Announcement

Collapse
No announcement yet.

Customs BMW E34 525i SQL

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Customs BMW E34 525i SQL

Hei!

Utgangspunkt:

Det er nå tid for å få inn litt lyd i min '91 BMW 525i 24V sedan, som har rullet 196'000km.
    Bilen er ikke noe glansbilde, og det er heller ikke meningen. Den er derimot ii topp stand teknisk, det meste er fabrikknytt og originalt/forsterket i understell, drivverk, alt av bremser, osv.

Komponenter:

CD-spiller:
    Pioneer 9300SD

Frontsett:
    Polk db 6,5" komponentsett (2x100w rms, 4 ohm) DØDT
    Byttet ut med: DLS Ultimate Pro UP6 6,5" 2-veis 2x150w rms

Fortserker til frontsett:
    Rockford Fosgate Punch P400.2 (målt til 2x148w rms i 4 ohm)

Subwoofer:
    Jeg har i midlertid to magnat 12" i bagasjerommet i lukket kasse med tilhørende forsterkere Disse spiller inn gjennom ski-luka.

Planer:

Vinkle diskanter for best lydbilde for meg som sjåfør. Diskantene festes i A-stolpe.

Skaffe mellomtoner til dashboard og 3-veis passive delefiltre. Skal også gjøre så 6,5" får et fint og tett sparkepanel. DIY til dette mottas med stor takk.

Av subwoofere skal jeg ha 2stk rimelige 12" eller 15" som spiller brukbart i lukket kasse. De vil spille inn i kupeen gjennom ski-luka. Bilstereobatteri og volt-meter vil også bli kjøpt. Du vil ikke finne noen kondensator i denne bilen. Utover dette vil "The Big 3" bli oppgradert for optimal spenning, og en del lydisolasjon vil bli montert.

Sammenlignet delefiltrene fra Polk og DLS..

Et par bilder av fruen:

Alt av tips/råd vil bli satt stor pris på! Si gjerne fra om du vet om brukbare mellomtoner, eller rimelig passiv 3-veis deling. Brukt eller nytt. DIY på å få tette sparkepanel hadde også vært flott.
    Last edited by Custom; 19-01-2012, 13:16.
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

Dette har jeg en del erfaring med. Kan iallefall si at hvis du skal ha 8" i sparkepanel (og få det pent) kan du glemme de orginale dekslene. Maks plass til 6,5" uten å kutte i fothvileren. Jeg brukte dagesvis på å modifisere orginaldekslene for å få de stive og helt tette, ville aldri gjort den jobben igjen! Nå har jeg lagd nye baffler "Joakim style", vell iallefall en light xxs versjon. Mye enklere OG bedre (Edit: enn å bruke de orginale dekslene). Men obs, litt begrenset plass i dybden.

Hjelper sikkert litt å bare stive opp de orginale i bakkant også, hvis du vil gjøre det enkelt.

Tips, tett igjen disse hullene:

Og noen bilder til inspirasjon..?

Last edited by tofter; 26-11-2011, 23:00.
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Tusen takk. Skulle gjerne visst mer om hvordan det der er gjort..
      Mvh Julian Sommer

Comment

Noe spesifikt du tenker på?

Har du lest prosjekttråden til Joakim? Mener jeg plukket opp en del tips der..
        Bmw e34 520:

Comment

Tenker spesielt på hvordan det blir tett mellom den indre plata og kickpanelet? tenker på bilde nr. 2 og 3 av de du la ut over her.
          Mvh Julian Sommer

Comment

De ble laget så de passet helt inntil hverandre, kjedelig nøysom prossess.. Ble holdt sammen av skruene til elementet (pluss den skruen ved siden av). Brukte tynn tynn pakning i mellom, da ble det helt tett mellom platene.

Kan nok gjøres på mange andre måter også, gjelder bare å være litt kreativ.
            Bmw e34 520:

Comment

Så den minste treplata sitter inni kassa, altså? Eller er det brukt rutelim el.l. mellom den og stålet? Hva med treplate på førersiden, har du bilder av det? Litt vanskeligere hull på den siden kanskje. Takk for tips, kommer til å hjelpe på stort med denne inspirasjonen!
              Last edited by Custom; 29-12-2011, 00:40.
              Mvh Julian Sommer

Comment

Minste treplata? Hadde en plate på innsiden av kassen, for å tette kassa helt samt skrufeste til elementet. Denne ble festet med de tre skruene du ser på bilde to, i tillegg til masse STP (dempematter) for å tette. Dekselet på bildet i forrige innlegg var det da bare å "vippe" på, og skru i den ene skruen. Da ser det ut som bilde nr 4, og montering av elementet er det eneste som gjenstår.

