Jeg byttet ut spilleren og høyttalerne og ble bitt av basillen:-)
Per i dag har jeg en Pioneer DEH-7300BT hovedenhet, to JL 6x9 bak og Infinity Kappa 42.9i i dashen.
Jeg har bestilt en Alpine PMX-F640 50Watt RMS x 4: http://www.maxaudio.com.my/index.php...productId=4867 og et komponentsett: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
Planen er å sette høyttalerne i dørene, og la forsterkeren drive komponentsettet og de to 6x9 bak.
Alternativt brokoble, som visstnok skal gi 2x150 W for å drive komponentsettet, men det aner meg at høyttalerne bak og i dashen vil bli kraftig overkjørt, og at jeg ikke vil få skikkelig balanse. Spilleren leverer bare 4x22 W RMS. Innspill?
Jeg vil montere ei fuktbestandig sponplate med tykkelse 22 mm på metallet i døra, og skru høyttalerne fast i denne. En løsning jeg vurderte var å skjære hull i plastveggen i døra og montere høyttalerne rett inn her, men da vil de jo være festet til et bevegelig materialet, noe som jeg antar ikke er særlig bra...
Angående demping vil jeg nok ihvertfall dempe der høyttaleren er festet til sponplaten.
Forsterkeren vil bli montert i bagasjerommet, og jeg vurderer og montere delefilterene og her. Hvis jeg kjøper noen gode høyttalerledninger vil den ekstra motstanden ledningslengden utgjør muligens bli ubetydelig. Innspill?
Sakene vil jeg nok ikke motta før om et par uker. Forsterkeren og kablene kanskje om ei uke.
Men siden jeg ikke har gjort dette før vil jeg ha en så god plan som overhode mulig, og setter stor pris på innspill.
Jeg vurderer også å bytte ut JL høyttalerne med et par Alpine SPG-69C3 Type G 6 X 9, da JL er oppgitt å tåle 50 W RMS, mens forsterkeren i en test spilte jevnt 4x70 W RMS...
Noen som har erfaring med disse høyttalerne?
Kabeltrekkingen er det jeg ser på som den største utfordringen. Vil jo helst skjule alt så godt som det lar seg gjøre, spesielt kablene fra dørhøyttalerne skulle jeg gjerne fått gjennom originalutgangene, men bak dørpanelet er det et tynt lag med elastisk plastikk som jeg da må kutte i.
Det kunne jeg i og for seg tettet igjen med dempingsmaterialet.
Angående delefilterene lurer jeg på om det er greit å montere disse i bagasjerommet???
Takker på forhånd for innspill, og oppdateringer vil bli lagt ut etterhvert.
Hvis det er noen amatørmontører i nærområdet som har lyst til å tjene en slant, så er det bare å sende med en PM:-)
Per i dag har jeg en Pioneer DEH-7300BT hovedenhet, to JL 6x9 bak og Infinity Kappa 42.9i i dashen.
Jeg har bestilt en Alpine PMX-F640 50Watt RMS x 4: http://www.maxaudio.com.my/index.php...productId=4867 og et komponentsett: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
Planen er å sette høyttalerne i dørene, og la forsterkeren drive komponentsettet og de to 6x9 bak.
Alternativt brokoble, som visstnok skal gi 2x150 W for å drive komponentsettet, men det aner meg at høyttalerne bak og i dashen vil bli kraftig overkjørt, og at jeg ikke vil få skikkelig balanse. Spilleren leverer bare 4x22 W RMS. Innspill?
Jeg vil montere ei fuktbestandig sponplate med tykkelse 22 mm på metallet i døra, og skru høyttalerne fast i denne. En løsning jeg vurderte var å skjære hull i plastveggen i døra og montere høyttalerne rett inn her, men da vil de jo være festet til et bevegelig materialet, noe som jeg antar ikke er særlig bra...
Angående demping vil jeg nok ihvertfall dempe der høyttaleren er festet til sponplaten.
Forsterkeren vil bli montert i bagasjerommet, og jeg vurderer og montere delefilterene og her. Hvis jeg kjøper noen gode høyttalerledninger vil den ekstra motstanden ledningslengden utgjør muligens bli ubetydelig. Innspill?
Sakene vil jeg nok ikke motta før om et par uker. Forsterkeren og kablene kanskje om ei uke.
Men siden jeg ikke har gjort dette før vil jeg ha en så god plan som overhode mulig, og setter stor pris på innspill.
Jeg vurderer også å bytte ut JL høyttalerne med et par Alpine SPG-69C3 Type G 6 X 9, da JL er oppgitt å tåle 50 W RMS, mens forsterkeren i en test spilte jevnt 4x70 W RMS...
Noen som har erfaring med disse høyttalerne?
Kabeltrekkingen er det jeg ser på som den største utfordringen. Vil jo helst skjule alt så godt som det lar seg gjøre, spesielt kablene fra dørhøyttalerne skulle jeg gjerne fått gjennom originalutgangene, men bak dørpanelet er det et tynt lag med elastisk plastikk som jeg da må kutte i.
Det kunne jeg i og for seg tettet igjen med dempingsmaterialet.
Angående delefilterene lurer jeg på om det er greit å montere disse i bagasjerommet???
Takker på forhånd for innspill, og oppdateringer vil bli lagt ut etterhvert.
Hvis det er noen amatørmontører i nærområdet som har lyst til å tjene en slant, så er det bare å sende med en PM:-)
Comment