Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitsubishi Galant G8 - Prosjekt OEM/Stock

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Godt å høre at du ikke har gitt opp stereo!
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Bra at du er tilbake

Husker det var spennende og se på tråden her..

Comment

Oppdatering.

Som sagt ble det etterhvert litt bedre lyd i denne bilen også. Er veldig glad i denne bilen, og vil ikke ødelegge noe, så alt som gjøres med bilstereoen ønsker jeg å gjøre diskrét og uten å "modde" noe mer enn at det går an å gjøre bilen helt original igjen. Bestemte meg etterhvert for å prøve å få god lyd med et usynlig oppgradert system. Litt morsomt å ha en bil som ser ut til å bare ha originalt anlegg, men som allikevel viser seg å kunne spille både pent og høyt, synes jeg.

Anyway.. Startet med å slå til på en nesten ubrukt Pioneer P88RS som jeg fikk rimelig. Hadde jo hatt P88RS-II i Carismaen, så visste at dette var en god spiller. Fikk ikke med fjernkontroll med denne, litt kjipt men klarer meg fint uten.

Kabeltrekking til forsterker ble etterhvert gjort. Trakk strømkabel fra batteri mellom venstre forskjerm og innerskjerm, så inn i bilen og gjennom originale kabelgater. Samme ble gjort med høyttalerkabler på hver side, signalkabler ble lagt med kabelgate på passasjersiden. Har forøvrig også kjøpt nytt batteri i samme slengen.

Forsterker ble så montert. Den gode firekanaleren til Mosconi (4.100) hadde jeg fra før, så denne ble valgt som forsterker til frontsett i denne bilen også. Knallbra forsterker! Gjorde en liten vri og bolta den fast oppunder hattehylla, og utrolig nok slapp jeg å borre nye hull til dette, var hull der fra før av som tilfeldigvis passa. Brukte M4 til dette. Slik ble forsterkeren bortevekk når man titter inn i bagasjerommet, så målet om å ha et "usynlig" anlegg vedvarte på denne måten.

Frontsett ble montert i dørene foran. Tok med meg Polk Audio SR6500 midbass over fra gamlebilen (som nå er konebil), og bestilte et par Vifa Peerless V-line som diskant. Måtte fjerne ringen rundt på diskanten for å få plass til den inne i det originale diskanthuset. Innerblekket ble godt dempet med butylmatter for å minske vibrasjoner. Dette spiller overraskende bra etter en del justering på spilleren..

Midbass, mellomtone og diskant er jeg faktisk veldig fornøyd med nå, men savner litt mer bass når jeg er ute og kjører. Når bilen står i ro og motoren er av, synes jeg midbasserne gir veldig god bass helt ned til rundt 30 hz, men er så mye som forsvinner når jeg skrur på motoren og er på veien (ganske mye lavfrekvent veistøy), derfor la jeg inn en bestilling hos bilstereosenteret.no og kjøpte 8 kvadratmeter med Silent Coat butylmatter, og 18 ark med Noise Isolator (både 4 og 8mm). Dette skal benyttes i tak, alle dører, torpedovegg, gulv, bagasjerom, hattehylle, ja rett og slett alt jeg kommer til.

Dette skal gjøres i påskeferien, gleder meg veldig! Satser på en stillegående bil, og ikke minst bedre lyd og mer av go'bassen. Savner dog å ha en sub til å ta seg av det under 40-50 hz, så er stor fare for at det blir litt kassebygging etterhvert her, men isåfall skal jeg gjøre det selv denne gangen. Siden dette er sedan er jeg litt usikker på hvilken løsning som egner seg, men det finner vi nok ut av..

Ellers har bilen fått mange gode oppgraderinger siden jeg fikk den. Ble omlakkert ifjor (fargen ble Honda sin Crystal Black), 17" sommerfelgene har blitt til vinterfelger med Nokian Hakka7, nye 18" sommerhjul er i hus (TD Monza RS og 225/40 Vredestein Sessanta), coilovers er montert, alle bremsene har blitt oppgradert til EBS + diverse andre endringer som grøftelys, svart grill, mørke sideblinkere, panser gassdempere.. Et bilde av bilen slik den ser ut pr dags dato:

Kommer med litt bilder og slikt av dempeprosjektet etterhvert..

