Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda RX-8 SQL Prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Da er den endlige grovformen sånn mer eller mindre riktig

Fortsatt endel finpussing igjen for å få finnishen bra, tenkte å støpe til dette med glassballonger.

Jeg har nå målt kassene med å fylle de opp med leca kuler. De ble på ca 2.8 liter. Optimalt burde det nok kanskje vært noe større, men hadde ikke lyst til at podsa skulle se for fremtredene ut (dvs mer enn de allerede er) Samt at det ville tatt for mye sikt.

Skal bruke Tang Band w4 1337sd i disse. I følge winisd så ser det det ut som en mye gunstigere løsning å porte kassene, men litt usikker på hvordan det vil fungere i praksis. Noen erfaringer/forslag?

Comment

Hva er ønsket bruksområde på disse? Selv har jeg 3" TB i lukket kasse på ca en halv liter, og har delt disse så lavt som 125hz uten problem med overgangen til midbass (7" Focal Utopia), selv om det ikke er vits i å dele de så lavt da midbassen låter veldig fint opp til 200hz. Så nå deles disse rundt 200-250 (leker ennå litt med instillingene). Jeg har dog aldri tastet dette inn i winisd, så har ikke peiling på hvordan det teoretisk ser ut.
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Litt usikker på hvor delingen blir enda, men planen er å ha 2 stk RF HX2 8" til midbass som egentlig er subber (men med oppgitt frekvensrespons opp til 200hz, usikker på hvor pent de spiller så høyt opp dog)
        Derfør bør delingen bli liggende relativt lavt (mellom 100-150hz vil jeg tro)

Noen anelse hvordan porta kasse vil påvirke frekvenser lengre opp i spekteret på mellomtonen?

Comment

Men du mannen, hva kommer biltilsynet til å si på det reduserte synsfeltet ut frontruta?
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

Originally posted by kalosturbo View Post
            Men du mannen, hva kommer biltilsynet til å si på det reduserte synsfeltet ut frontruta?
            Du mener problemet med at jeg ikke får sett panseret mitt?

De dekker så lite sikt at det ikke har noen praktisk betydning.

Hva biltilsynet sier vet jeg ikke, de klager på alt uansett.

Comment

Jeg bryr meg jo fint lite i hva du ser ut din egen frontrute, bare sier at en på biltilsynet (som for øvrig elsker å stoppe slike biler) med en litt dårlig dag kan lage livet surt for deg på grunn av en slik bagatell.

Du gjør selvsagt som du vil du, men det gjør de også...
              VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
              DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
              http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

Originally posted by kalosturbo View Post
                Jeg bryr meg jo fint lite i hva du ser ut din egen frontrute, bare sier at en på biltilsynet (som for øvrig elsker å stoppe slike biler) med en litt dårlig dag kan lage livet surt for deg på grunn av en slik bagatell.

Du gjør selvsagt som du vil du, men det gjør de også...
                jeg har kjørt i seks år med mr2n uten godkjent senkesett, sota ruter, effektanlegg, boostcontroller og uorginal xenon uten å få problemer. Så tror jeg tar tjangsen på at denne forferdelige uforsvalige modden også skal gå upåaktet hen

Comment

Rent estetisk så kunne jeg godt klart meg uten disse store podsa i frontruta, men problemet er at det er eneste måten å få lyden opp i riktig høyde hos meg. Det er ikke aktuellt å begynne å kutte i dashen.

Men driver iallefall å gjør endel jobb med finnishen nå, for å få det til å se mest mulig clean ut, så får vi se hvordan det blir når det er ferdig.

Comment

Da var det på tide med en ny oppdatering.

Etter endel sparkling, tetting av hull, pussing og sliping så var det på tide å få trukket

Bilder av resultatet

(ja, jeg vet jeg har møkkete frontrute )

De ble vel noe mer fremtredende enn jeg hadde håpet, men tok meg en prøvelytt og det låt så godt at det får være

Comment

En liten nedtur igjen. Etter en prøvetur i dag så fant jeg vist ut at jeg ikke kommer til å bruke disse avlikevel. Var ikke noe problem med at de tok for mye av synsfeltet, men ble rett og slett for dominerende å se på når man kjører. Så kastet de ut og er tilbake på tegnebordet :P

Må vel til å kutte hull i dashen for å få noen høytalere oppi der, selv om dette var noe jeg helst ville unngå.

