Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magnes impreza. Nytt prosjekt på planleggingsstadiet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Magnes impreza. Nytt prosjekt på planleggingsstadiet.

    Noen her inne husker sikkert mitt forrige prosjekt. En mr2 som fikk et ganske godt SQ annlegg montert inn med 6" subber og litt annet snacks..

    Nå skal hvertfall den nye bruksbilen også utrustes med SQ annlegg. Hele prosjektet er bare på planleggingsstadiet enda, og jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal gjøre ut av dette.

    Grunnen til at jeg tviler litt i dette tilfellet er at et skikkelig annlegg slik jeg ønsker det veier litt, kanskje rundt 50kg, og jeg er i tvil om jeg skal sette inn så mye ekstra vekt i bilen med tanke på ytelsene i bilen. Er forresten en impreza WRX STI 2006 modell.
    En bil som bråker ganske mye. Så hvis det skal bygges skikkelig annlegg i bilen må den lyddempes ganske mye. Og det er jo dempingen som veier.. Må hvertfall dempe dører og hjulbuer som et minimum, siden de er ganske tynne og det er der ulyder høres best. (dekkstøy)

    Etter å ha kikket litt på hva jeg ønsker er det hovedenhet med navi og ryggekamera som skal inn uansett. Troligvis fra pioneer da jeg synes de er greie å bruke.

    Av høytalere sitter det noe helt ok der idag, som forrige eier ettermonterte. Aner ikke hva.

    Kunne godt tenkt meg å oppgradere til infinity kappa cs serien, da jeg liker lyden i de veldig godt (hadde de i en bil for et par år siden) 6" i hattehylle og 6" komponentsett foran må det i så fall bli. Men om jeg skal beholde orginal diskantplassering ved dørhåndtak eller flytte den opp til dekslet ved speilhuset vet jeg enda. Lyden kunne hatt godt av et lite løft, men det er jo litt jobb.'
    Vil gjerne sette inn et par 6" earthquake sws midbasser jeg har liggende. Men har funnet ut at det ikke er plass i bakdørene, der de orginale høytalerene sitter plassert. Er for trangt og for liten klaring til dørtrekket, så da må de enten bygges inn i dørtrekket, eller bare gjøre det lettvint og sette dem i hver sin kasse under fremsetene.
    Vil også ha en 10" eller 12" Shallow SQ sub i bagasjen, som ikke skal ta mye plass. Får se hva jeg ender opp med der. Vet ikke helt enda. Prøver å finne ut noe i denne tråden http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15176
    Må jo ha fortsterkere til å drive alt sammen. Ideelt sett en forsterker til frontsett og hattehylle høytalere, og en til midbasser og subben. Forsterkere blir da plassert i reservehjulsbrønn og det blir satt inn et dekkreparasjonsett isteden for hjulet.

    Men er fortsatt i tvil om jeg skal gå for den fullverdige løsningen, eller om jeg bare skal bygge litt simplere og spare vekt, med tanke på bilens oppsett.

    Kom gjerne med erfaringer, tips, insiprasjon og evt tråder om andre som har bygget i tilsvarende biler.

    Blir nok ikke bygget noe før til våren igjen, og hele greia planlegges fortsatt. Men er uansett veldig fint å få forslag og inspirasjon

    Må vel legge ut hvertfall et par bilder av bilen for å vekke litt interesse


    Last edited by magnesmurf; 29-02-2012, 13:46.

  • #2
    Strøken bil!

    Jeg fant fort ut at det ikke var vits i å forsøke å gjøre min Impreza lydløs i alle fall. Tok et par lag i dørene + bagasjerommet for å bli kvitt den verste støyen, men å fylle en slik bil helt opp med dempematter er litt uaktuelt syns jeg. Både fordi lyden er mye av sjarmen, og fordi det rett og slett er en bil som støyer mye i utgangspunktet, og som du sier, det er ikke vits i å fylle den med alt for mange kilo (som er vanskelige å ta ut igjen)... Det er liksom ingen Mercedes heller.

