Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sivilisert SPL i Pajero

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sivilisert SPL i Pajero

Da er det tid for nytt prosjekt.
    Jeg vil bygge litt gromlyd i den nyinnkjøpte Pajeroen min. Har gått for stor varebil slik at jeg både kan ha bagasjeplass og tung stereo. Har fryktelig lite erfaring med SPL, men har uansett bestemt meg for at dette systemet skal kunne spille med skikkelig autoritet, det går mye i hip hop med tung bass på musikksiden.

__________________________________________________ ____________________________________________

Desverre opplever jeg at akustikken ikke er helt på stell i bilen. En del veistøy og i tillegg er det tendenser til ekko med så store flater. Derfor vil jeg starte med støydemping før byggingen tar til.

Foreløpig har jeg planlagt følgende komponenter:

Stinger SPV44 AGM batteri 44ah
    Atomic 5000.1 monoblokk
    Alpine IVA-D106R headunit
    Audio-System HELON 165 komponentsett (Åpen for andre forslag) - http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=6593
    På bassdelen trenger jeg 2x15" som tåler julig i prisklasse 3-4000kr. Åpen for forslag, har sett primært på DD1515 og tilsvarende.

Jeg er takknemlig for inputs fra andre på komponenter så vel som bygging. Litt bilder kommer etterhvert.
    Last edited by bass-freek; 06-07-2012, 18:29.
    never enough!

TøftDu har i hvertfall mye plass og ta av i den bilen der.
    Lasse Bass Tala
    Proud to be LOUD!!!

Comment

Jepp, plass er det nok av!

Bestilte nettopp en pakke Silent Coat bulk pack som jeg skal bruke i fremdørene.
      - Noen som har erfaring med det frontsettet fra Eltek (link i min første post)? Evt noen andre anbefalinger som kan funke bra?
      never enough!

Comment

Atomic 5000.1 på plass.
        2 stk DD 2515 på plass.
        Pakken med silent coat ligger klar til henting. Byggingen kan med andre ord snart begynne. Jeg merker meg at eltek ikke har noen gode verdier for subwooferne mine på siden sin. Av den grunn søker jeg inspill til kasse og port. Anbefalt volum var 113l pr element, så det blir et monster i bagasjerommet og det liker vi! Noen som har brukt disse elementene og kan si noe om portstørrelse?
        never enough!

Comment

http://www.ddaudio.com/techsupport/default.aspx

Comment

Stakkars pajeroDu får ikke ødelegge den fine bilen nå da.. hehe
            Lasse Bass Tala
            Proud to be LOUD!!!

Comment

Er ikke Dynabel som ikke gidder legge ut info, er DD som ikke gir ut parametere...
              Vet på 18" jeg skal ha i golfen (3518) anbefalte Dag noe mindre portvolum enn DD. ca 100cm3 mindre
              Ole Petter Holelien
              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
                Jepp, plass er det nok av!

Bestilte nettopp en pakke Silent Coat bulk pack som jeg skal bruke i fremdørene.
                - Noen som har erfaring med det frontsettet fra Eltek (link i min første post)? Evt noen andre anbefalinger som kan funke bra?
                Skal ha dette i bilen selv. Koblet opp i demoracket så lenge og lyden er ikke værst. Høyt spiller det og (naboene kommer vel til å hate meg) Tilfeldigvis er en DD2515 koblet opp og Hotel California ble ikke noe skuffelse
                Ole Petter Holelien

Comment

Ikke mye å hente på den siden. Enten er jeg dårlig som en pensjonist til å finne frem på nettsider, ellers så står det faktisk ingen parametre på DDs nettsider... (?) Løsning: tegne selv og få verifisert mitt kunstverk av gutta på Eltek!

Judys: Jeg har ikke landet på frontsett ennå, men det er betryggende å høre at du synes det spiller høyt!

Dagens spørsmål: Vil det være hensiktsmessig å hive på en kondis for å ha den som et voltmeter? Jeg vil jo kunne overvåke spenninga inn til forsterkeren (lite lysten på å skade min nye amp) - selv om en 1,7f kondensator antageligvis ikke betyr en dritt i dette systemet!?

Anyways; her er bilen og litt av det som skal inn i den... Har fått startet såvidt på litt demping, men klarer ikke å komme til de #$§%*@ ... fordømte hjulbuene som er gjemt bak verdens mest kranglete paneler!
                  Attached Files
                  never enough!

Comment

Ville strengt tatt hatt større batteri isteden tror jeg.44a er ikke mye når du har en 5kw monoblokk....
                    Ole Petter Holelien

Comment

Send mail til PWK Designs og hør om han har lest av parametrene på en slik sub.
                      Ellers kan du jo bestille en wt3 og lese av selv.
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Originally posted by Judys Bilstereo View Post
                        Ville strengt tatt hatt større batteri isteden tror jeg.44a er ikke mye når du har en 5kw monoblokk....
                        Absolutt, det vil nok lønne seg om jeg skal få utnytta forsterkeren. Det står på planen og kommer etterhvert. Ikke skjedd så mye nytt i bygginga enda. Holder på å spille inn elementene litt. Har kobla opp ett element om gangen på en 600w rms forsterker hjemme med passivt lowpass delefilter for å få spilt flest mulig timer.
                        never enough!

Comment

Ville tatt ny dynamo før batteri.
                          Forsterkern henter strøm rett ifra dynamoen, og når den ikke klarer og gi forsterkern nok strøm, går den på batteriet.
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

GENEXXA:

Det står en 105A dynamo i bilen orginalt. Jeg avventer med å bytte denne til jeg har prøvd litt, tror nok jeg skal få til litt skikkelig trøkk med orginaldynamoen.
                            never enough!

Comment

hvis den leverer 5000w i 1 ohm å spenningen i bilen ligger på rundt 13,5 så vill den dra 384,61 A de sekundene den leverer det . å jo lavere volt jo høyere amper som igjen fører til mye varme som så nor den er på rundt 12 v drar den 416 A lavere en det så er det fare for att noe brenner seg ...

Mye støm er viktig skal den gi det den lover stoor dynamo / fler batterier
                              Jeg er ikke full !!! Bare i kjemisk ubalangse

Comment

Working...
                              X