Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sivilisert SPL i Pajero

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hell yes! - Jeg har fått litt lyd.
    Det foregår mye bygging for tiden, til tross for at det begynner å bli fryktelig surt og kaldt om ettermiddagen og kveldene.
    Har fått satt nytt frontsett i ei dør. Fått testa alpine iva-d106 med prosessor og fått liv i subwoofer. Fått ett stinger batteri igang i bagasjerommet. Gjenstår enda en god del jobbing. Har mer bilder av byggeprosessen som kommer senere...

Foreløpig synes jeg det spiller svært lovende. Subbene har litt i underkant av 30t med innspilling så det bør bare bli bedre.

Her er et par bilder fra kveldens arbeid:

Lodding av kabelsko.

Første batteri montert. Det står i "brønnen" som kan huse nedfellbare bakseter. Har bygd en enkel pynteplate rundt som passer i åpningen, denne er trekt provisorisk.

Slik ser det ut bakfra. Det sitter naturligvis et stort orginalt deksel over det hele slik at batterier er fullstendig felt ned i gulvet og usynlige. Per nå har jeg 100mm2 kabling fra batteriene foran og bak til forsterkere/batteri i bagasjen.
    never enough!

Comment

ser ut til å gå fremover det her."ghetto style"med primusen genialt.hehe

mvh kim

Comment

Litt mer bilder og oppdatering:
        Kimafro: ja kall det ghetto om du vil, men ingenting som varmer opp kabelsko for lodding som en propanbrenner!

Nå har jeg fått putta frontsett i den andre døra, er bra fornøyd med dempinga, dørene er brukbart resonansfrie nå. Bygde opp med mdf ring mellom karroseriet og elementene, da kunne jeg skru de godt fast i MDF istedet for i metall. Dempet med silentcoat mellom alle lagene.

Testing av delefilter etter at jeg klarte å få fukt på ett av dem. Ingen hørbare eller synlig skade skjedd.

Det er selvsagt andre deler av bilen som fortsatt trenger mer demping. Bakdøra er neste på lista. - Kjapt spørsmål til eventuelle lesere av tråden: Noen som har erfaring med lyddemping av panseret med tanke på motorstøy?

Videre så foregår det mest mulig inspilling av elementene ettersom alle er helt nye. DD-elementene begynner å bli litt mer fyldige tror jeg, de er bare omkring 35 timer gamle, vanskelig å si hvor mange timer som skal til.
        Foreløpig er jeg ikke særlig imponert over lavere mellomtone og midbass-egenskapene til audio-system frontsettet. De spiller høyt med bra oppløsning, men aner at jeg har en svakhet i overgangen mellom subwoofere og de små tassene dersom dette skal låte fett på skikkelig høyt volum
        never enough!

Comment

tror jeg ville anbefale deg til å kjøre aktiv deling nå som du har dsp til det, dropp delefilterne og kjør vært element på hver sin forsterker kanal
          VW Golf 4
          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
          Simen Sormbråten

Comment

simso: Det ville innebære en forsterker til på frontsett. Dessuten så blir jeg jo å droppe dsp foreløpig - du får tilbake din og jeg leter etter noe billigere og enklere.

Her er ny oppdatering fra prosjektet mitt, med litt bilder.

Mellomtoner, disse spiller fint, men desverre ikke med en overbevisende midbass. Trenger nok litt mer justering og innspilling, men det kan godt være jeg vil oppgradere til SPL-modellen i 6,5tommer fremfor disse små sjarmørene.

Tidenes kabelsalat til spilleren.

Etter litt opprydding.

Skjermen min blokkerer mesteparten av bilens orginale infodisplay, men jeg synes det går helt greit.

Subwoofer før den ble trekt.

Under trekking.

never enough!

Comment

Kimafro: ja kall det ghetto om du vil, men ingenting som varmer opp kabelsko for lodding som en propanbrenner!

det var ikke negativt ment.men positivt.en tar hva en har.bruker blåse lampe selv til å lodde med

uansett,ser bra ut det her

mvh kim

Comment

Hei igjen. Har vært lite nytt på denne fronten en stund. Har returnert lydprosessoren til selger og er på jakt etter en pxa h-100 istedet. Synes delemulighetene i alpinespilleren er litt for dårlige. Frontsettet spiller bedre nå som det har fått noen flere timer med innspilling. Det jeg trodde var at jeg kun hadde plass til 5,25tommer i Pajeroen, istedet var det hull til 6,5" - ettersom jeg ikke vil gjøre for store inngrep i bilen var dette en hyggelig overraskelse til tross for at jeg allerede hadde kjøpt inn audio-system 5,25"... Konklusjon: jeg selger nåværende frontsett til våren og satser på dette sannsynligvis:
                http://www.dynabel.no/Shop/Product/A...entsett/AS4100 .
                Da håper jeg på bedre midbass, større effekttålighet og ikke minst 2ohm!

