Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt "Gromlyd i familieracer'n".

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Defus View Post
    Skulle ønske jeg kjøpte DLS som jeg ønsket, i stede for å være gjerrig.

Fin bil, fine høytalere, og fin instalering
    Jeg har brukt DLS både som hjemme-hifi og i bil de siste ti årene, og jeg er STRÅLENDE fornøyd med det!
    De legger ressurser i god lyd fremfor å bruke masse penger på design, og det høres! De siste par årene har de jo fått litt bedre design på produktene også.. Hehe..
    Audun Werner

Comment

Originally posted by Zettie View Post
      Du har jo noen store, fine a-stolper der og masse dybde på dashbordet... Nå vet jeg ikke hvordan det er når man sitter i førerstolen i forhold til hvor mye vindu du kan/vil blokkere, men hva om du får han kameraten din til å bruke litt av sine magiske evner og så gjør du med mellomtonene i a-stolpene som du gjorde med diskantene i speildekslet?
      Var inne på tanken, men synes det blir for voldsomt.. Vil at anlegget skal være tilpasset bilen og ikke omvendt..

Kjapt bilde:

Audun Werner

Comment

Jeg tenkte noe midt mellom den vinkelen du holder og flatt på dashbordet, såpass off-axis respons som dem har bør det gå greit, men det kan jo komme noen stygge refleksjoner fra vindu?
        /////ALPINE Mobile media solutions
        Lotus by seas
        BR?X German car audio

Comment

Originally posted by Zettie View Post
          Jeg tenkte noe midt mellom den vinkelen du holder og flatt på dashbordet, såpass off-axis respons som dem har bør det gå greit, men det kan jo komme noen stygge refleksjoner fra vindu?
          Ja, det er jo alltid et problem med refleksjoner fra frontrute..

Jeg regner med jeg kommer til å støpe fast noen ringer i dashbordet, og vinkle dem litt i forhold til det. Men vil heller at de skal sitte i dashen enn i stolpen pga Airbag osv. i stolpen..
          Audun Werner

Comment

Originally posted by Audun_W View Post
            Og til dere som tenker å foreslå det; jeg ofrer ikke lufteventilen..
            Hvis du skal felle ned mellomtonen der du viser det så går nok kanalen til luftedysa oppå dashen fyken desverre. Alternativet er å legge opp egen kanal til dysene da. Men selve jobben med å få montert slike mellomtoner bør ikke by på særlige problemer da. Trekking går nok også bra på dette.
            Må bare lage ett inlegg inni instrumenthuset. Blir nok vrient å få trekt inni der i ett stykke slik at det blir pent.
            Mvh.
            Bjørnar Kristiansen
            BK Caraudio
            48059681

Comment

Originally posted by BK CarAudio View Post
              Hvis du skal felle ned mellomtonen der du viser det så går nok kanalen til luftedysa oppå dashen fyken desverre. Alternativet er å legge opp egen kanal til dysene da. Men selve jobben med å få montert slike mellomtoner bør ikke by på særlige problemer da. Trekking går nok også bra på dette.
              Må bare lage ett inlegg inni instrumenthuset. Blir nok vrient å få trekt inni der i ett stykke slik at det blir pent.
              Gothia 3 bygger 28 mm innover. I tillegg kan det nok dreies av ca. 8 mm med plast, så jeg tror jeg kan havne på rundt 20 mm innbygginsdybde. Tror det er ca 10 mm klaring fra luftekanal til dashbordet, det betyr at jeg mangler ca 10 mm.. Og det kan jeg jo bygge opp med ringer når jeg skal støpe om uanset..:-) Enig?

Innlegg i instrumenthuset..? Forklar...
              Audun Werner

Comment

Det klarer du fint å bygge i høyden ja
                Ikke noe problem å trekke selve dash, men når du runder kurven oppå instrumenthuset og skal trekke inni der så vil det nok bli litt krøll. Vet folk som er utrolig gode på trekking som har prøvd før med dårlig resultat.
                Så løsningen er at man må støpe ett tynt innlegg der som holder formen på instrumenthuset som trekkes separat.. som da legges oppunder der etterpå.
                Hvis du skjønner... hehe :P

Skal sterte på dashen min snart så kan jo hente tips derifra hvis du vil...
                Mvh.
                Bjørnar Kristiansen
                BK Caraudio
                48059681

Comment

Jeg hadde ikke bygd om hele dashen for å montere domes på dash
                  Lag hull i dashen slik at magneten går så langt ned i dash som mulig. Så støper du bare rundt elementet med noe for å få det til å se bra ut. Selvfølgelig med teip på dashen. Sparer mye arbeid slik!
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by BK CarAudio View Post
                    Det klarer du fint å bygge i høyden ja
                    Ikke noe problem å trekke selve dash, men når du runder kurven oppå instrumenthuset og skal trekke inni der så vil det nok bli litt krøll. Vet folk som er utrolig gode på trekking som har prøvd før med dårlig resultat.
                    Så løsningen er at man må støpe ett tynt innlegg der som holder formen på instrumenthuset som trekkes separat.. som da legges oppunder der etterpå.
                    Hvis du skjønner... hehe :P

