Sniker inn et lite svar for han bjornh her. De er vanskelig å temme som du sier på høy volum. Dette er pga altfor stor kasse som gjør at elementene får litt for mye slaglengde (vanskelig å forklare men du skjønner tegninga)
Bjørn har klart å temme dem i en ganske god grad. Litt rasling kom fra dørpanelene sist jeg hørte den, men nå har han begynt å stive av med glassfiber som kan gjøre trikset mtp å få dørtrekket stivt nok til å ikke lage ulyder.
Jeg prøvde samme løsning i min bil med OK sukess. Vel og merke funker dette stort sett bare til EMMA volum. Alt over så begynner dørene å gi etter med mindre du begynner å stive av i hytt og pine vær. Alt er mulig hvis du tyr til Engen løsninger
Tor Martin Ølberg
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Det er en liten utfordring å få disse bassene til å spille bra i en dør, men langt fra umulig!
Ett eksempel er Audien til Gooner87, den er ikke ekstrembygget i dørene, men det er allikevel null skrangling. Bare å bruke huet og bygge så hver enkelt del stiver opp hverandre, sammen med fornuftig demping.
I denne bilen er høyttalerelementet det siste som stiver opp hele konstruksjonen, så alt står i press.
Disse funker faktisk ganske bra i dørene hos meg. Som Tor sier utgjør dørtrekkene den eneste faktiske utfordringen hva klirrelyder angår. Regner med jeg får temmet dette etterhvert som jeg får dørtrekkene ferdig og montert. Det jeg skrev tidligere om at frekvensrespons dalte etter 60-50Hz blir lenger og lenger fra sannheten. Deler de på 31.5/12 for øyeblikket om jeg husker riktig, noe som funker ganske greit og leverer en frekvensrespons som gjør bakre subber så godt som redundante ved emma-volum. (Tydelig hørbar respons ned til 20Hz med litt eq-voldtekt..) For å virkelig dra "heavy horse shit" utav dem må jeg flytte deling litt opp.
Det jeg dog har fått erfare er at måten jeg har rigga disse på gjør dem vanskelig å tidskompoe. Tidskomp "etter boka" med metermål fra spole til hode på begge sider resulterer i nermest total utfasning (Og ja, jeg har sjekket at elementene spiller i fase). Det resulterer i at TA-verdiene jeg har nå er ganske langt fra det en skulle trodd, mål tatt i betraktning.
Tid for å våkne fra dvale og få denne kjerra ferdig. Forrige sesong ble jeg aldri ferdig da motivasjonen forsvant ut døra i en fart i slutten av august. Dessuten ble resultatet aldri det jeg ville, av flere grunner. MENMEN.
Følgende har allerede skjedd:
- Diverse random forsterkere har blitt kasta ut og racket består nå av en 100.4 og en 200.4.
- 2x10"-løsningen har gått på hodet ut og har blitt erstatet av noe vesentlig grommere. Kassa er litt for liten til å nå tuningen jeg ønsker, og jeg har ikke allverdens effekt å sparke på denne, så jeg når ikke helt den 20Hz-responsen jeg ønsket meg, men det får gå for denne sesongen!
- Orig. batteri er byttet med Biltema AGM-batteri, da jeg ble oppfordret til å prøve dette basert på gode erfaringer pris/performance-messig lokalt. Om det ikke duger i lengden ryker det til fordel for noe mer etablert.
Følgende skjer i sommer:
- Dash gjøres på nytt: Limet jeg brukte til MDF-ringene løsna, MDF-ringene i seg selv gikk i oppløsning etterhvert, topppappen på dashet hadde en egenresonans som gjorde EQing og posisjonering håpløst, samt at vinylen jeg trakk i fjor ble trukket med feil lim og løsnet etter noen dager. Takk til Tor for awesome aluringer til illuminatorene!
- Dørene gjøres ferdig: Disse ser akkuratt ut som i fjor på denne tiden. Her er det heldigvis kun ytterligere sparkling/pussing og til slutt trekking som gjenstår.
- Kabling byttes med 50mm2. Dessverre var jeg i korttenkt modus da jeg strakk kabler i fjor og endte opp med å trekke 4gauge basert på lagerbeholdning og feilaktige regnestykker på effekt.
- Forsterkerrack bygges i reservehjulsbrønnen, under kassa til DD'en. Ser på muligheter for å utvide hjulbrønnen noe, ettersom 2-3cm mer plass i bredden under der totalt vil gi meg mulighet for å hoste begge ampene + reservehjul. Undecided on this one..
-*skiluke vinkelslipes ut og trikses til for å få DD'en til å puste tett inn i kupeen. vil også gjøre litt tester på å få portene inn igjennom hattehylla. Dersom det viser seg å gi ønsket boost i effekt blir dette også gjort etterhvert.
- Diverse ikke-lydrelaterte endringer må til. Jeg må skifte litt bremseskiver, fjerne endel rust og reparasjonslakkere, osv.
Litt bÆlder:
Nå er det ut igjen for å feste ringene i dashet og sparkle rundt! yay!
Comment