Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eivinds Audi A4 Avant oppgraderingsprosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eivinds Audi A4 Avant oppgraderingsprosjekt

    Hei

    Jeg har en 2000-modell Audi A4, som sålangt er helt original.
    HU er Audi Symphony 2, med 5,25" frontsett og 6,5" coax i bakdørene. Det er også en liten subwoofer innenfor panelet til venstre i bagasjerommet.
    På lavt til middels volum synes jeg det låter helt greit, men det blir ureint med en gang hvis jeg forsøker å dra på litt.

    Sånn ser bilen ut utvendig:


    Planen er i første omgang å beholde den originale spilleren, skifte ut høyttalerne i dørene framme og sette inn en subwoofer.
    Ønsket er å få til et anlegg som spiller fint med litt volum, og med mulighet for å dra på litt med bassen.

    Fra før har jeg en Focal FP 4.75, en FP 1.800,
    og en selvbygd, lukket kasse på ca. 66l med 2x Focal 33 V1, som ser slik ut:



    Komponentene var tiltenkt MB 190en, som foreløpig er et prosjekt satt litt på vent.
    Kassa er ikke optimal for A4, da bakveggen burde vært skrå mot baksetene. Jeg ser også det står i spesifikasjonene at elementene er ment for bassreflekskasse, ikke lukket.

    Jeg har en del MDF-plater, så det er ikke noe i veien for å lage en ny kasse. Men, hvordan bør jeg utforme den? Skal jeg bruke ett eller begge 33 V1-elementene?
    Fra de anleggene jeg har hørt foretrekker jeg lyden fra subwoofer i lukket kasse. Bør jeg få tak et element som er beregnet for det?

    Tenker at jeg mangler delefilter i den originale spilleren, og lurer på om det blir et problem, hvis den i det hele tatt kan drive et nytt frontsett skikkelig?
    Til subwooferen tenkte jeg å bruke signalet som går til den originale aktive subwooferen i bagasjerommet, og bruke FP 1.800-forsterkeren.

    Har som dere skjønner ikke mye erfaring, men interessen er absolutt tilstede. Alle forslag og innspill mottas med takk!
    Eivind

    '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
    '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

  • #2
    Bare sånn til info så har Dag kikket på kasse til disse elementene og 40l lukket pr element funker veldig greit. (prøvd selv i praksis og) Så at ikke du har reflekskasse gjør ikke noe
    Ole Petter Holelien
    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

    Comment


    • #3
      Å ja Det høres bra ut!
      Da tenker jeg det blir til at jeg bygger en ny 40l lukket kasse og bruke et av elementene jeg har fra før.

      Hvis jeg skulle kline til å bygge en kasse til begge elementene, burde jeg lage et kammer til hvert av dem? Hvordan vil det påvirke volumet på kassa hvis de skulle spille i samme kammer?

      Har lest mytetråden til Dag, og lurer på om det er fornuftig å dempe kassa slik jeg har gjort innvendig. Skal antagelig litt over 80 Hz.

      Edit:
      Tenkt litt mer, og er usikker på hvordan det tenkte oppsettet vil spille over frekvensspekteret. Hører på mye forskjellig musikk, og er glad i både rene lave frekvenser og bass med punch.
      Vil et 5,25" frontsett (f.eks. Focal K2) sammen med V1-bassen i en lukket kasse kunne levere dette?
      Last edited by Eivinde; 14-05-2012, 01:50.
      Eivind

      '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
      '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

      Comment


      • #4
        Prøvde kassa jeg har fra før i bilen, og synes igrunn den passa bra:


        Kunne såklart fått utnytta plassen bedre med skrå bakvegg..


        Men hvis jeg trekker kassa litt bakover blir det plass til én, eller begge forsterkerne bak på kassa:


        Fant en oversikt over hva som går inn og ut av den originale forsterkeren (link), og tenkte kanskje jeg skulle koble meg innpå høyttalerne i for- og bakdørene med firekanaleren.

        Da trenger jeg bare å legge opp strøm fra batteriet forfra.
        Hvilket kvadrat burde jeg ha på plusskabelen? Har noen et ledningssett de kan anbefale?
        Har kikket på dette. Vet ikke om jeg trenger så mye som 50 mm^2? Koster noen kroner også det settet.