Skal sterte på dashen min snart så kan jo hente tips derifra hvis du vil...
                    Jeg skjønner! Ingen dum idè det. Skal følge med på tråden din og se hvordan du gjør det..:-)
                    Audun Werner

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                      Jeg hadde ikke bygd om hele dashen for å montere domes på dash
                      Lag hull i dashen slik at magneten går så langt ned i dash som mulig. Så støper du bare rundt elementet med noe for å få det til å se bra ut. Selvfølgelig med teip på dashen. Sparer mye arbeid slik!
                      Er forsåvidt enig i det.. Meeeeeen... Syns det ser så "påmontert" ut, hvis du skjønner hva jeg mener..

Hvis jeg får støpt opp ringer hvor mellomtoner felles nedi, så vil det se litt mer originalt ut. Er jo selvfølgelig mye mer jobb, men vil bli et bedre resultat.

Et alternativ er jo å gå tilbake til å dreie ut noen ringer da..:-) ..som kan lage en kant rundt elementet. Men da er det vanskelig og få bygd det opp noe særlig.
                      Audun Werner

Comment

Enig med Hifonic, forsåvidt... ser ut som om de bygger veldig lite i dybden, og de kan vel ikke deles særlig lavt uansett? M.a.o. ikke behov for noe volum bak. Hadde gått for en flat, liten pod oppå dashen.

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                          Enig med Hifonic, forsåvidt... ser ut som om de bygger veldig lite i dybden, og de kan vel ikke deles særlig lavt uansett? M.a.o. ikke behov for noe volum bak. Hadde gått for en flat, liten pod oppå dashen.
                          Hmmm....

Jeg vet ikke om jeg synes det er noe pent. Er det noen andre på forumet som har bygd noe slik? Føler at det vil se så "ettermontert" ut..?
                          Audun Werner

Comment

Helt enig med deg, Audun, disse poddene ser jo ofte så som så ut, men noen har jo også fått dem bra til, så jeg vet ikke.. Du har jo tenkt så drastisk at "hej, jeg kan kappe og støpe i dashbordet" - siden du er på så drastiske veier - kunne ett alternativ vært å tejpet opp HELE dashbord-toppen, lagt ett lag grunnstøp oppå og så bygd deg en hul pod som bygger opp hele dashbordet f.eks. 3 cm...? Da kunne du også f.eks. bygd inn diverse motorikk i senter av dashbordet - f.eks. en sekundærskjerm (nakkestøttetypen) bak ett vippedeksel og montert en aktuator for motorisering (ut av spilleboken til Volvo og BMW) og vist annen informasjon der eller noe?

En annen ting jeg tenker på med poddene er at erfaringsmessig (jeg har en Celica T23) så er plasten i Toyota noe forb*nna dritt å støpe i, det sitter veldig ofte bare "så-dær"...
                            /////ALPINE Mobile media solutions
                            Lotus by seas
                            BR?X German car audio

Comment

Originally posted by Audun_W View Post
                              Etter mange runder med sparkling og sliping:

Prøvemontering - slim fit!

Etter et par runder med lakk:

Åssen i huleste får du det så fint? :O det ble jo drit lekkert, skjønner det ikke :P sjekk mine, jeg får det ikke til så bra som deg, det er helt klart!

Comment

Originally posted by turbopeder View Post
                                Åssen i huleste får du det så fint? :O det ble jo drit lekkert, skjønner det ikke :P sjekk mine, jeg får det ikke til så bra som deg, det er helt klart!
                                Har sjekket ut tråden din, og jeg syns faktisk de ser veldig bra ut! Mine så også sånn ut underveis. Men du må bare fortsette med sparkling og sliping til du blir grønn.. Men ikke bruk glassfibersparkel til annet enn å lage grovformen. Så går du over til finsparkel. Den er mye lettere å jobbe med, både å legge på og pusse. Jeg brukte kun ett lag med glassfibersparkel for å bygge formen, så er det 2 heldekkende lag med finsparkel, og et par runder med flekking. Pusset finsparkelen med 240 papir. Så til slutt la jeg på tre lag med spraysparkel, pusset, ett lag til med spraysparkel og pusset med fiiiint papir. Så lakkering til slutt. Dette får du til, det er kun snakk om tid og tålmodighet! :-)

Når det er sagt, så har jeg jo "jukset" litt da, med å bruke stålringer.. De gir en veldig fint, rund kant rundt diskantene, og den er veldig fin å slipe sparkelen inntil.. Den er så hard at du greier ikke å slipe den bort.. Ergo, får man en "perfekt" avslutning inn mot diskantene..!

Hvis noen er interessert i ringer av stål eller aluminium, send meg en pm. Kan fikse det for en hyggelig penge..
                                Last edited by Audun_W; 17-06-2011, 10:13.
                                Audun Werner

Comment

Working...
                                X