Heisann,
Gikk til innkjøp av en familywagon i juli måned i fjor. Planen var vel å få inn anlegget så kort tid som mulig etter jeg overtok bilen, men ting har tatt tid. Endelig begynner anlegget å ta form, så da velger jeg å lage en prosjekttråd. Har dessverre ikke dokumentert hele prosessen, men håper det allikevel er noe som er interessant. Takk til kameraten min Steinar, som stilte med et verksted og en solid dose arbeidsiver!
Bilen:
Ford Mondeo 04'
120.000km
1,8L bensin
Stereo:
B2 Audio Monoblokk
B2 Audio AC12 x2
Cadence Z4000 (blir antagelig byttet)
Hertz MLK2
Pioneer DEH 7200SD (skal byttes)
53mm strøm og jord
Vi begynte først med kabelstrekket fra batteri til bagasjen. Med tanke på tykkelsen til strømkabelen så bestemte vi oss for å legge kabelen under teppet, da jeg tviler på at listene har tilstrekkelig med plass. For å gjøre arbeidet enklest så var det ut med alle stolene:
Da vi hadde kommet så langt, så begynte jeg å hente ut phonokablene fra den gamle bilen, og klarte å ødelegge en av kablene. Dro derfor ut for å handle nye kabler. Når jeg kom tilbake var Steinar i full gang med arbeidet - og vi rett og slett glemte å ta bilder av kabelstrekket inne i kupéen. Men det er lagt 53mm strøm på venstre side, tre phonokabler, remote og høytalerkabler på høyre side. Det er strekt kabel direkte fra a-stolpene, videre gjennom dash og så under teppet bak. Til dørene så har vi valgt å bruke originale kabler inn i dashen, og heller skøtet oss på en ny iso kontakt.
I bagasjen så kastet vi ut reservehjulet og alt som hørte til der.
Sjekket at forsterkerne fikk plass i hjulbrønnen.
I bagasjen så har vi lagt et lag med dempematter, både i hjulbrønn og på hjulhusene. Har lagt noen små striper på innersiden av skjermene bak - men det var begrenset hvor mye vi kom til der.
Tilsvarende med bagasjeluka så har vi lagt noen striper med dempematter, men det var trangt her også.
I dørene foran så er det mellom to-tre lag i hele ytterblekket. Dette var absolutt den morsomste delen å dempe - ettersom forskjellen var helt enorm. Hvis jeg får lånt et skikkelig kamera så kan jeg prøve å filme forskjellen mellom dørene foran og bak. Dunker man på dørene foran så høres det ut som man slår på massiv eik. Ingen tegn til å gi etter og avgir en butt "dunk" lyd.
Dette er de originale høytaleradapterne i bilen. Som dere kanskje ser, så måtte vi kutte litt på dem for at de nye høytalerne skulle passe. Før montering av høytalerne ble det også lagt en stripe med dempematter hele veien rundt.
Jeg hadde opprinnelig bestilt MDF ringer til dørene, men det gikk heller dårlig. Med et sett ringer så tok magneten i ruta, og med to sett så var det ingen sjanse å få på dørtrekket. Bestilte deretter et sett med adapterringer fra bilstereosenteret - og da gikk det med nød. Magneten tar ikke i ruta, og elementet er ikke nær dørtrekket ved mye utsving.
Her er et bilde av dash og a-stolper kort tid etter jeg kjøpte bilen. Her kan dere se original spiller og a-stolper uten modifikasjoner.
Fikk inn spilleren min fra den gamle bilen. Usikker på om jeg skal bytte til P88RS sin arvtager som kommer snart, eller om jeg skal gå for en 2-DIN spiller av noe slag.
I a-stolpene har Judys Bilstereo støpt inn diskantene for meg, vinklet on-axis.
Judys bilstereo har også vært involvert med subbene, og lagd kasse til meg. Det er en stund siden jeg fikk denne kassen, men hvis jeg husker riktig så er den rett i underkant av 80l før fratrekk for elementene. Både Jay @ B2 og Dag Johansen har sagt jeg bør ha hvertfall 60l til disse elementene.Så da bør jeg være på plussiden :-)
Veldig fornøyd med både utseende og praktisk plass som er igjen. Nå har riktig nok Mondeoen et stort bagasjerom i utgangspunktet - men selv med kasse så har jeg fortsatt masse bruksplass. Kassen er ikke boltet fast på noe vis, men jeg er avhengig av å kunne flytte den ut ved behov - og derfor blir den ikke boltet fast heller.
Jeg har ikke tatt bilder av hjulbrønnen med forsterkerne og delefiltere slik som det er nå - men det er hovedsakelig for det ikke sømmer seg å vise slikt offentlig :P Her mangler jeg to plater. En til hjulbrønnen som jeg kan skru fast forsterkerne i, og en som jeg kan ha under teppet for å holde gulvet robust. Kablene bak faller inn under betegnelsen salat, men har ikke turbostøy slik som det er i dag.
Mangler også å oppgradere The Big Three, og et nytt batteri. Har ikke målt spenningen under belastning enda, så vet ikke om det er prekært. Men opplever ikke dimming av lys under full belastning, og jeg spiller sjeldent med subbene under full belastning lengre.
