Announcement

Collapse
No announcement yet.

mrZipp0: Audi 80, Introduseres til Pioneer, Audison and MB Quart

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mrZipp0: Audi 80, Introduseres til Pioneer, Audison and MB Quart

Hei, tenkte jeg skulle starte en prosjekt tråd her når jeg først skal bygge et bilstereoprosjekt.

Bil: Audi 80 2.0E 92mod. Bilen er helt ok, men kommer til å få noen ny felger, noe senk, men det får komme etter bilstereo delen.

Headunit:
    Pioneer DEH-p88rs
    Speakers:
    MB quart Q-Line frontsett 6,5"
    Vent å se...
    Amps:
    Vent å se...

Kabling o.l
    Strøm: Rockford 54mm2
    Sikring/holder: Stinger ANL for 50mm2, 200A sikringer
    Fordelingsblokk: Homemade av kobber - Holder delvis på å lage.
    Signal: monstercable 4kanalers kabel 300series, 2kanals kabel 200series.
    Høyttaler kabler: uvist enda.
    Kabelstrømper og div. demping fra Installbay må kjøpes inn, men hva og hvor mye som skal dempes vites enda, blir vel stegvis pga. økonomien

--------------------------------------------------------------------------
    Planer:

Det som skal gjøres er ombygging av dørtrekk foran, da det ikke eksisitere noe feste for høyttalere i heletatt, så må det en del ombygging til. Blir 6,5" i dørene og diskant i astolpene sannsynligvis.
    Bagasjerommet blir det sveiset hovedramme, for så å lage egne rammer til komponentene og feste de til hovedrammen.
    Hvordan sub skal festes vites enda ikke, planen så langt er å bare ha den i ei lukket kasse inn mot seteryggen, men grubler litt på å ha sub i hatthyllen, og evt gå ned til 8" eller 10" vet ikke helt enda. Må i allefall blir mye sveising og avstiving for å få til dette.
    Mål:

Målet med bygget er å få mest mulig sq for pengene, altså blir byggingen viktig, jeg skal bruke god tid på å få ting bra. Har også et lite mål om å delta på emma konk. om lyden blir pen. Er avhengig av råd for å få lyden best mulig da dette er mitt første prosjekt.

---------------------------------------------------------------------------
    Prosjektet:

Har startet så smått, men bildene er det litt dårlig med, har noen mobil bilder som jeg kan vise frem så langt.

Utstyret:

Ikke alt er der enda.

Midlertidig subkasse, med midlertidig sub:

16mm sponplate, forsterket med et lag glassfiber på innsiden.

Bagajerommet med ferdigsveiset ramme og subkasse:
    http://www.home.no/zipp0mod/Bagasjeramme.JPG
    Beklager dårlig kvalitet, men bedre bilder kommer når jeg husker å ta med meg Kamera.

Fester til rammen:

Festet rammen i bakdemperen da dette var meget egnet til oppgaven.

Kan si at jeg er kommet litt lenger, rammen er montert, og jeg har startet med plater og deksel til forsterkerne som ble nedsenket i gulvet.

Desverre så har jeg noe begrenset fritid da jeg er lærling men har ekstra jobb for å finansiere bilstereo så ting kan ta litt tid, men når jeg har tid så blir det bygging

Kom gjerne med feedback, posetiv og negativ feedback
    Trenger all den hjelpen jeg kan få med tanke på svar på spørsmål som jeg måtte få underveis, lærer mye av å feile, men trenger ikke å gjøre samme feilen som flere før meg om det er mulig å unngå

EDIT: Har forandret endel på teksten, og bildene kommer til å bli byttet ut og forandret, ikke fornøyd med oppsettet på tråden min og ønsker derfor å forandre litt.
    Last edited by mrZipp0; 01-02-2008, 18:55. Reason: Forandring i planer
    Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

Detta blir bra Har ingen bilder av bilen da?
    1991 Audi 80 2.0 Med Pioneer utstyr
    (X)1994 Opel Vectra 2.0i
    (X)1990 VW passat 2.0i

Comment

Originally posted by Bakkiz View Post
      Detta blir bra Har ingen bilder av bilen da?
      Bilder av bilen kommer, men blir nok ikke før jeg har fått vasket den :P og det blir sannsynligvis til neste helg, evt en kveld i verksted

Comment

Ser jeg ikke har lagt ut bilder av rammen, skal oppover å skru og ordne litt idag, så da kommer det flere bilder ikveld/morgen med litt høyere kvalitet :P

Comment

Update 12/12 - 07

Bilde fra bagasjerommet før jeg startet:

Oppdatering av hva som ble gjort 11/12 - 07.
          Det jeg holder på med nå er å ferdigstille bagasjerommet, det skal romme 3 forsterkere men den ene blir litt mindre synlig enn de andre (RF).

Har jo sveiset hovedrammen som skal holder de forsjellige tingene som er i bagasjerommet. fester alt til denne rammen med m5 unbrakoskruer for å kunne demontere alt igjen om det skulle være behov for det.

