forran, det er umulig å oppnå god stereogjengivelse når det kommer lyd bakfra.
                    Men seff, følg dine prioriteringer.
                    Hei. Jeg skal ha et Infinity Perfect 5.1 foran, det er ikke plass til 6.1, og wooferene til 6.1 settet i hattehylla.
                    Stiller lyden slik at den blir høyest fremme:-) Helt enig med deg der, men greit å ha litt trøkk bakfra og da:-)

Comment

Trøkk bakfra kan du jo få til med en god sub baki, uten høyttalere der, men det er jo smak og behag seff.
                      Men forresten, du skal kunne klare å få plass til 6.5" i dørene, både jeg og 'shammers' her på forumet har det i Carisma.
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

høyttalere foran

Hei og takk så mye for svar.
                        Ang smak, så foretrekker jeg noen gode høyttalere bak fremfor sub:-)

Jeg sitter på to komponentsett, Infinity Perfect 5.1 og 6.1.

Skal montere i morgen, da finner jeg ut om det vil passe. Jeg har målt litt, og tror det kan gå med 6.1 med et par milimeters margin. På den andre siden har jeg da ikke wooferene til 6.1 settet å montere bak, men det er det verdt.

Det er 4,5 cm klaring på det minste fra metallet i døra til vinduet. Høyttaleren bygger 70 mm.
                        I tillegg kommer plasten i døra, og med noen plater rundt mutterene så skal det kunne gå.

Lyden foran er klart prioritert, og de JL jeg har baki er helt ok, kan leve ei stund med de.

Blir spennende dette her. Håper jeg blir ferdig i morgen. Oppdaterer straks det er montert.
                        Da blir det kanskje et 5.1 sett lagt ut for salg her.

Igjen, takk så mye for innspill, du har vært til stor hjelp!

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
                          Trøkk bakfra kan du jo få til med en god sub baki, uten høyttalere der, men det er jo smak og behag seff.
                          Men forresten, du skal kunne klare å få plass til 6.5" i dørene, både jeg og 'shammers' her på forumet har det i Carisma.
                          Hei igjen.

Har du mulighet til å legge ut et bilde av fremdøren din med høyttaleren montert?

Comment

Hei igjen.

Har du mulighet til å legge ut bilde av fremdøren din med høyttaleren montert?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Takk!!!

Glimrende. Tusen takk skal du ha:-)

Comment

Working...
                              X