Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitsubishi Galant G8 - Prosjekt OEM/Stock

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Da har jeg fått gjort siste finpussen på kassa. Mangla M5-islagsmuttere til å få festa subben, så har ikke satt fast platene som går foran ennå, men det gjøres imorgen når jeg har fått vært innom Biltema.

Anyways, pussa kassa slett tidligere denne uka, også fikk jeg frest ut klaring foran subben. Brukte grillen som "mal" for å være sikker på at jeg hadde frest ut nok.

Også ordna jeg festeanordninger.. I bunnplata sitter det nå 2 stk. islagsmuttere til M8 som er beregna til å gå gjennom det originale stålfeste som sitter i gulvet på bilen. Kassa blir også skrudd fast i toppen med et par vinkeljern. Hvis ikke noen har noe bedre forslag (?) blir det bare å forborre 4 mindre hull i metallet og skru fast med maskinskruer.

Så ble utsiden av kassa lakkert og innsiden malt i min hjemmelagde lakkboks. Inni kassa kjørte jeg også godt på med silikon for å være sikker på at kassa ble tett. Hadde egentlig tenkt til å lakke i matt svart, men den gikk jeg tom for idet jeg begynte på første strøk. Eneste svarte lakken jeg hadde for hånden da var hammerite spray, så da ble det det. Ville bli ferdig denne helgen, også blir det jo bare synlig når jeg legger ned baksetet så jeg tenkte why not..

Så ordnet jeg overgang for høyttalerkabler før jeg limte og skrudde fast bakplata..

Trakk så bakplata i stoff som matcha bagasjeromsstoffet ganske greit (pga blitz ser forskjellen større ut enn den egentlig er)..

Noen ferdigbilder av kassa, selvom den teknisk sett ikke er helt ferdig ennå..

Nå mangler jeg bare forsterker til subben, så skal den inn her..

Originally posted by ThomasEK View Post
    hehe Flytta til østlandet for par år siden jeg.. Fin mitsubishi du har Skal følge med videre her...
    Jasså ja. Jo takk, er veldig glad i denne!

Originally posted by Nemoas View Post
    Godt og se at den ender opp til noe bedre bruk enn da den lå i boden her.

Kommer til og følge med på prosjektet, ser ut til og bli bra
    Det kan du skrive opp. Takk skal du ha, godt å se at folk følger med!
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Det var da en snerten kasse, men lurte på koffor de 2 sidefront platene er der?, beskyttelse ellernoe?

Comment

Bra bilder. Enda bedre håndverk. Helt supert utseende. En ting, du har garantert undersøkt dette, men vil de "dekslene" som er foran på sidene av elementet påvirke dets prestasjon på noen måte? Jeg tenker litt i forbindelse med spredning, refleksjon og liknende. Spør bare av nyskjerrighet!
        never enough!

Comment

Originally posted by Terranoise View Post
          Det var da en snerten kasse, men lurte på koffor de 2 sidefront platene er der?, beskyttelse ellernoe?
          Takk for det. Tanken var å lage en åpning som traff utskjærigen jeg gjorde i seteryggen, slik at all lydtrykket kommer inn gjennom midtarmlene. Tenkte det var lite ideelt å la subben spille gjennom åpningen mellom seteryggene (setene er delt 2 + 1), men jeg vet jo ikke. Prøver meg frem egentlig, og dette var den beste løsningen jeg kom på å lage i min sedan.

Originally posted by bass-freek View Post
          Bra bilder. Enda bedre håndverk. Helt supert utseende. En ting, du har garantert undersøkt dette, men vil de "dekslene" som er foran på sidene av elementet påvirke dets prestasjon på noen måte? Jeg tenker litt i forbindelse med spredning, refleksjon og liknende. Spør bare av nyskjerrighet!
          Takk skal du ha! Jeg vet ikke hvordan det vil påvirke lyden, forhåpentligvis ikke så mye? Har faktisk ikke undersøkt det. Men åpningen inn gjennom midtarmlene er ikke noe større uansett så subben ville fått like stor hindring uten "dekslene".

Fått gjort noe idag og. Kjøpte M5 islagsmuttere og skrudde dem inn i treverket (brukte bolt og stor skive for å skru de inn i treverket). Testet også subben på PC-anlegget mitt, der jeg egentlig bruker Tang Band w6 sub, for å se til at det var liv i subben og at det ikke var noen lekkasjer. Hørtes bra ut og kunne ikke kjenne at det kom luft ut noe sted.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Hadde en liten økt baki bilen idag. Dempet bagasjerommet/reservehjulsbrønnen, noe jeg ikke fikk gjort under heldempingen siden jeg gikk tom for matter..

Også på plass med reservehjul og alt tilbehør som skal være der, dette er jo tross alt "prosjekt OEM/stock":

Også fikk jeg meg en liten nedtur etterpå. Når jeg hadde fått bagasjeromstrekket på, fikk jeg lyst til å sette i kassa for å se hvordan det ble...

Huff, det var jo altfor mørkt! Den plata må trekkes på nytt gitt.. Kjøpte det stoffet da det var det jeg trodde en fyr på MKN tipsa meg om, men han må ha ment det lyseste stoffet og ikke det i midten som han sa..

Han har også Galant sedan og hadde brukt dette med stort hell:

Så da blir det en tur innom Biltema imorra og sjekke ut det lyseste stoffet.