Jobbet igår med å lage ramme for å feste rf forsterkeren, og finne en fin plassering til denne uten at det ble for mye synlig eller bortglemt.

fant ut at venstre side i bagasjerommet hadde et passe stort rom, så ble så jeg plasserte den der, monterte også subben midlertidig i kassen, for å ha litt lyd, og for å teste kassen:

Prøvemontering før montering av sub:

Sponet er borte nå

Litt dårlig bilde av kasse med sub:

Ingenting blir trekt før alt er ferdig

Så startet jeg på ramme til forsterkeren, denne blir laget i 3mm stål, som er 30mm bredt.

Tenke jeg skulle bruke mig, men den fungerte ikke, så da måtte jeg frem med tigen, minuset er at det tar ganske så mye lengre tid.

så var det å lage noen fester så jeg fikk festet rf rammen i hovedrammen:

Rammen festet til hovedrammen:

Med forsterker:

Forsterkeren kommer til til å stå direkte på metallet, men i en boks som jeg lager av lexan(plexi lignende) og spon plate.

Med ramme og forsterker:

Deksel over, blir litt modifikasjoner på dekselet, men dere får vente å se

Det var det som ble gjort, så var det å montere det tilbake i bilen for å se at det passet:

Hovedramme og forsterkerramme:

Subkasse og dekselet til forsterkeren montert inn:

Planer vidre:

Planen for bagsjerommet er å få lagt alle forsterkerene bak plaxiglass i sine rammer som blir laget fortløpende, så skal det støpes med glassfiber for å få litt former på det hele for håpentligvis blir det bra, men siden jeg ikke har jobbet med glassfiber noe spesielt før, så kan del bli intr.
          Har lest ganske mange tråder her inne for å få meg en formening om hvordan jeg skal gjøre det

Har i allefall kjøpt inn teppe:

Biltema Vet de har på ikea også, men sparer ikke noe på den kjøreturen

Takk for denne gang, idag blir det vel laget distrubisjons blokker

Comment

lite kommentering her ja, men men, får vel holde på alikevel jeg

Har laget distrusjons blokker nå, ble ganske greit, har ikke noe bilde enda, men kommer vel, får se når jeg får tid til å fortsette, blir sannsynligvis over helgen.

Comment

Syns det ser spennende ut jeg, stå på!

Comment

OO detta ser utrolig bra ut. kan nesten ikke vente til å se slutt resultat blir det lakkering eller laken du strekker over til slutt som finish?
                Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

Comment

Originally posted by titus41 View Post
                  OO detta ser utrolig bra ut. kan nesten ikke vente til å se slutt resultat blir det lakkering eller laken du strekker over til slutt som finish?
                  Takk for det er litt usikker enda, men tror jeg skal trekke med vinyl 1 fra installbay og ha noen detaljer med alcantara(?)

Tror ikke jeg skal trekke/lakke noe som helst før jeg har gjort ferdig dørene også

Blir vel noen oppdateringer neste uke også om jeg får tid, blir mye jobbing for tiden (for å finansiere prosjektet)

Comment

Da kan jeg fortelle at det blir desverre ikke så mye jobbing med anlegget i julen, da det er en del folk som skal ha julegaver, og jeg ikke har tilgang på verksted i julen.. med unntak av etpar dager da

Men søker forslag/råd fra de som virkelig kan sq her inne, har planer om å kjøpe meg sub og forsterker, men er veeeeldig usikker på hva jeg vil ha, og hva som fungerer bra i min bil.

Prisklasse ligger på ca 4000,- for sub, og forsterker er jeg litt åpen på.
                    Har sett til på polk sr suben, og sett litt på audison LRx 3.1k.
                    Dette er jo en 3kanaler, og grunnen til at jeg tenker på det er å evt kjøre frontsettet på 2 av kanalene og kjøre passiv deling, om dette ikke blir bra så kan jeg alikevel kjøre midbassene på denne forsterkerern for så å bruke en srx4 på diskant og evt kjøpe til en mellomtone.

Vet ikke om folket her har noe kjennskap til frontsettet jeg bruker, men det har navnet MB Quart q-line, og er vel toppserien til mb q.
                    Betegnelsen er: QSC 216.

Har ikke prøvd det enda, men skal vist låte veldig bra.

Så har jeg et spørsmål: Hvor mye har det å si hvordan jeg vinkler midbassen, det blir plassert nederst i døren som på de fleste andre biler, men jeg ser noen ikke vinkler midbassen i heletatt, mens andre gjøre det noe veldig, kan forsåvidt forstå begge, da det ene er plass besparende og den andre er vel for å få vinklet lyden riktig.
                    Vinklingen har kanskje mere å si i et 2veis system som jeg har?

Comment

Hvem selger de Polk subbene?
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

bilradiospesialisten selger Polk subber
                        VW Golf II Gti 16v

Comment

Originally posted by Knudsen View Post
                          bilradiospesialisten selger Polk subber
                          Ja, men ikke Polk SR..For det er vell samme Polk subbene som HC-Tk har?
                          VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

jupp selger de også nå..

her http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2192
                            VW Golf II Gti 16v

Comment

De selger polk sr ja, de la den faktisk ut til salg etter jeg hadde snakket med de :P der alt annet er kjøpt, bortsett fra audison ampene.

er RE audio sx10 en bra sq sub, eller er det bare spl?

Comment

Working...
                              X