Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steins Fiesta-prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Steins Fiesta-prosjekt

Jeg har bestemt meg å starte en tråd for å dele prosjektet mitt med dere, og litt for å ha en logg over hva jeg gjør.

Det hele startet med at jeg fikk meg en "gubbebil" i tillegg til familiens stasjonsvogn, i forbindelse med at vår lille familie økte til 4 for en måned siden.

Valget falt på en Ford Fiesta 1.6 TDCI, og etter å ha skrudd på radioen første gang, bestemte jeg meg for at noe måtte gjøres. Planen var i første omgang å bytte ut Headunit og frontsett, og putte inn en liten sub. Jeg hadde ingen planer om å bruke mye penger på dette.......trodde jeg.....

Jeg tok en råsjanse på å teste en multimediaspiller med gps fra kina. Rett og slett fordi den SÅ porrig ut (7" fargeskjerm, ipod-tilkobling, GPS, DVD og nicely integrert) Men den har jeg nå revet ut til fordel for en standard single-din spiller. Utfordringen med Fiestaen er at originalspilleren er en 1,4 din spiller, og er heftig integrert. Kinaspilleren løste integreringen på en fin måte, men jeg måtte nå i gang med å få tak i facia-plate tilpasset single din.

Jeg skal være litt rettferdig angående kinaspilleren: Den leverte faktisk god lyd, men ingen muligheter for å tilpasse lyden. Det som plaget meg med den var; støy på ipod-tilkoblingen og at spilleren var for "laggy" når man brukte funksjoner. Man kunne forøvrig heller ikke lytte til musikk fra ipod samtidig som man brukte GPS.

Jeg har tyvstartet litt med montering uten å ta bilder enda, men det er uansett mye som skal gjøres på nytt/gjenstår.

Utstyret som skal i bilen per dags dato er:
    -Alpine IDA-X305S (Bestilt fra UK pga pris)
    -Alpine PXA-H100 (med KTX-H100 kalibreringskit) (Også bestilt fra UK pga pris)
    -Infinity kappa perfect 6.1 (Kjøpt av TakeTheTime her på forumet - De fungerer forøvrig utmerket )
    -Dynabel BF0756 6-kanals forsterker (kjøpt brukt på finn.no)
    -Dynabel DY9410 Sub (i standard kasse) (kjøpt ny fra dynabel)
    -1farad kondensator (vet ikke om jeg har behov for dette. Har så langt ingen tegn til strømproblemer).

Signalkabel har jeg bestilt. Monster Interlink 306 (6 Kanaler), men bruker inntil videre en enkel torshov-sak for å ha lyd baki

Jeg har valgt å strekke to sett med høyttalerkabler fra bagasje til front, da jeg regner med å kjøre aktiv deling. I motsatt fall er det uansett bedre plass til å montere delefiltre bak
    Infinity-delefiltrene får jo svært god omtale på de forum jeg har lest, så mange mener man ikke får noen gevinst med aktiv deling på disse, men jeg vil jo tippe det kan være noe

I tillegg har jeg kjøpt inn en rull med dempematte (butyl-alu) fra Dynabel, samt et spann med dempemasse til de steder det er vanskelig å dempe med matter. Ja, og spesialkappede MDF-ringer, da adapterringer i plast ikke er noen god løsning lydmessig. (Frontsett er montert med disse inntil videre).

Etter å ha testet frontsettet og sub i noen uker uten demping og tilpasninger, (og med kina-headunit), har jeg funnet ut at det virker som en god kombinasjon jeg har kommet frem til, og begynner derfor med demping og custom-fit i tiden fremover.

Jeg har også bestilt meg åttekantet subkasse til å plassere i hjulbrønnen, da det blir litt trangt i bagasjen med både sub og forsterker. Det vil jo uansett også se penere ut i mine øyne

Jeg kommer med bilder og oppdatering i løpet av kort tid. Første del av prosjektet nå er dempematter i bagasjerom, og dempemasse i dørene. Jeg skal komme med bilder av hvorfor jeg ikke bruker matter på dørene. Jeg kan forøvrig nevne at Fiesta består av mye tynt metall med alt for mye bevegelse i.........

Har anlegget blitt en rimelig løsning som planlagt? Ehh... Nei...
    Tror jeg at resultatet kan bli bra? Definitivt
    Er det da verdt summen? Skjønner ikke spørsmålet

Oppdatering med bilder kommer snart

Dette høres bra ut, Stein! Er bra du er fornøyd med frontsettet, jeg hadde jo ikke hatt sjans til å få plass til det i bilen til dama.
    Du får ha lykke til videre med prosjektet, så følger jeg med. Gleder meg til å se oppdateringer og, ikke minst, bilder - som er populært.

-Simen
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Tenkte bare å legge ut litt bilder og en kort oppdatering.