    Nå er det en bil som allerede er ganske tung, OG har mye dreiemoment, så jeg ville heller konsentrert meg om å holde tyngdepunktet så lavt som mulig enn å spare inn på vekten på utstyret (som tross alt kan tas ut senere) på bekostning av lydkvaliteten når du står stille. Du merker ikke f.eks. 50kg på aksen uansett, med mindre du skal kjøre drag.

    Lykke til med din flying vagina*, hva du enn velger å fylle den med (hirr hirr)!

    *ref: "Flying Vagina"

    edit: Ryddet opp litt.
    Last edited by Miniboom; 24-10-2011, 23:08.

    Comment


    • #3
      Helt enig i at biilen skal bråke litt. Hvertfall motorlyd. Men tenkte å eliminere litt dekkstøy hvis jeg skal bygge skikkelig.
      Så da må hjulbuer dempes. Dører må jo også dempes litt hvis man skal få utbytte av gode høytalere.
      Blir nok et lite kompromiss, da jeg ikke vil dekke hele bilen med dempematter.. Men 50kg fra elller til merker man nok ikke i daglig bruk, det har du rett i

      Målet er ikke at bilen skal bli lydløs, bare å eliminere en del dekkstøy i litt hastighet, så man kan få utbytte av et lite SQ annlegg. Er jo ingen vits med SQ annlegg hvis man ikke hører detaljene i lyden alikevel

      Bestemmer meg egentlig mer og mer for at jeg vil ha et annlegg som låter bra i bilen. Men må nok eksprimentere litt og hente litt inspirasjon fra andre på nettet som har bygget i samme type bil, for å få til en brukbar gylden middelvei.
      Skal ikke ødelegge ytelsene til bilen heller

      Annlegget blir i så fall som i mr2en. Mest mulig diskre. Men fortsatt med god lyd

      Comment


      • #4
        Fant en tråd om noen som har gjort dette før meg, og dempet bilen en del.
        Tydeligvis kommer det meste av lyden bakfra ifølge den tråden, så må bare dempe godt i bagasjerommet.
        http://www.diymobileaudio.com/forum/...-2006-sti.html

        Eller har jeg funnet ut at det blir hattehyllehøytalere. Og det blir midbasser under fremsetene.
        Litt usikker på om de bør ha kasse eller bare monteres i en løs plate under setene?
        Er earthquake sws 6,5" midbasser. Synes morrofaktoren på disse varåpass høy at de bare må inn i bilen.
        Kan enten plassere de i en kasse som måler ca 45x30x10cm.13500cm3 utvendig = ca 10-12 liter innvendig. Eller bare feste en plate under setet, hvor disse blir plassert uten å spille i noen form for kasse.
        Er usikker på hva som blir best.. Noen tips?

        Ellers har jeg også funnet ut at jeg har plass til 12" element i kassen som blir bak i bilen. Men det må fortsatt være "shallow" type.

        Comment


        • #5
          Skjønner ikke helt hvorfor du vil ha høyttalere i hattehylla, altså. Hehe... Hadde heller dempet hylla skikkelig, og tettet godt det som er av hull unntatt der bassen skal "ut". Da får du mindre støy + slipper å få lyden bakfra. Pluss at det "drar" lydbildet i veldig feil retning om det er noe som rister og durer bak der også, så det vil man jo normalt unngå.

          For ikke å ødelegge så mye av bilen tror jeg at jeg hadde lett litt etter noen skikkelige mellomtoner/midbasser til dørene, som kan gå så høyt som mulig, og så dypt som mulig - uten å bygge for mye i dybden fysisk, siden det sikkert er like begrenset hos deg som i min bil. I min var det såvidt jeg fikk inn Integra Ovation'ene etter å ha bygd ut litt i dybden, og de er vel 68mm dype eller noe slikt. Så "trangt" er en underdrivelse...