        Har tenkt å høre hvordan kassa låter, evt. gi den et par porter i toppen(?), før jeg bestemmer meg for å lage en ny.
        Eivind

        '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
        '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

        Comment


        • #5
          Se på www.lydibilen.no for kabler og koblingsmatriell.

          Bestemt deg for høytalere?
          Ser greit ut så langt
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #6
            60% på vei dit jeg vil..?

            Fikk gjort noen innkjøpt, og kom endelig skkelig igang med stereoen i helga.

            Hadde av kledningen på venstre side av bagasjerommet og den originale sub./forsterkeren ute. Ganske latterlig disse greiene. - Nesten samme lyden med bare det originale frontsettet!





            Vurderte å prøve å få plass til to slike 30Ah og et stort relé fra Stinger som ladeskillerelé, men det ble dårlig med plass på venstre siden og på høyre siden er det nesten ikke plass grunnet drivstoffpåfyllingen.



            Viste seg at forsterkeren bare går til bakhøyttalerne, og jeg ble nødt til å sette inn et par ekstra stikkere i mini-ISO kontakta bak på spilleren. Da tok jeg liksågodt også og loddet meg innpå de eksisterene, slik at jeg fikk RCA-hunnkontakt til alle fire kanalene.





            La opp signalkabler, høyttalerkabler og remote bakover fra bak spilleren, sammen med 50 kvadrat pluss fra batteriet (med sikring selvfølgelig). Trakk alt innunder baksetet og monterte fordelingsblokk med 25 kvadrat videre til hver av forsterkerne. Jorda forsterkerne med hver sin 25 kvadrat kabel i boltene til sikkerhetsbeltefestet.





            Hadde tenkt å feste forsterkerne med de medfølgende Focal-skruene, men det virket som om de var mellom 3 og 3,5mm umbrako størrelse. Da ble det blanke torx-skruer, slik som til elementene.




            Fikk da lyd i sakene, men bare bassen skikkelig enda. Venter på en hunnkjønnet ISO høyttalerkontakt som jeg skal koble meg på frontsettet med, og en rød kontakt tilsvarende den på sub/forsterkeren bak som jeg skal koble meg på bakhøyttalerne med.
            Vet at dette ikke er en idéell løsning, men jeg tror det blir bra nok foreløpig, og jeg slipper å dra høyttalerledning ut i dørene.

            Noen som vet hvor jeg kan få tak i kabel til Focal bassfjernkontrollen? Finner ingen rette telefonkabler med 6 ledere, og har ikke lyst til å ta kabelen ut av 190'n.

            Tar gjerne imot tips og innspill!
            Eivind

            '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
            '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

            Comment


            • #7
              Fikk ISO-kontakta i går

              Tok ut de pinnene jeg ikke trenger.





              Kontakthus tilsvarende det på org. sub/forsterkeren.


              Skal pinner inn på plass nr. 2 og 3 + 9 og 10.



              Jeg er ganske sikker på at det originale ledningsnettet er tilstrekkelig for de originale høyttalerne, men vil det bli et svakt punkt med nye høyttalere?
              La uansett 4 x 2,5 kvadrat høyttalerkabel fram (to par på hver side) mens jeg var i gang.


              Sånn ser forresten org. høyttalerne i framdørene ut fra baksiden:

              Diskant


              Mellomtone/bass


              Plukket ut bassremote-kabelen av 190'n og monterte bassremoten diskret i oppbevaringsrommet nede til venstre på førerplass.
              Ble litt skuffet over det skjenerende blå lyset i dioden på den. Skifter nok ut dioden med en svakere rød en, som matcher interiørbelysningen forøvrig.

              Veldig fornøyd med frekvensresponsen i sub'en! Spiller høyt nok, men lurer på hvordan den hadde spilt med et par porter.
              Kan se behovet for en equalizer, men med justering på bassremote og spilleren låter det bra med mye forskjellig musikk synes jeg.

              Vurderer et pent brukt Focal frontsett, og en RNS-E spiller!
              Noen med erfaring, positiv eller negativ, med RNS-E?
              Eivind

              '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
              '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

              Comment


              • #8
                Riktig merke på bilen , er helt ny her på forumet, men synes jeg har sett lite til Audi

                Jeg har bytta til Rns-e i min A4 og er vel greit fornøyd. Kvalitetsmessig og lydmessig synes jeg den er bra. Men etterhvert opplever jeg den er en smule "gammeldags" i forhold til nyere enheter. Med det tenker jeg feks på ikke touch-skjerm, kart på dvd, ikke innebygd bluetooth etc. Men for meg er jo også OEM looken viktig så foreløpig blir den i bilen.

