Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitsubishi Carisma prosjekt, klart til å bli fullført...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mitsubishi Carisma prosjekt, klart til å bli fullført...

Hei.

Jeg har gradvis oppgradert anlegget i min Carisma, og er i ferd med å fullføre dette(håper jeg), men jeg er usikker på hvilket alternativ som er det beste.
    Derfor ber jeg om råd/tips.

Jeg har bestilt ny hovedenhet og et par Polk Audio DB-461P som jeg antar vil ankomme denne uken, og da vil jeg ha følgende utstyr:

Hovedenhet: Alpine CDE-126BT
    Forsterker: Alpine PMX-F640 4x50 W RMS
    SUB: Alpine E-Type 10" 150 W RMS
    Komponentanlegg: Alpine SPX-13PRO 5,25"
    Hattehyllehøyttalere: JL (husker ikke spesifikasjonene, tror det er 50 W RMS)

Til nå har jeg brukt en Pioneer hovedenhet til å kjøre komponentanlegget og hattehyllehøyttalerne via forsterkeren. Dette har fungert utmerket, forsterkeren har hatt mer enn nok effekt, og høyttalkerne er jeg kjempefornøyd med, alle sammen. Så fikk jeg denne ideen om SUB da...

Så jeg anskaffet meg sub, brokoblet de to utgangene bak, skulle gi 1x150 W RMS, men når jeg skrudde opp volumet slo lyden seg av. Jeg antar det ble for mye for stor belastning for forsterkeren(?).
    Om det har en sammenheng med problemene jeg har hatt: http://bilstereoforumet.no/showthrea...306#post174306 har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om.

Planen er å kjøre komponentanlegget og JLène på forsterkeren, SUBèn på egen forsterker, og Polkene på den integrerte forsterkeren(2x18 W RMS).
    Og brokoble forsterkeren(2x150 W RMS) for å drive komponentanlegget virker bortkastet..

Så er spørsmålet hvilken forsterker er å anbefale for subèn?
    Og hvorfor slo lyden seg av ved for høyt volum?

Jeg vil ha minst mulig ekstrautsyr for å få den nødvendige effekten til å drive dette, da dropper jeg heller subèn og kjører som før ved at forsterkeren driver komponentanlegget og JLène, mens jeg kobler Polkène til den integrerte forsterkeren.

OPTIMALT vil jeg kjøre både komponentanlegget, JLène, subèn og polkène.
    Men hva er den beste løsningen for å få dette til???

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en Alpine PMX-320(2x50 W RMS), men etter at lyden slo seg av ved høyt volum på PMX-640èn er jeg i sterk tvil om det er noen god løsning.

Spesielt interessert er jeg i hvorvidt jeg kan drive både komponentanlegget, JLène, subèn og polkène på enklest måte. Jeg er villig til på anskaffe meg et nytt batteri, men ikke gå særlig mye lengre.

Tips/råd mottas med stor takk, og evnentuelle tilbud på forsterker til subèn.

På forhånd, TAKK for innspill!!!

Da er sakene rett rundt hjørnet, og kommer til å bli montert til helgen.

Oppsettet blir som følger:

- Hovedenhet: Alpine CDE-126BT. Denne har 4x18 W RMS, hvor jeg kommer til å drive Polkène med 2x18. Eller kan den brokobles???
    - Alpine MPX-F640: Med denne vil jeg drive frontsettet(2x50) og JLène(2x50).
    - Blaupunkt GTA 270: Denne kobler jeg til via utgangen på MPXèn og kjører Alpine Type-E 10" subèn med 1x200 W RMS, som den er oppgitt å kunne gi..

SPØRSMÅLET ER HVORDAN JEG SKAL KOBLE STRØMMEN TIL BLAUPUNKTEN!

- Kan jeg koble +, remote og jord rett på inngangene til MPXèn???

Ellers traff jeg for en gangs skyld på en hyggelig kundeservicerådgiver hos Pixmania, men prosedyren er dessverre den samme, jeg ble bedt om å sende Pioneer-spilleren direkte til Frankrike(!)..
    Så i fremtiden kommer jeg hovedsakelig å handle utstyr fra norske, spesialiserte bilstereobutikker, så slipper jeg denslags hvis noe skulle gå i stykker.
    Last edited by Discus; 07-07-2011, 02:07.

Comment

Lite respons her, gitt:-)

Anyway, sakene er ankommet og montert.

Nå kjører jeg SUBèn på en Blaupunkt GTA 270 som kostet latterlige 499,-. Skal gi 1x200 W RMS, og det kan det godt være den gjør. SUBèn jeg ihvertfall godt fornøyd med. Den høres veldig bra ut, men dette vet jeg fint lite om.. Den gir ihvertfall mer enn nok trøkk for min del. Hvorfor forsterkeren selges så billig aner jeg ikke, men er du på utkikk etter en rimelig sub-løsning kan dette være et alternativ: http://www.netonnet.no/art/bil-og-ba...0/152588.4697/ Den koster betraketelig mer i en del andre nettbutikker jeg sjekket..