          Og så satt noen gode, små 3/4" eller 1/2" diskanter i originalposisjonene i dørene. Så store som man får plass til, for å løfte lydbildet så mye som mulig.

          Sikkert andre som har bedre forslag, men jeg hadde prøvd å gjøre det beste ut av det uten å modde for mye. Er jo et kommende samlerobjekt om den blir tatt vare på.

          Comment


          • #6
            Sant det.
            LYdbildet man får når høytalerene sitter i dørene er jo ikke særlig bra. Derfor jeg gjerne vil løfte det litt opp ved å plassere høytalere i hattehylla isteden. Flere som har gjort det før meg, med stort hell.

            I bakdørene er det ikke plass til noe mer enn 5,25" høytalere, og de tåler ikke noen med lang vandring pga trangt plassering mot dørtrekk. Så det er omtrent null poeng i å sette noe annet enn det orginale i bakdører.

            I fremdører går det greit med et normalt 6,5" komponentsett, men diskanten har godt av å løftes litt. Altså over orginal plassering i dørhåndtak, og opp i posisjon ved speilhus. Skal man først legge penger i et litt dyrt komponentsett er det jo absolutt verdt å legge den siste finishen i det for å få brukt all lyden.
            Nye speilhus deksler koster bare noen hundrelapper, og de lar sge lett bytte. Så bør absolutt være mulig å lage til noe der, uten å ødelegge.
            Hattehylle får man også på ebay for noen hundringser, så den tåler å bli skåret i.
            Med tanke på midbass kan jeg jo hvertfall dra nytte av de jeg har, som kan legges under setene. Men må finne ut om de skal i kasse eller ikke.

            Demping burde absolutt gjøres mot bagasjerom ja. Fant også ut at det meste av lyden kommer derfra. Men går jo ann å dempe under hattehylle og de nye høytalerene som evt skal settes der?

            Er jo en bruksbil dette. Så hadde vært greit med et kurant annlegg. Ellers kan jeg jo abre beholde det som sitter der nå, og kun bytte ut spilleren..

            Men trenger fortsatt mye planlegging for å finne ut hvordan jeg skal gjennomføre dette.

            Comment


            • #7
              Fordelen med å ha diskanten i døra ved dørhåndtaket, er jo at de antagelig er vinklet ganske gunstig ift refleksjoner. I speilhusene kan du få flere refleksjoner fra både vinduer og dashbord, f.eks.

              Du kan jo alltids "bare" begynne med å bytte spiller + montere kvalitetsforsterkere på det du har. Kanskje slenge litt dempematter her og der. Og ta høyttalerbytte + mods litt etter litt. Ikke sikkert du føler du trenger å gå "hele veien" for kurant lyd. Syns det stort sett er de integrerte forsterkerne i spillerne som er det aller største problemet. Med mindre høyttalerne i bilen din er like ræva som de var i min, noe jeg tviler på er mulig.

              Vet ikke hvor opptatt du er av de som sitter bak og deres opplevelse av lyden, men etter min mening gjør du ikke opplevelsen i forsetene bedre av å montere høyttalere bak - høyt eller lavt. Og da har jeg vanskelig for å se vitsen med å ta på seg bryet i det hele tatt.

              Comment


              • #8
                Må si at jeg savner litt lyd bakfra faktisk. I flere biler jeg har hatt har det vært høytalere i hattehylle. Men mr2en har ikke det, og jeg føler liksom at det mangler litt lyd rundt meg. Den kommer bare forfra der.

                I imprezaen sitter det per idag en elendig spiller. Og noen greie nok høytalere i dørene som er ettermontert.
                Føler at høytalerene skaper en del refleksjon i bilen selv om de sitter lavt. Men om det blir bedre eller værre med alternativ plassering er umulig å si. Kan jo være at det også hjelper MYE å dempe døren litt, da det ikke er gjort.

                Må vel bare begynne en plass og se hvor mye jeg gjør ut av det..