Det er stort sett likt på førersiden, bare mye trangere. Måtte også kutte litt i metallet der for å få plass til elementet.

Som sagt tidligere, det er MYE lettere å lage nye baffel selv.
                Bmw e34 520:

Comment

Tusen takk, trengte å få det inn med teskje. Hehe. Da er det vel bare som du sier og gå på med krativitet og mot, og drive på til man er fornøyd
                  Mvh Julian Sommer

Comment

Det stemmer! Lykke til!
                    Bmw e34 520:

Comment

Skal etterhvert komme med bilder her, altså! Driver og finner plassering til diskantene. Men pga problemet med skurring har det bare stått stille mtp videre bygging siden jeg lagde denne tråden.

Har flyttet jording og koblet REM på kun frontsett-forsterkeren. Så skal se om det fungerer nå. Jordingen var visst ikke helt topp som jeg trodde, men det er den garantert nå. Gull-kabelsko rett på minus på batteri, som jeg ble rådet til å gjøre i min verksted-tråd. Skal etterhvert oppgradere TB3.

Har funnet ut at diskantene blir festet på A-stolpen. Har teipet dem fast der i den vinkelen dem skal ha, så jeg har muligheten til å finjustere litt på dem etterhvert, før jeg bestemmer meg for å feste dem for godt.
                      De står nå slik at diskant på førersiden spiller rett mot venstre øre på passasjer, og den på passasjer-siden spiller rett mot mitt høyre øre. Slik synes jeg at jeg fikk sentrert lydbildet greit, og det blir i tillegg lik lyd for både passasjer foran og meg, noe jeg liker.Derimot er det så bra lyd midt mellom høyttalerne, at jeg får lyst til å sitte på midtkonsollen å kjøre..

Synspunkter?
                      Last edited by Custom; 29-12-2011, 17:32.
                      Mvh Julian Sommer

Comment

Det sies at du skal stille inn høytallerne så de "treffer" taket over baksetet, dette er vel egen smak å behag..

Men sånn så du har stilt nå så krysser jo lyden seg?

Comment

Originally posted by ThomasEK View Post
                          Det sies at du skal stille inn høytallerne så de "treffer" taket over baksetet, dette er vel egen smak å behag..

Men sånn så du har stilt nå så krysser jo lyden seg?
                          Det har jeg vel kanskje hørt en gang ja, men helt glemt. Ja, lyden krysser seg nå, så det blir mye klarere lyd om jeg lener meg over til midten av bilen.

Trenger det jeg kan få av tips og råd her, så om man i følge en uskreven regel skal rette diskantene mot taket over baksetet, kommer jeg til å gjøre dette Vet du noe mer om dette?
                          Last edited by Custom; 29-12-2011, 17:35.
                          Mvh Julian Sommer

Comment

Prøv å rett de bakover så de treffer taket i luftlinje, trenger ikke peke så mye mot deg. Det hadde noe med akkustikken i bilen å gjøre, f.eks så er det enklere i en stue hvor du har et firkanta rom. der kan du bare stille de imot deg så blir lyde som regel bra

I en bil så er det mange forskjellige former å lyden har mye å reflektere i.. Jeg har ihvertfall pleid å stille de inn sånn, syns lyden blir bra da Itillegg så har jeg jo triksa litt med innstillinger på cd-spiller for å finne best resultat.

Viktigste er vel å bestemme seg for om du som sjafør skal få god lyd eller passasjerne dine

Comment

Er jeg som bruker pengene på dette, så jeg burde vel egentlig bare gjøre så JEG blir veldig fornøyd, i stedet for at jeg og passasjer blir sånn passe fornøyd.

Men skal de da peke mot senteret av taket over baksetet? Eller mere mot førersiden? Og kan jeg fortsatt ha dem ganske høyt oppe på a-stolpen som jeg har nå, eller burde de være så langt ned mot dashen som mulig?
                              Last edited by Custom; 29-12-2011, 17:54.
                              Mvh Julian Sommer

Comment

Working...
                              X