Originally posted by Hifonic View Post
        Godt å høre at du ikke har gitt opp stereo!
        Nei klarte ikke å holde meg unna gitt. Når jeg først har hatt bra anlegg i en bil en gang, klarer jeg ikke å ha dårligere lyd i neste.

Originally posted by lyd View Post
        Bra at du er tilbake

Husker det var spennende og se på tråden her..
        Takk for det du, er morro å ha bilstereoånden over meg igjen. Er motivert nå!
        Last edited by TakeTheTime; 28-02-2013, 23:14.
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Frontsett-utbedring

God kveld/natt.

Har puslet litt med midbass/mellomtone høyttalerne og festeanordning til dem de siste dagene. Skjærte ut nye MDF-bafler i 12 mm. tykkelse, noe som er mye stivere enn de originale plastbaflene. Brukte stikksag til dette (naturligvis), og syntes resultatet ble fint. Pusset de også litt, og lakkerte dem svarte (Biltemas hobbylakk primer + matt svart). Så satte jeg i islagsmuttere i dem på baksiden, til 8 stk M4-bolter.

De dyrebare Polk Audio SR6500 midbasserne mine hadde fått veldig stygge kanter, og siden dette er høyttalere som kosta 8000,- i sin tid, valgte jeg å gjøre noe med dette.

Pusset de ned, renset med silikonfjerner, og penslet dem med hammerite-lakk. Ble ikke perfekt, men mye bedre enn det var.

Så bolta jeg fast MDF-baflene i døra, brukte M8-bolter til dette. Så ble høyttaleren skrudd i med 8 x M4. Nå sitter det BOM fast, så nå skal de kunne sparke bra fra seg. Dette skal jeg kunne merke ift bassresponsen (men har ikke fått hørt på det ennå).

Om jeg så må si det selv synes jeg dette ble meget bra! Døra ellers har fått ytterligere vibrasjonsdemping med Silent Coat, samt splen/Noise Isolator 8mm på ytterblekk (dog ikke helt ferdig, noe man kan se på bildet).

Ellers har jeg bestemt meg for å kjøpe sub og forsterker, men pga kona har jeg et veldig stramt budsjett så spørs litt hva det blir. Må finne noe brukt hvertfall, men spørs hvor bra det blir (er jo kresen)..

Huff så seint.. Nå er det natta
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Dette så jo meget bra ut. Misunner deg med de dørene. skulle ønske jeg hadde samme innfestningen i min dør.hehe
            fint at du har fått tilbake bilstereo gnisten
            stå på videre

mvh kim

Comment

Ja er fine å montere midbassere i de dørene, skulle bare vært litt tykkere stål.. Tror ikke jeg skal tette de hullene i innerblekket denne gangen, synes det blir så jalla med bare dempematter over, og tror ikke det har så voldsomt mye å si for lyden. Dørtrekket går jo over , og døra blir ikke lufttett uansett. Skal dog feste litt plast over hullene for fukten sin skyld.

Mhm.. Du vet at gnisten er tilbake når du kommer hjem 2330 på kvelden før du skal tidlig opp dagen etter, og allikevel går ut for å drive med bilstereo til halv to på natta. Heh..
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Heldemping av bilen

Hadde et lite prosjekt med bilen i påsken. Dempet hele bilen med et lag Silent Coat, samt Noise Isolator oppå det, 4 mm på gulvet og 8 mm ellers. Dette kostet mye penger og tid (50-60 timer), og syntes desverre det kostet mer enn det smakte. Her er noen bilder fra seansen..

Også har jeg fått inn et bedre AGM-batteri, Stinger SPV69. Det sto i konebilen (carismaen..), men hun har ikke forsterker osv. til bilstereoen så hun har ikke behov for dette. Siden jeg liker å holde ting i OEM-stil, valgte jeg å gjøre noe med finishen på det. Fjernet dekaler, vaska det, pussa det ned med fint papir og renset med silikonfjerner. Så ble det grunnet og lakkert matt svart..

Oppgraderte også batteriets jording i karosseri.