Gikk til innkjøp av en familywagon i juli måned i fjor. Planen var vel å få inn anlegget så kort tid som mulig etter jeg overtok bilen, men ting har tatt tid. Endelig begynner anlegget å ta form, så da velger jeg å lage en prosjekttråd. Har dessverre ikke dokumentert hele prosessen, men håper det allikevel er noe som er interessant. Takk til kameraten min Steinar, som stilte med et verksted og en solid dose arbeidsiver!
Bilen:
Ford Mondeo 04'
120.000km
1,8L bensin
Stereo:
B2 Audio Monoblokk
B2 Audio AC12 x2
Cadence Z4000 (blir antagelig byttet)
Hertz MLK2
Pioneer DEH 7200SD (skal byttes)
53mm strøm og jord
Vi begynte først med kabelstrekket fra batteri til bagasjen. Med tanke på tykkelsen til strømkabelen så bestemte vi oss for å legge kabelen under teppet, da jeg tviler på at listene har tilstrekkelig med plass. For å gjøre arbeidet enklest så var det ut med alle stolene:
Da vi hadde kommet så langt, så begynte jeg å hente ut phonokablene fra den gamle bilen, og klarte å ødelegge en av kablene. Dro derfor ut for å handle nye kabler. Når jeg kom tilbake var Steinar i full gang med arbeidet - og vi rett og slett glemte å ta bilder av kabelstrekket inne i kupéen. Men det er lagt 53mm strøm på venstre side, tre phonokabler, remote og høytalerkabler på høyre side. Det er strekt kabel direkte fra a-stolpene, videre gjennom dash og så under teppet bak. Til dørene så har vi valgt å bruke originale kabler inn i dashen, og heller skøtet oss på en ny iso kontakt.
I bagasjen så kastet vi ut reservehjulet og alt som hørte til der.
Sjekket at forsterkerne fikk plass i hjulbrønnen.
I bagasjen så har vi lagt et lag med dempematter, både i hjulbrønn og på hjulhusene. Har lagt noen små striper på innersiden av skjermene bak - men det var begrenset hvor mye vi kom til der.
Tilsvarende med bagasjeluka så har vi lagt noen striper med dempematter, men det var trangt her også.
I dørene foran så er det mellom to-tre lag i hele ytterblekket. Dette var absolutt den morsomste delen å dempe - ettersom forskjellen var helt enorm. Hvis jeg får lånt et skikkelig kamera så kan jeg prøve å filme forskjellen mellom dørene foran og bak. Dunker man på dørene foran så høres det ut som man slår på massiv eik. Ingen tegn til å gi etter og avgir en butt "dunk" lyd.
Dette er de originale høytaleradapterne i bilen. Som dere kanskje ser, så måtte vi kutte litt på dem for at de nye høytalerne skulle passe. Før montering av høytalerne ble det også lagt en stripe med dempematter hele veien rundt.
Jeg hadde opprinnelig bestilt MDF ringer til dørene, men det gikk heller dårlig. Med et sett ringer så tok magneten i ruta, og med to sett så var det ingen sjanse å få på dørtrekket. Bestilte deretter et sett med adapterringer fra bilstereosenteret - og da gikk det med nød. Magneten tar ikke i ruta, og elementet er ikke nær dørtrekket ved mye utsving.
Her er et bilde av dash og a-stolper kort tid etter jeg kjøpte bilen. Her kan dere se original spiller og a-stolper uten modifikasjoner.
Fikk inn spilleren min fra den gamle bilen. Usikker på om jeg skal bytte til P88RS sin arvtager som kommer snart, eller om jeg skal gå for en 2-DIN spiller av noe slag.
I a-stolpene har Judys Bilstereo støpt inn diskantene for meg, vinklet on-axis.
Judys bilstereo har også vært involvert med subbene, og lagd kasse til meg. Det er en stund siden jeg fikk denne kassen, men hvis jeg husker riktig så er den rett i underkant av 80l før fratrekk for elementene. Både Jay @ B2 og Dag Johansen har sagt jeg bør ha hvertfall 60l til disse elementene.Så da bør jeg være på plussiden :-)
Veldig fornøyd med både utseende og praktisk plass som er igjen. Nå har riktig nok Mondeoen et stort bagasjerom i utgangspunktet - men selv med kasse så har jeg fortsatt masse bruksplass. Kassen er ikke boltet fast på noe vis, men jeg er avhengig av å kunne flytte den ut ved behov - og derfor blir den ikke boltet fast heller.
Jeg har ikke tatt bilder av hjulbrønnen med forsterkerne og delefiltere slik som det er nå - men det er hovedsakelig for det ikke sømmer seg å vise slikt offentlig :P Her mangler jeg to plater. En til hjulbrønnen som jeg kan skru fast forsterkerne i, og en som jeg kan ha under teppet for å holde gulvet robust. Kablene bak faller inn under betegnelsen salat, men har ikke turbostøy slik som det er i dag.
Mangler også å oppgradere The Big Three, og et nytt batteri. Har ikke målt spenningen under belastning enda, så vet ikke om det er prekært. Men opplever ikke dimming av lys under full belastning, og jeg spiller sjeldent med subbene under full belastning lengre.
Comment