Har bestemt meg for og dra i gang et carputer prosjekt!
Bilen det skal inn i er en Audi A4 B5 med 315000km på telleren, sliten men grei student bil.
Er teknologistudent ved HiN, studerer til en bachelor grad innen datateknikk, så blir sikkert litt utvikling av programvare, feks få hentet ut informasjon fra ECUen via VAGCOM.
Har letet litt rundt etter forskjellige komponenter.
PCen som vil bli brukt er en Raspberry Pi (RPI), en ARM basert liten sak.
Samme arkitektur som i de aller fleste mobiltelefoner.
RPI'en er fysisk veldig liten (5,4 x 8,6cm), men kraftig nok til og klare og kjøre 1080p video uten problemer.
Operativsystemet som vil bli brukt er Debian, som er Linux basert.
Kansje Windows 8 vil bli installert på et senere tidspunkt, mye senere da jeg foretrekker Linux framfor Windows.
RPI'en er bestilt, men tar 3-4 uker før jeg får denne.
Prisen kom på 300kr inkl et 220v adapter, slik at jeg kan dille med den på "gutte" rommet
Må også kjøpe ekstrautstyr, slik som USB-hub, FM-mottaker, GPS, 3G, Blutooth etc etc.
Alle disse vil bruke USB.
Det jeg enda leter etter er en passene touch skjerm.
Har funnet denne
Nå må jeg få avklart om den kan brukes med tanke på drivere til touchen.
Monteringen av denne blir litt vrient, må flytte ned AC enheten ned dit askebegeret står.
Også kutte ut et stort nok hul til og få inn skjermen.
Regner med at det blir litt jobbing med polyester
Slik som denne B5'en: http://www.finn.no/finn/car/used/vie...1588339250.jpg
Bilen det skal inn i er en Audi A4 B5 med 315000km på telleren, sliten men grei student bil.
Er teknologistudent ved HiN, studerer til en bachelor grad innen datateknikk, så blir sikkert litt utvikling av programvare, feks få hentet ut informasjon fra ECUen via VAGCOM.
Har letet litt rundt etter forskjellige komponenter.
PCen som vil bli brukt er en Raspberry Pi (RPI), en ARM basert liten sak.
Samme arkitektur som i de aller fleste mobiltelefoner.
RPI'en er fysisk veldig liten (5,4 x 8,6cm), men kraftig nok til og klare og kjøre 1080p video uten problemer.
Operativsystemet som vil bli brukt er Debian, som er Linux basert.
Kansje Windows 8 vil bli installert på et senere tidspunkt, mye senere da jeg foretrekker Linux framfor Windows.
RPI'en er bestilt, men tar 3-4 uker før jeg får denne.
Prisen kom på 300kr inkl et 220v adapter, slik at jeg kan dille med den på "gutte" rommet
Må også kjøpe ekstrautstyr, slik som USB-hub, FM-mottaker, GPS, 3G, Blutooth etc etc.
Alle disse vil bruke USB.
Det jeg enda leter etter er en passene touch skjerm.
Har funnet denne
Nå må jeg få avklart om den kan brukes med tanke på drivere til touchen.
Monteringen av denne blir litt vrient, må flytte ned AC enheten ned dit askebegeret står.
Også kutte ut et stort nok hul til og få inn skjermen.
Regner med at det blir litt jobbing med polyester
Slik som denne B5'en: http://www.finn.no/finn/car/used/vie...1588339250.jpg
Comment