Og jeg skal gjøre noe med det rustne batterifestet etterhvert også.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Liker

titegn

Comment

Ble det no mindre veistøy av dempinga?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
                    FI SP4
                    LIB
                    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                    DD4LIFE

Comment

Det ble litt mindre ja. Forventa litt for mye tror jeg så ble litt skuffa med en gang. 3500 spenn og 50-60 timers arbeid er jo ikke bare-bare.. Men ble jo en bedring og synes ikke bilen støyer mye nå.
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

ja okei. prøver å holde forventningene nede jeg hoff gruer meg til jeg begynner til det der..
                        FI SP4
                        LIB
                        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                        DD4LIFE

Comment

Virker som at du er veldig nøye, og prøver å gjøre det ordentlig når du først gjør noe. Stå på.
                          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Holy shit. Du er grundig. Og lever opp til navnet ditt. Likte igrunnen batteri-looken, meget kreativt. Enig med deg med hensyn til hvor mye det koster i penger og krefter i forhold til effekten. Det er nok lurt å være litt edruelig på hvor mye lyddempingen vil utgjøre for de fleste.

Tror jeg brukte rundt 10-12 timer på å dempe taket mitt sannsynligvis. En usikker faktor er muligens hvilke områder på bilen hvor demping vil gi størst utbytte, kan jo være litt vanskelig å forutsi. Har fortsatt områder i min egen bil som er planlagt dempet, men gruer meg som en hund til det for jeg har mange stoore flater

Du har i allefall gjort pent arbeid ser det ut som!
                            never enough!

Comment

Originally posted by Hagalien View Post
                              ja okei. prøver å holde forventningene nede jeg hoff gruer meg til jeg begynner til det der..
                              Gjør det, så kan du heller bli positivt overraska. Etter noen turer med bilen nå synes jeg faktisk bedringen ble større enn jeg først følte, så demping har absolutt noe for seg..

Originally posted by Jørgen View Post
                              Virker som at du er veldig nøye, og prøver å gjøre det ordentlig når du først gjør noe. Stå på.
                              Takk for tilbakemelding Jørgen. Ja jeg prøver å gjøre ting skikkelig når jeg først setter igang. Er glad i bilen min, så vil ikke ha noe jalla-opplegg..

Originally posted by bass-freek View Post
                              Holy shit. Du er grundig. Og lever opp til navnet ditt. Likte igrunnen batteri-looken, meget kreativt. Enig med deg med hensyn til hvor mye det koster i penger og krefter i forhold til effekten. Det er nok lurt å være litt edruelig på hvor mye lyddempingen vil utgjøre for de fleste.

Tror jeg brukte rundt 10-12 timer på å dempe taket mitt sannsynligvis. En usikker faktor er muligens hvilke områder på bilen hvor demping vil gi størst utbytte, kan jo være litt vanskelig å forutsi. Har fortsatt områder i min egen bil som er planlagt dempet, men gruer meg som en hund til det for jeg har mange stoore flater

Du har i allefall gjort pent arbeid ser det ut som!
                              Takk for det! Batterilakkeringen var vel egentlig ikke kreativ, hehe.. Var mer for å få det til å se originalt ut, jeg har et mål for anlegget at det skal spille vanvittig bra samtidig som at man ikke kan "se" det.

Mhm, det tar tid det der. Særlig når jeg brukte mye tid på å feste butylmattene skikkelig med rulla.. Bare å smøre seg med tålmodighet vettu.

--------------------------------------

Har sub på vei i posten, så er igang med løsning til den nå. Demonterte platene med stoff som satt med klips på baksiden av seteryggene. Så setter man igang slik..

Igår hentet jeg en svær MDF-plate i 22 mm., så tenker det blir litt kassebygging denne helgen. Kommer tilbake med mer om dette senere. Tilslutt et bilde av bilen..

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Originally posted by bass-freek View Post

problemet at oftest støyen kommer fra hjulene/dørene, og der virker ikke dempemattene 100% pga at lyden har for høy frekvens (dempematter er for å få dempet store overflater så de blir stivere og stillere imot flexing osv)

tror NOISE ISOLATOR eller SOUND ABSORBER (bare eks) demper bedre mot hjulstøy vs dempematter.

har jo xantall pakker med SILENT COAT / extra i tak og gulv.. allt er mye "stillere" imot flexing eller andre lyder. men hjulstøyen ble ikke mye forandret.

men ser ut som du har gjort en bra jobb med dempingen på denne bilen! det er bra!
                                Last edited by HLS; 06-04-2013, 02:51.
                                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                                Mvh
                                Rune Kvaal

Comment

Working...
                                X