Announcement

Collapse
No announcement yet.

Low-budget-building (amatør).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Low-budget-building (amatør).

    Da er endelig prosjektet snart i gang.

    Pengepungen min er ikke av det mest velfylte slaget, derfor har jeg og herr Kapital blitt enige om at så lenge jeg finner billige produkter, er han villig til å være sponsor.
    Derfor, kjære godtfolk, trenger jeg deres upåklagelige ekspertise.


    Bilen: `88 mod Toyota Camry.


    Spiller: LG LAC-M6500
    http://nordic.lge.com/no/prodmodelde...Select+a+model

    Frontsett: 0.

    Sub: Power Acoustics 12-FUBR.
    http://www.amerikanskebildeler.no/pr...4r7u2a94bt45p2



    Hattehylle: SPL 6*9 (skal bort).
    http://www.amerikanskebildeler.no/pr...roducts_id=207

    Kondensator: BM Audiolabs CT300X 3.0 Farad.
    Modellen over denne: http://www.bsbildeler.no/butikk/visv...orier/48/27/28

    Forsterker: BM Audiolabs ZX3-S5E, 5 kanaler.
    http://www.bsbildeler.no/butikk/visv...gorier/48/7/79

    Signalkabler: Stinger (skal byttes, da de er for korte).

    Strømkabler: Biltema, skal byttes.

    Demping: Biltema, 3 mm asfaltplater.
    Det lille som faktisk henger fast ennå, skal bort. Kjeeempegod kvalitet.

    Det er sikkert mange som tenker "kast alt og kjøp nytt". Vel, det har jeg ikke muligheten til.
    Man tager hvad man haver! Og jeg synes bassen jeg har trykker godt nok som den gjør.

    Siden det ikke finnes en eneste bilstereoforhandler på mils omkrets må jeg bestille alt over nett.
    Dette fører til at prosjektet kan ta noe tid.
    I tillegg er jeg avhengig av bilen og må bruke den hver dag.

    Så noen spm:


    Jeg ser at mange av dere her inne bruker ekstra batteri istedet for kondensator.
    Er det mer effektivt?
    Anbefaler dere at jeg heller selger kondensatoren, og heller bruker to batterier?

    Hva er ODR?

    Hvilken spiller bør jeg velge?

    Hvor bør jeg dempe, hvilken demping bør jeg bruke og ca hvor mye trenger jeg?

    Skal få lagt ut noen bilder i morgen, i tillegg skal jeg, så godt det lar seg gjøre, prøve å forevige hele begivenheten.

    Kommer sikkert mange flere spm etter hvert. Tar imot all hjelp med takk!
    Last edited by TheCharger; 05-12-2007, 13:51.
    sigpic

  • #2
    Holder lenge med ett batteri og ingen kondensator, evt bytte ut batteriet foran med et skikkelig "bilstereobatteri" på sikt.

    ODR er toppserien til pioneer(optical digital reference)

    Jeg ville valgt pioneer med lite budsjett, kanskje rundt en 2 tusen lapp?

    Du bør dempe dørene først og fremst. bruk stp matter fra installbay.. mest for pengene

    Comment


    • #3
      hør på stijoh.... og demp alt... dvs dører, gulv, tak, bagasjerom, torpedovegg, stolper, deksler og sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farten
      Mvh Thomas Holmedal

      Comment


      • #4
        ser da bra ut dette fint at alle ikke bygger 100 tusenkroners stereo også, greit å se hvordan "vanlig" folk gjør det også

        Når det kommer til spiller vil jeg som stijoh sier gått for en pioneerspiller i 2 tusen klassen, kanskje litt mere får mye lydkvalitet for pengene hos pioneer synes jeg

        Ang. demping så er det vel ikke så mye fra før i gamle japanere, så ville dempet det jeg har hatt råd til, først å fremst ville jeg dempet dørene foran, og hatthylle for å unngå skrangling fra suben.

        eller kan jeg anbefale å feste skiltplaten med sikaflex(?) et svart stoff i flytende form som gjør at det vibrerer mye mindre, men så er det vanskelig å demontere etterpå også da :/

        ellers er det bare å stå på noen bilder av bilen?
        Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

        Comment


        • #5
          Takker så mye for tilbakemld...
          Da skal jeg prøve å få solgt kondensatoren og heller invistere i et godt batteri.
          Noe spesielt batteri å anbefale?