Comment

Jeg kjører 3" TB rett opp i ruta, og lydbildet sitter som et skudd, men det krever endel jobbing med eq og tidskomp for at det skal sitte. Det skal gå ann å lage en mye mindre dominerende konstruksjon enn det du har der, og alikevel låte bra om det er et alternativ Jeg har laget hull i dashen, men selve høyttaleren stikker bare 1-2cm nedi hullet, kunne lett laget rene pods oppå uten at det hadde blitt for dominerende. Og som nevnt så klarer de seg med en halvliter volum.

Det kan gjerne være et alternativ?

Er endel bilder her http://www.talkaudio.co.uk/ipb/index...g/page__st__80 om du vil se hvordan jeg gjorde det i min bil.
                        Last edited by Haakon O; 26-06-2012, 16:05.
                        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

I Mr2'n hadde jeg en en pod integrert i a-stolpen som var 0,5-1 liter ca. Det låt greit, men ble fort ulyder på høyt volum. Snakket litt med Tony, og han mente det kom av for lite kassevolum.

Alternativet må være å gå ned på elementstørrelse, men vil helst ikke det siden mye av målet er at det skal spille høyt, samtidig som det skal møte 8" elementet jeg har planlagt i døra.

Så litt på tråden din der, og det er mye av det samme jeg har tenkt. Eneste er at jeg er usikker på hvor mye plass jeg har under dashen. Jeg må nok lage hull av flere grunner. For det første så må elementet langt frem for å ikke komme i veien for airbagen. For det andre så vil en så liten pod gi for lite pusterom for elmentet, så må ha en vetilasjon ned i dashen.

En fordel jeg har er at dashen er satt sammen av flere deksler så jeg slipper å demontere alt for å se hvordan det ser ut under. Kommer nok til å demontere litt senere i uka og se hvordan det ser ut under der.

Comment

Kjett med den moddinga som ikke funka da. :-| Men, du har jo en viss stå-på-vilje som vi har sett i mr2 prosjektet ditt, så jeg tror ikke dette gjør slik at det blir en dårlig dag uansett. Bare å stå på.. Jeg syntes dem var tøffe..
                            Sture Vedal

Comment

Hehe, står vel ikke på viljen nei.

I dag har jeg trekt opp 2x53mm2 strømkabel, og det var ikke bare enkelt å finne ut hvordan jeg skulle gjøre. Omtrent null gjennomføringer i torpedoveggen, og dashbordet er så kompakt at det var ummulig å finne ett godt sted å borre. Endte med at jeg måtte av med ene hjulet og innersjermen, og trekke inn kablene den veien gjennom to hull jeg borret bak kickpanelet.

La kablene inni ett gummirør som jeg hadde slissa opp og stripsa det fast etterpå for å få beskyttelse mot metallkanter.

Fikk plass til begge strømkablene med ett nødskrik under kantlista.

Har også fundert litt mer på hva jeg skal gjøre med frontsettet. Etter en god del om og men så har jeg funnet ut at jeg ikke skal bruke W4-1337sd'ne da de bygger for mye i dybden.

Demonterte litt i dashen for å se hvordan det så ut under, men etter å ha sett litt der så fant jeg ut at å kutte vekk noe ble uaktuelt.

Bestillte meg disse så får vi se hvordan det låter.

Hadde noen biltema 4" liggende som er omtrent akkurat like store, så de var fine å sjekke hvordan jeg får plass.

Regner med at jeg kommer til å bruke grunnstrukturen fra de andre podsa jeg lagde og lage noe nytt og mindre som plasserer elementene omtrent slik. Blir vel lignende hva Haakon hadde gjort.

For å få nok volum som elementene kan jobbe i så tenkte jeg å gjøre ett forsøk å ventilere de inn i varmluftsslusa som er under. Litt spent på hvorvidt det funker, men verdt ett forsøk
                              Last edited by trustno1; 29-06-2012, 03:53.

Comment

Du er igang!!! Nydelig, her skal det følges med som en hauk
                                /// BIS

Comment

Working...
                                X