Spørsmål: Må jeg rive av det gamle stoffet eller går det fint å bruke spraylim på samme måte og lime det nye stoffet over det?
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Jeg ville nåkk ha revet av det gamle stoffet.
              Focal
              Mosconi
              Pioneer

Comment

Fiksa det igår. Testet med hvit spraylakk på en liten bit av stoffet og det fungerte overraskende bra og farget ikke av! Så da ble det et tynt strøk over hele baksiden av kassa. Kassa ble lysere grå og matcher nå mye bedre baki så jeg er fornøyd!

Igår skrudde jeg også til subben en gang for alle og limte/skrudde fast platene på utsiden. Neste helg får jeg forsterker til å drive dette, gleder meg..
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
                  Fiksa det igår. Testet med hvit spraylakk på en liten bit av stoffet og det fungerte overraskende bra og farget ikke av! Så da ble det et tynt strøk over hele baksiden av kassa. Kassa ble lysere grå og matcher nå mye bedre baki så jeg er fornøyd!

Igår skrudde jeg også til subben en gang for alle og limte/skrudde fast platene på utsiden. Neste helg får jeg forsterker til å drive dette, gleder meg..
                  Er det noe som mangler når du får satt inn forsterkeren?

Hvis ikke!
                  You know, Im all about that bass...

Comment

Mangler å ta ned Mosconien fra hattehylla. Kan ikke ha den der pga den kommer i veien for det ene festepunktet til kassa. Men har en god idé om hvor jeg kan feste de. Dere kan kanskje tenke dere?
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Mangler å ta ned Mosconien fra hattehylla. Kan ikke ha den der pga den kommer i veien for det ene festepunktet til kassa. Men har en god idé om hvor jeg kan feste de. Dere kan kanskje tenke dere?
                      Hmm, under ett sete?
                      You know, Im all about that bass...

Comment

ved siden av basskassa på den "bakveggen" selvfølgelig på den sida som blir skjult !
                        Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                        | Gladen 75c6 - DD m4a |
                        | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

Comment

Bra håndtverk på kassa

Takk for det. Tanken var å lage en åpning som traff utskjærigen jeg gjorde i seteryggen, slik at all lydtrykket kommer inn gjennom midtarmlene. Tenkte det var lite ideelt å la subben spille gjennom åpningen mellom seteryggene (setene er delt 2 + 1), men jeg vet jo ikke. Prøver meg frem egentlig, og dette var den beste løsningen jeg kom på å lage i min sedan.
                          Lydmessig vil det bare bety noe dersom du tetter hundre prosent mellom åpningen og kassen med byggskum eller lignende. Du klarer ikke å "styre" lydtrykket uten at det er helt tett rundt.

Takk skal du ha! Jeg vet ikke hvordan det vil påvirke lyden, forhåpentligvis ikke så mye? Har faktisk ikke undersøkt det. Men åpningen inn gjennom midtarmlene er ikke noe større uansett så subben ville fått like stor hindring uten "dekslene".
                          Kommer neppe til å påvirke lyden merkbart. isåfall måtte du hatt mye mindre åpning, da hadde det vært fare for blåselyder.

Personlig tror jeg kassa vil fungere mye bedre om du plasserer den så langt bak i bagasjerommet som mulig isteden for inn mellom setene, men det er jo noe du kan teste

Comment

Originally posted by emilbakken View Post
                            Hmm, under ett sete?
                            Ikke akkurat..

Originally posted by Rexonix View Post
                            ved siden av basskassa på den "bakveggen" selvfølgelig på den sida som blir skjult !
                            Riktig!

Originally posted by trustno1 View Post
                            Bra håndtverk på kassa
                            Lydmessig vil det bare bety noe dersom du tetter hundre prosent mellom åpningen og kassen med byggskum eller lignende. Du klarer ikke å "styre" lydtrykket uten at det er helt tett rundt.

Personlig tror jeg kassa vil fungere mye bedre om du plasserer den så langt bak i bagasjerommet som mulig isteden for inn mellom setene, men det er jo noe du kan teste
                            Tror det skal være tett nå. Splen er vanntett, regna med at det er lufttett også? Når kassa står der den skal stå, går den helt inntil baksetene (ingen glippe mellom).

Hvorfor det? Trodde det var best å få den til å spille direkte inn i kupeen gjennom en åpning?

Ikke gjort noe med anlegget i helga, men vaska bilen idag. Kjekt å starte uka med ren bil..

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Hvorfor det? Trodde det var best å få den til å spille direkte inn i kupeen gjennom en åpning?
                              Om du har åpent luftfrom i fra kupeen og inn mot bagasjerommet (regner ikke med hattehyllen er helt tett) så vil du kunne få lydbølger som går helt tilbake i bagasjen, reflekterer der og kan gi kanselering av lydbølgene på returen.

Det er samme effekt du opplever når du setter en sub inne i hjørnet av ett rom i forhold til midt i rommet. Subben spiller i de fleste tilfeller bedre når den står i ett hjørne.

Det trenger ikke nødvendigvis være slik i bilen din, men ofte så er det tilfellet. Om det ikke er mye bry å teste, så ville jeg iallefall prøvd å satt den bakerst i bagasjerommet i den ene siden (gjerne med elementet oppover eller inn mot midten) bare slik at du kan høre om du merker en forskjell. Jeg vil gjette på at det vil spille bedre. (gitt at du har mest mulig åpninger mellom bagasjerom og kupee)

Forskjellen vil du sannsynligvis merke best på de dypeste frekvensene siden disse lydbølgene er lengst.

Comment

wohoo : D hva vant jeg TakeTheTime ? *sikle* haha
                                Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                                | Gladen 75c6 - DD m4a |
                                | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

Comment

Working...
                                X