I dag kom endelig den nye signalkabelen jeg bestilte, men jeg venter fortsatt på MDF-ringer og dempemasse.
      Det ble umulig å legge dempematter innenfor dørpanelene, så jeg satser på Brax exvibration dempemasse istedenfor. 5KG bestilt fra tyskland, og bør ankomme snart.

Her er babyen min med de nye felgene

Her er originalt interiør med integrert spiller

Her er det nye facia-panelet montert og klart for å få på plass IDA-X305. Det dumme jeg ser i etterkant er at spilleren vil bli vinklet mye oppover i underkant, noe jeg ikke er helt happy med....

Comment

Det har blitt en stund siden jeg skrev noe i prosjektet, og jeg har heller ikke kommet så langt.
        Headunit og imprint prosessor er montert, men jeg sliter med støy fra imprint'en (PXA-H100).

I tillegg er det et potmeter på forsterkeren som tuller, så ene kanalen faller ut periodisk. Jeg må få gjort noe med det snart.

Her ser dere ihvertfall bilde av kappa montert med mdf-ring fra planethifi. Jeg måtte få de til å lage denne på spesialmål for å få tilpasset perfekt. Det som gjenstår er dog demping av døren.

Jeg vurderer dog å bytte ut headunit med en DEX-P99RS, men vi får se
        Monster cable er ankommet og montert, så da har jeg ihvertfall god kvalitet på signaloverføring fra imprint til forsterker

Jeg ser for meg at det neste jeg gjør er å fullføre bagasjerommet med støydemping, ny subkasse og forsvarlig montering av forsterker.
        Last edited by Stein_R; 14-09-2011, 15:09.

Comment

Har du fått deg P99RS? Fin spiller det, digger min. Ellers ser prosjektet ditt solid hittil. Gjort noe mer?
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Har stått litt stille den siste tiden... alt for mye jobb og unger

Jeg har endelig fått på plass P99RS`en. Det var skremmende stor forskjell fra ALPINE-spilleren jeg hadde. Selv før jeg begynte å justere annet enn delefrekvenser merket jeg forskjell. Ble også kvitt alle støyproblemer

Så fort jeg har et par dager ledig skal jeg prøve å få dempet bagasjerom og dører foran. Har liksom ikke lyst til å gjøre andre tilpasninger før jeg har det på plass. Så blir det å demontere dash for å få montert diskantene på en skikkelig måte (dobbeltsidig tape på dashen er ikke så veldig sexy )

Ellers oppdaget jeg at jeg har litt lav spenning til spilleren, så jeg skal strekke opp kabel direkte fra batteri, og tar samtidig oppgradering av kabler mellom batteri, generator og karosseri.

Jeg skal passe på å få på plass bilder så snart jeg fortsetter

Jeg blir bare mer og mer gira etter å få deltatt på EMMA etterhvert som jeg er "ferdig".

Comment

Høres bra ut dette. Merkelig, du ble KVITT alle støyproblemer med P99RS - men jeg, FIKK støyproblemer med min. Har fiksa det nå, men fy for en følsom sak! Ellers en knallbra spiller, som jeg aldri skal bytte ut med noe annet!
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Hmm... var nok list rask i mitt utsagn der...
                Det er noe dynamostøy, så jeg får en jobb å gjøre der også

Comment

Hmm... hvor skal vi starte...
                  Prosjektet har ikke hatt den veldig store fremdriften, men noe har da skjedd.
                  Jeg hadde bilen inne til oppretting etter jeg:
                  1. Klarte å knekke ene speilet mitt på vei ut av garasjen
                  2. Klarte å smelle i rompa på en bil i ei rundkjøring.
                  Dette var jo kjedelig nok i seg selv, og kostet alt for mange 1000, men det værste av alt var at karroserifirmaet klarte å ødelegge softdomen og midbass da de remonterte innvendig dørpanel.

Etter mye frem og tilbake, ble vi enige om å erstatte hele komponentsettet, siden det ikke var mulig å få tak i deler til kappaene. Jeg endte opp med Polk MM6501, som er på plass i dørene.

Jeg har ikke fått festet diskantene enda, fordi jeg fortsatt er usikker på hvordan jeg vil ha de. Jeg har brukt mye tid på testing, justering og innspilling etter høyttalerene var på plass, men klarer ikke bli helt enig med meg selv.

Jeg har heller ikke fått ordnet med demping av dørene. Klarte ikke helt å finne ut hvordan jeg tar av dørplatene, men har bestilt meg reparasjonshåndboka til bilen nå Hvis noen har tips til hvordan det gjøres er det bare å komme med det i tråden.

Jeg har også fått på plass den nye spilleren i nytt facia-panel, og synes resultatet ble vesentlig bedre

Jeg ser også at jeg må gjøre noe med strøm i bilen. Blinkende frontlys kommer med litt tung lyd
                  Jeg skal også legge opp statisk pluss direkte til spilleren, da jeg ser den får knappe 13,3 volt med motoren i gang.

Uansett kommet et stykke da

Comment

Working...
                  X