          Og hvor mye dempeing går det til en normalt stor sedan?

          Tror jeg har funnet spilleren jeg går for.
          En Pioneer DEH-6900IB: 1890 kroner ny...


          Har også sett litt rundt etter frontsett...
          Vet ikke om jeg trenger 3 veis eller om det er nok med 2. Noen som har en mening om dette?
          sigpic

          Comment


          • #6
            Som en nevner litt lengre opp her, så MÅ du ikke dempe alt for å få god lyd. Demp dørene med f.eks Vibroplast M1 og splen 3004/8, samt en del M1 matter i taket og noe i hatthyllen og eventuelt bagageluka. Da er du langt på vei Om du skal ha 3 veis eller 2 veis front, er opp til deg. Hva er du ute etter av lyd? Og hvor mye arbeid ofrer du for å få inn et 3 veis sett? Fusion skal være et greit merke, ikke hørt noe negativt om det så langt..
            VW/Audi ende-tusi-ast!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tommen View Post
              Som en nevner litt lengre opp her, så MÅ du ikke dempe alt for å få god lyd. Demp dørene med f.eks Vibroplast M1 og splen 3004/8, samt en del M1 matter i taket og noe i hatthyllen og eventuelt bagageluka. Da er du langt på vei Om du skal ha 3 veis eller 2 veis front, er opp til deg. Hva er du ute etter av lyd? Og hvor mye arbeid ofrer du for å få inn et 3 veis sett? Fusion skal være et greit merke, ikke hørt noe negativt om det så langt..
              Ok...
              Arbeidet er jeg ikke redd for... Så om det er mye jobb spiller ingen rolle... Lyd? Hmmm... Er det stor forskjell Det er ikke mange hundrelappene i forskjell på 2 veis og 3 veis så om jeg får en finere/bedre lyd av å bruke 3 så gjør jeg det...
              sigpic

              Comment


              • #8
                Originally posted by TheCharger View Post
                Ok...
                Arbeidet er jeg ikke redd for... Så om det er mye jobb spiller ingen rolle... Lyd? Hmmm... Er det stor forskjell Det er ikke mange hundrelappene i forskjell på 2 veis og 3 veis så om jeg får en finere/bedre lyd av å bruke 3 så gjør jeg det...
                Tja..Du kan jo få et bedre lydbilde med å plassere f.eks diskant og mellomtone, ganske tett, f.eks i a-stolpene da. Brukte selv a-stolpe plassering på diskant og mellomtone i Opeln, og var svært godt fornøyd
                VW/Audi ende-tusi-ast!

                Comment


                • #9
                  Ok... Takker veldig mye for hjelpen...
                  Om jeg skulle gå for dette 3 veis systemet regner jeg med det bør kjøres via en forsterker og ikke direkte fra spilleren... Eller?
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TheCharger View Post
                    Ok... Takker veldig mye for hjelpen...
                    Om jeg skulle gå for dette 3 veis systemet regner jeg med det bør kjøres via en forsterker og ikke direkte fra spilleren... Eller?
                    Absloutt fra en forsterker..Er som natt og dag å kjøre et frontsett på spiller, og på en forsterker. Trenger bare en 2 kanals forsterker til det, da du ikke skal kjøre aktivt. Audison har noen gode 2 kanals forsterkere, Installbay kjører knalltilbud på SRx serien nå..Ta en titt innom www.installbay.no
                    VW/Audi ende-tusi-ast!

                    Comment


                    • #11
                      Har sett på denne, men jeg kan ikke si jeg synes det dekslet var så pent at det gjør noe.

                      http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=844

                      Er den stor nok?
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Hvis du ikke syns den er noe særlig pen kan du jo gjemme den. Ja, den skulle nok fungere greit den skal man tro..Er jo bare å prøve da
                        VW/Audi ende-tusi-ast!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har en Audison power millenium 2 (2x100wRMS) du kan få den for 800,-

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by gautan View Post
                            Jeg har en Audison power millenium 2 (2x100wRMS) du kan få den for 800,-

                            Hvor gammel er den og hvordan stand er den i?
                            sigpic

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TheCharger View Post
                              Hvor gammel er den og hvordan stand er den i?
                              Jeg vet ikke hvor gammel den er, men den er i god stand..

                              Comment

                              Working...
                              X