Announcement

Collapse
No announcement yet.

2000 S40 - Semi-SQ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2000 S40 - Semi-SQ

Hallo,

Da er sommeren her for min del også, og det store byggeraidet begynner fredag når jeg tar to uker ferie. Da skal følgende gjøres:

- P88RS byttes ut med P99rs
    - Hele bilen Dynamates
    - Dash støpes om til å holde et par Scan-Speak 15W samt et par illuminator diskanter
    - Dører bygges om til å holde et par 1139si
    - Ekkel gammel sony-4-kanaler byttes ut med AS 100.4, samt en eller annen luguber yet-to-be-determined 2-kanaler til 1139si-ene.

Godsaker bestilt fra dynabel og lokal leverandør.

JBL 600W monoblokk og tilhørende bakre subber blir stående foreløpig. Nå klarte jeg naturligvis å ødelegge membranen på den ene subben baki også, så da blir det kanskje å bygge ny løsning på det også i løpet av sommeren.

Skal fikse bilder av bil og foreløpig fremgang i løpet av kvelden.

Tips, forslag, WTFs, lykkeønskninger? Dugnadsvillighet i Stavanger/Sandnes-området?

Høres ut som en god plan synes jeg hvertfall. Men om du først skal dempe hele bilen med dynamat, hvorfor ikke sette på splen også, utenpå der igjen? Det skal dempe mere LYD, mens butylmattene som du kan legge på først er mest for å stive opp blekk. Bare en tanke.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Jeg hadde det i tankene, men der og da ble det evaluert til å være av ikke-så-stor betydning.

Sett at jeg ville inn med splen også; Hvilke priser snakker vi om, og hvor er det fornuftig å kjøpe slikt fra?

Comment

judys bilstereo har noen finfine priser på akustiske dempematter i fra silent coat. Funker som faen. Jeg ville regnt med ca 1500-3000 kr i splen hvis du skal legge det i hele bilen. Men som du sier. Det har egentlig ikke så jævlig mye å si men øker kjørekomforten din med betraktlige mengder
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

SÅH - Endelig en liten update!

ENDRING: Scan-speak Revelator 5" er byttet ut med Illuminator 5". Følgelig har jeg også utvidet dash-planene med semi-ventilerte kasser.

Følgende er gjort:
          - Skåret til og bygget ut festene til 6,5" 1139si-midbassene i dørene
          - Laget og festet kasser i dash til 5" Illum
          - Laget og festet holdere til Illum diskanter
          - Strukket alle nødvendige kabler - Valgte 4-gauge her, ser nå at jeg egentlig burde gått for noe tykkere. Menmen.
          - Dempet kupeen med 2 lag Dynamat Superlite (Det eneste lokal leverandør hadde på lager) + ett lag jalla-splen (12mm liggeunderlag + spraylim - funker overraskende bra!)

Gjenstår:
          - Dørtrekk tilpasset midbassene
          - Få dash ferdigslipt og trekt
          - Amp-rack og ny subkasse bak
          - Få dash på plass igjen og få inn spiller (p99rs har endelig kommet, hentes i morgen!)

SÅ litt av godsakene..

Gjort for noen dager siden:
          Dempingen jeg snakket om:

Dørmontering av 1139si:

Ramponering av dash:

Laget semiventilerte kasser til 5"-mider:

Gjort igår:

Skåret og limt hus til diskantene:

Testmontert diskanthus og elementer:

Gjort idag:

Sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset, sparklet, pusset.

Kjerra i sin helhet:

I morgen blir det testmontering av dash igjen, også får vi se om vi får en improvisorisk form for lyd!

Comment

Ingen bilder i dag dessverre, men en status-update:

P99RS testmontert i dag, sammen med 100.4 til mid og midbass og min gamle sony-forsterker til diskant. (Sistnevnte inngår ikke i endelig setup)

Kombinasjonen begynner å låte ganske fornuftig allerede, etter bare en time med tuning og innspilling. Gleder meg som en unge til disse er skikkelig innspilt. Har en akseptabelt pen responskurve ned til ca 50-60Hz med Tangbandene i dørene. Etter det daler det dog ganske fort, så jeg må nok inn med bagasjeromssubbene igjen etterhvert.

Comment

Hvordan ser eqen ut fra 60 og nedover? Bør vel kunne hente litt mer ut i fra tangbandene med litt voldtekt på eqen. Bør kunne få de så lavt som 40 hz uten å svi dem
              Tor Martin Ølberg

Comment

Originally posted by Tor Ølberg View Post
                Hvordan ser eqen ut fra 60 og nedover? Bør vel kunne hente litt mer ut i fra tangbandene med litt voldtekt på eqen. Bør kunne få de så lavt som 40 hz uten å svi dem
                De spiller finfint ned til 35 om man har kasse på de i allefall

Comment

Tviler jeg ikke på, men "kassen" her er døra, og den er såpass stor at det blir mer logisk å regne den som en IB-installasjon vil jeg tro. I tillegg flexer blekket litt, noe jeg frykter har stygt negativ innvirkning på <50 Hz.

Men siden jeg nå kan dele sub på 50Hz istedet for 80 slik jeg før gjorde i min gamle install, så vurderer jeg om jeg skal droppe mine to 10"-kasser til fordel for en 15" i hjulbrønn. Får se hva det blir til!

Comment

Siden en 15 " ikke spiller 80 hz like bra som to 10" ? Det er isåfall en jalla myte.
                    Bmw e34 520:
                    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

... siden fokuset blir på <50Hz og mine gamle 10"-løsninger ikke gjør den jobben så utrolig godt.

Comment

Um javel, tror vi er enige.

Arbeidet ser fint ut, godt potensiale her!
                        Bmw e34 520:
                        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Du må jo vise folket hvordan det ligger ann her
                          Denne bilen har enormt potensiale og låter allerede helt okei!
                          Jonas Tautra

Comment

Helt glemt ut denne tråden.

Det som gjenstår nå:
                            - Røske opp dash igjen, sparkle litt til og trekke på nytt
                            - Et par lag glassfiber og butyl i "blekket" på dashet før jeg klasker det på plass igjen, da det gir altfor mye etter på 150-500Hz sånn det er idag
                            - Et tappert forsøk på å få til noen smarte løsninger på luftekanaler, siden jeg måtte ofre de originale ved kassebygg til 15WU'ene
                            - Pusse dørsidene ferdig (Den ene er forsøkt trukket, men uten varmepistol hadde det begrenset suksessrate) og trekke begge to skikkelig.
                            - Sage skiluke-hull i baksetene og bygge ny subkasse som utnytter skiluka.

Å få ferdig dørene har høyest prio akkuratt nå, så får resten av suppa ligge til jeg får litt bedre økonomi og litt varmere vær.

Jeg må også få temmet endel andre ting, som litt dynamostøy, ulende clutch/girkasse, eksosoppheng fra motorblokk som klirrer og støyer av en annen verden, ++. Bortsett fra lyd er bilen i totalt SNAFU stand i forhold til da jeg begynte prosjektet. Hrmpf.

Får finne litt statusbilder senere.

Comment

\o/ lukter jeg litt bygging i vinter eller? ;D
                              Tor Martin Ølberg

Comment

Working...
                              X