Men dagen absolutte høydepunkt var POLKène: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

Utrolig bra lyd i de! Og i forhold til størrelsen, fantastisk bra! De har t.o.m et visst basstrøkk:-)
      Det kjipe er at jeg kanskje ender opp med å montere de i originalfestene under dashbordet, som Mitsubishi så genialt har vinklet noe nedover(?!?). Alternativt får jeg finne en plass i dørene fremme. Det kan gå.
      En annen løsning er å montere de i taket, vinklet mot fører og passasjer, dette vil virkelig la dem vise seg frem, men da jeg liker å ha utstyret mest mulig skjult, bryter jeg kraftig med denne innstillingen om det blir løsningen.
      Blir vel til at jeg monterer dem under dashen for å høre åssen det blir, for så å ta en avgjørelse om hvor de blir endelig plassert.

Med dette håper jeg "galskapen" tar en pause, for nå er det nok trøkk og lydkvalitet i bilen i massevis:-)

POLKène ble dessverre tollet, så de kom på 8-900,-. Heldigvis har det bare skjedd en gang tidligere at jeg har måtte betalt moms, og da var settet oppgitt å koste $50 på sendelappen, så det ble ikke de helt store utgiftene:-)

Men det er klare fordeler med å handle i spesialbutikker i Norge. Jeg driver nå og skal sende ned en defekt Pioneerspiller til Frankrike, kjøpt på Pixmania. Det måtte skrives ut en mengde papirer som deretter måtte signeres for så åsendes med de eneste transportfirmaet de godtok, UPS...
      I fjor droppet jeg hele prosedyren da en Bodum kaffepresser sprakk i oppvaskmaskinen, men denne gangen har jeg tenkt å fullføre. Kundeservicen har også vært betydelig bedre denne gang, men rutinene deres er modne for forandring.
      Gjelder det samme for 42" TV som for bilstereo og presskanner, så har du litt av en jobb, for ikke å snakke om utgifter, foran deg dersom du har handlet på Pixmania.

Benytter til slutt anledningen til å takke for all hjelp jeg har fått underveis her på forumet(bortsett fra i denne tråden:-)) da jeg var(og i en viss grad fortsatt er) helt blank på bilstereo.
      Bilradiospsialisten i Kristiansand har også vært svært behjelpelige, og jeg sitter med en litt dårlig samvittighet for det minimale av utstyr jeg har handlet der i forhold til alt av råd/hjelp jeg har fått. Får benytte meg av de fremover da det enda gjenstår litt småpell.

God helg:-)

Comment

Det hadde vært koz med noen bilder fra bilen din

Comment

Bilder

Originally posted by Slednekk View Post
          Det hadde vært koz med noen bilder fra bilen din
          Det skal jeg få ordnet, når oppholdsværet tillater det:-)

Comment

Har ikke lest igjennom alt her (mye tekst, lite bilder! ) men i Carismaen ville jeg anbefale deg å droppe høyttalere baki, er finfint med kun frontsett og sub i den bilen! Har du en Carisma med hatchback? Får mye bass frem isåfall, med subben i bagasjerommet! Monter subben subben inntil bakseteryggene pekende mot bakluka, eller støp deg en kasse i reservehjulsbrønnen så den peker rett opp mot bakruta!
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Hei.

Jeg har begge deler, og for min del er det som om noe mangler når jeg ikke har lyd i høyttalerne bak, men det handler vel om smak og behag..
              Sliter med en forkjølelse her, men skal få knipset noen bilder en av dagene.

Angående Pixmania viser det seg at jeg tok feil, de betaler frakten av spilleren til og fra Frankrike, og kundeservicen er en helt annen enn den jeg traff på for et drøyt år siden:-)

Polkene ble dessverre stående i press når jeg monterte dem under dashen, så jeg tok dem ut.

Blir lagt ut litt ekstravarer når vi har fått oppgradert anlegget til en kompis, finne ut hva som passer best, etc.
              Billig og lite brukt:-)

Comment

Plassering av SUB

Originally posted by TakeTheTime View Post
                Har ikke lest igjennom alt her (mye tekst, lite bilder! ) men i Carismaen ville jeg anbefale deg å droppe høyttalere baki, er finfint med kun frontsett og sub i den bilen! Har du en Carisma med hatchback? Får mye bass frem isåfall, med subben i bagasjerommet! Monter subben subben inntil bakseteryggene pekende mot bakluka, eller støp deg en kasse i reservehjulsbrønnen så den peker rett opp mot bakruta!
                Jeg har(foreløpig) plassert den pekende fremover, men har sett at andre har valgt anderledes.
                Bilen min er en sedan, 98 mod.

Mener du jeg bør endre på plasseringen? Det er en sub i kasse..

Comment

Working...
                X