                Comment


                • #9
                  Har kommet litt lenger i planleggingen nå.

                  Det er bestilt frontsett, hattehyllehøytalere og 12"sub.
                  Skal ha dette koblet til en 5kanals forsterker.

                  Har også bestilt lyddemping til bilen. Fant ut at det ikke gjør noe med 20 kg ekstra i en bil som går såpass godt

                  Lyddempingen blir løst ved å kle alle hjulkasser, bagasjerommet og dørene med både dynamat og ensolite.
                  Dynamat demper vibrasjoner osv, og ensolite reduserer veistøy og dekkstøy. Dessuten veier ikke ensolite noe.

                  Gjenstår fortsatt å bestemme meg for om jeg skal ha full navi i bilen, eller kun dvd/cd spiller med skjerm til ryggekamera.
                  Må også bestemme meg for fortsterker, og for om jeg skal ha SWS midbassene noe sted, eller bare droppe de.

                  Comment


                  • #10
                    Sweeet bil! Litt lyddemping kommer nok godt med ja.
                    Bmw e34 520:
                    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                    Comment


                    • #11
                      hørtes bra ut
                      Remi Lilleng

                      Comment


                      • #12
                        Har også funnet ut at mye av støyen kommer fra bagasjerommet i bilen. Så kommer til å lage en plate jeg fester bak på subkassen.
                        Platen skal så kles med flere lag støydemping. Så jeg virkelig får dempet all veistøy bak fra bilen.
                        (da høres også motor mye bedre enn veistøy og eksos når annlegget er av)

                        Må bare passe på å ikke dekke utluftkanalene bak i bilen. Det blir så mye dugg i bilen av det

                        Comment


                        • #13
                          HAr fått høytalerene til bilen nå.
                          Funnet ut at jeg skal ha en JL audio HD 900.5 forsterker, men ikke funnet ut av hovedenhets valg.
                          Står mellom pioneer avic F930BT og Kenwood DNX5280BT
                          Må få klådd litt på begge for å sjekke brukervennlighet osv, men har ingen klar favoritt foreløbig. Må finne en butikk som har begge. Tipper nærmeste blir strømmen bilradio.

                          Ellers er basskassen ferdigtegnet. Den er tilpasset bagasjerommet i bilen, og er tynnest mulig, slik at den tar minst mulig plass.
                          Blir vel ikke laget før til våren igjen, når det er varmt nok til å holde på ute.


                          Comment


                          • #14
                            Da begynner det å nærme seg en begynnelse på dette prosjketet

                            Har anskaffet nesten alt jeg trenger.
                            Høytalere er i boks, og forsterker er også kjøpt. JL audio HD 900.5
                            Spiller ble Kenwood Dnx7280bt. Meget fornøyd med valget (selv om den ikke er montert enda)

                            Har også fått masse lyddempings materiale. Ca5m2 med fatmat (tilsvarer dynamat) og ca 20m2 med ensolite.
                            Ensolite er genialt til bilen, fordi det veier minimalt.

                            Har allerede kledd hele bagasjen i bilen med flere lag, både fatmat og ensolite, og tipper jeg har lagt inn støyisolering med litt under 7kg i egenvekt. Men det hjalp mye på hjulstøyen i forhold til orginalt.

                            Skal kle hattehylla også, så blir det nok ganske tyst i bilen.
                            Når basskassen er bygd, blir det en heldekkende plate bak den, som også blir kledd med støydemping.
                            Så det skal nok bli nesten helt fritt for dekkstøy i kupeen

                            For å ferdigstille prosjketet mangler jeg kabler, MDF til kasse og plate og ryggekamera, samt en god dose vårvær, så det blir litt morsomere å holde på

                            Skal nok få tatt noen bilder av prossesen etterhvert også

                            Comment


                            • #15
                              Montert 5" i hattehylle nå, men ikke koblet de opp.

                              Har også innstalert spilleren i bilen.


                              Comment

                              Working...
                              X