Videre har jeg kjøpt en liten julegave til meg selv som skal bygges inn etter nyttår. Det ble enda et spv44batteri. Da burde strømreserven være gode til nåværende oppsett. Jeg opplever ikke noe voldsomt spenningsfall per i dag, tror igrunnen at DD-elementene ryker før forsterkeren. Det hadde vært moro å bygge noen hakk større neste gang for å få det litt mer perverst. Kunne tenkt meg Å prøve 18" og større dynamo, men det blir ikke med det første. Hva er folks anbefaling angående å handle dynamo fra USA? Hvor mye bør jeg beregne i kostnader på montering av slikt?
                never enough!

Comment

mechman anbefales, kjøpte netopp en costum en til bilen min, lader 294amp, justerbart lading mellom 14v og 19 volt, og den er bolt on fit, kosta ferdig inn til norge med mums og frakt rundt 4700kr.......men du har også power bastards, men der er det litt tillfeldig om det er bolt on, men er billigere men lavere output...
                  Remi Lilleng

Comment

Thanx ymer34. Har sendt mail til mechman-folka nå. Ble du fornøyd med din dynamo?
                    never enough!

Comment

Har desverre ikke fått montert den ennå pga den ligger under den jævla motoren, så venter på plass på en løftebukk, prøvde og sette bilen på bukker, men da mangla jeg ca en halvmeter arm :-D men har noen kjenninger i statene og tyskland som bruker mechmann, og de er jævlig fornøyde med dem, garrantien deres er gull!! men den skal inn før 30 januar, da begynner jeg på jobb, og da blir det mindre tid til skuing, men skal gi deg tilbakemelding, men synsintrykket og pelle intrykket gir tilbakemelding på at det er kvalitet.
                      Remi Lilleng

Comment

detta må jobare bli bra

Comment

Mechman sier:
                          " I do not have a bolt-in for your vehicle as we did not get that in the US. Can you provide pictures? If so, I can provide a universal unit that you can adapt to your mounting requirements. Or you can send a core unit to me and I can use that for dimensions and fit one directly for your vehicle.

Thank you,
                          Eric."

Søren... da får jeg gjøre en fotosession og ta en haug med bilder av den dumme dynamoen da! Får se om de kan hoste opp en brukbar universaldynamo som kan gi meg litt juice

edit: hva mener han med "a core unit"?
                          never enough!

Comment

samme dynamo som du har så han kan jobbe utifra den så den passer med en gang.må vel være det

mvh kim

Comment

Hvilken mail adresse sendte du til ? =) Beklager ot
                              http://www.youtube.com/user/lappis22
                              Husk EN ting nå da dere ! Hvis du står i dritt til halsen, så ikke heng med hodet

Comment

Nå som vinteren går mot slutt er det på tide å bygge litt igjen. Har bestemt meg for å forsøke å få bedre ytelse ut av mange av de komponentene jeg har. Jeg starter med å bytte plass på forsterkerne og batteri. Det blir en stor oppgradering av alt strøm-relatert, inn med et stinger batteri til og voltmeter foran, ny batterilader, ny og større jording samt forbedring av kabler i motorrom. Mener jeg snart har gjort så mye som er mulig untatt å sette inn ny dynamo. Det vil jeg revurdere behov for ganske snart.

Neste skritt er å gjøre ferdig en batterikasse med en brukbar løsning for å montere opp sikringer og fordelingsblokker. Ettersom jeg bygger i varebil er det et mål å ha færerst mulig ting som er fastskrudd i lasterommet, dette med tanke på en eventuell kontroll med den fryktede statskassa. Derfor sitter batteriene bak passasjersetet foran, og der må de sitte godt fast!

Har også handla inn noe STP dempemateriale som jeg planlegger å benytte i gulvet framme i bilen, gruer meg fælt til den jobben med å få opp matta på gulvet.
                                Har også et ønske om å vibrasjonsdempe mine vinduer på sidene bak. De er av typen med hengsel og vibrerer en del når jeg drar på. Fant et tips på nettet om å legge en tynn stripe med "m-list" eller tilsvarende. Vil medføre at det blir mer tett mellom vindu og karroseri. Har noen testet en slik løsning?

Legger ved noen bilder fra prosessen de siste dagene.

Last edited by bass-freek; 28-04-2012, 21:42.
                                never enough!

Comment

Working...
                                X