                Comment


                • #9
                  Takk for svar!!

                  OEM(+)-look og kvalitetsfølelse er viktig for meg, men samtifig har jeg vært litt i tvil pga. tingene du nevner og begrensningene i forhold til størrelse på minnekort osv.
                  Foreløpig får Symphony'n bli hos meg, og jeg vurderer å gå til innkjøpt av AUX-adapter fra Kufatec.

                  Her er AUX-adapteret jeg lurer på å bestille: http://www.kufatec.de/shop/en/produc...ok30&info=1110
                  Mini-ISO-kontaken er ikke delt i min bil, men siden jeg ikke har CD-skifter sitter det ingen ledninger på den siden. Derfor vil jeg evt. brukte verktøy på jobben til å flytte pinnene fra AUX-adapteret inn der.
                  Hvor synes dere evt. jeg burde montere AUX-kontakten? Mener forresten å huske jeg fant ut at det egentlig er en Skoda del.
                  Eivind

                  '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
                  '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

                  Comment


                  • #10
                    Hadde av dørtrekket på bakdørene og reparerte ledningsbrudd på tre av ledningene på venstre side. Nå funker vindusheisen og lyset i døra igjen!
                    Slik ser de originale elementene i bakdørene ut:





                    Må si det overrasker meg litt at de har brukt tre forskjellige merker på de originale høyttalerne; Blaupunkt, Haes og Isophon.

                    Løsnet også kledningen på venstre side bak igjen, for å komme til kontakten til høyttalerne i bakdørene. Da slo det meg at den originale suben, med utsparingen innenfor luka i trekket, kanskje kunne være en fin sokkel for et av 30Ah-batteriene jeg har stående.



                    Vil det ha noe for seg å koble opp dette batteriet (jorde nærmest mulig og trekke plusskabel til fordelingsblokka under baksetet)?
                    Er ute etter å minimere spenningsfall i takt med musikket, og ser for meg at det er enklere på denne måten enn å oppgradere de tre store. Som bonus vil jeg kunne spille lengre uten motoren igang, ikke det at jeg har klart å tømme batteriet på denne måten ennå
                    Eivind

                    '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
                    '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

                    Comment


                    • #11
                      Fikk laget adapter og koblet høyttalerne i bakdørene til forsterkeren. Støtte bare på ett lite problem, og det var at kontakten ikke stemte heelt. Siden det er såpass greit å se hvilken vei den skal, fjernet jeg like godt plastikkbiten som er forskjellig på de to kontaktene på bilde nr. 2 under.



                      Dårlig med tilbakemelding på forrige post, men jeg monterte uansett batteriet som tenkt. I tillegg fikk jeg også plass til en inverter jeg hadde liggende (skal kobles til!).




                      Virker som batteriet nesten har greid å eliminere "blinking" i lyset, og ujevn tomgang, så det er jegfornøyd med! Desverre fikk jeg bittelitt dynamostøy med på kjøpet, men det skal nok enkelt la seg ordne ved å legge kabelen litt annerledes under baksetet.

                      Her er kassa med klaring til rollo, og kassa m/forsterkere fra baksiden.



                      Var så heldig at jeg fikk SMD Distortion Detector (DD-1) til bursdagen, så planen er å bruke den og justere gain så snart som mulig. Har hatt noen rare lyder, nesten som knipse på kantopphenget på elementene hvis jeg har dratt på for mye, så det blir spennende om det er clipping, eller elementene som ikke trives helt med fjæringa fra den "lille" kassa.



                      Som sagt håper jeg det skal være enkelt å ordne den lille dynamostøyen jeg har fått i signalet. Men når jeg tenker meg om går det lavnivåsignal ut i kontakta til org. subben (over). Den nye plusskablen går langsmed det originale ledningsnettet ned under baksetet.. Kan man evt. bruke folie/et materiale for å skjerme mellom ledningene?
                      Skal prøve å omorganisere litt først.
                      Eivind

                      '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI quattro
                      '87 Mercedes-Benz 190E 3.0

                      Comment

                      Working...
                      X