Originally posted by bass-freek
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mazda RX-8 SQL Prosjekt
Collapse
X
-
Originally posted by ThomasEK View PostDemper du inni og bak glassfiberen? tenker på stivheten er vel ikke så bra i glassfiber
Ser så enkelt ut med støping når andre gjør det.. tenkte å prøve meg litt fram selv på neste prosjekt bil. Brukte du noe over plastikken som du la imellom dør og glassfiber ved støping? Eller løsnet formen av seg selv ifra plastikken?
Står kanskje tidligere, men hvilken forsterker blir brukt på clarion?
Mener du noe i mellom plastfolien jeg brukte? Maskerer med litt forskjellig etter formene der jeg støper. Plastfolie, plasttape og alutape. Om ikke du får løs all maskering spiller det ikke mye rolle, er bare å slipe vekk etterpå.
Har bestillt 3 stk rf r400 4d som skal drive frontsettet. Blir en forsterker på hver 10" og en til 4" + diskanterLast edited by trustno1; 13-07-2012, 00:04.
Comment
-
Originally posted by vwperformance View PostFint laget dette ja må jo spille rimeligt greit
Men, har iallefall 3 stk av disse på veg i posten som skal drive frontsettet.
Har også fått testa litt tuninger på dørkassene i dag, og kom frem til at det ikke var noe poeng å tune de for dypt. Så kommer til å legge tuninga på kassene ett sted mellom 50 og 55hz for å få litt mer punch i midbassen. Tar sikte på å få laget portene til kassene ferdig i morgen.
I dag har jeg vært litt busy med podsa i dashen:
Slakta de gamle podsa jeg lagde tidligere og brukte de som utgangspunkt. Kappet vekk sikkert 2/3 av de. Jobbet så litt med vinklinen på elementene.
Bygde på litt i andre rettninger
Litt pussing og kapping
Trukket morroa med stretchlaken
Etter noen lag med glassfiber, litt pussing, sparkling, pussing osv, klart til trekking
Ferdig resultat med vinyl
Disse podsa ble endel mindre dominerende, og låt minst like bra selv om de hadde i underkant av 1 liter volum. (du hadde rett Haakon )
Hadde en liten nedtur når jeg skulle testspille. Kjørte noen relativt dype sinustoner for å stressteste 4"ene litt, så plutselig begynner den ene og sprake så det holder. Var sikker på at jeg hadde klart å ta knekken på elementet, men så merket jeg at ulyden forsvant når jeg snudde på høytaleren.
Men magneten på disse er skrudd, så jeg skrudde av magneten og det viste seg at den hadde trukket til seg ett lite metallspon som lå å gnissa. Fikk fjernet dette,skrudd alt sammen igjen og elementet var godt som nytt igjen
Så med unntak av å få ferdig portene til dørkassene så er frontsettet nå ferdig, bare tatt meg ca 2,5 uker med rundt 10 timer daglig
Begynner sannsynligvis med å bygge subben til 9512'ne til uka, men først må jeg montere noen coiloves jeg har handlet da orginalfjærene er alt for myke. Ellers kommer jeg til å subbe (hæhæ)
Så det betyr vel at jeg må få rydda garasjen og få alt av støpeutstyr vekk fra løftebukkenLast edited by trustno1; 16-07-2012, 03:37.
Comment
-
Jo det ble temmelig clean nå altså! En ting skal du ha... Har ikke sett maken til intensiv byggeaktivitet her på lenge! Pass på så du Ikke går helt lei av prosjektet da. Ville vært en skam om du ikke fikk fullført det. Du har sikkert nevnt det et sted i tråden, men hva skal du drive DD'ene med?never enough!
Comment
-
Originally posted by bass-freek View PostJo det ble temmelig clean nå altså! En ting skal du ha... Har ikke sett maken til intensiv byggeaktivitet her på lenge! Pass på så du Ikke går helt lei av prosjektet da. Ville vært en skam om du ikke fikk fullført det. Du har sikkert nevnt det et sted i tråden, men hva skal du drive DD'ene med?
Har 2 stk rf 20001bd som skal drive subbene. Litt usikker på om den ene er helt i orden da den har hatt noe problemer med støy. Skal få kobla opp og testa en dag
Comment
-
Originally posted by Jan-Erik123 View PostHelt vanvittig prosjekt!
Spesielt dørene dine hadde jeg meget sansen for, imponert over hva du får til!
Etter å ha testet litt tuninger med noe pvc rør jeg hadde liggende så ble det til at jeg skulle ha en tuning på 50hz. Dette ga sikkelig punch i midbassen uten at responsen ble alt for "peaky". Noe høy peak er det på 70hz, men ikke værre enn at den kan eq's ut.
Da var det bare frem med aluplata og begynne å kappe litt
Litt kapping og bøying i ulike vinkler
Så etter utallige timer med pussing, sparkling, sliping, spraying etc
På med noen strøk lakk
Så da er frontsettet så og si ferdig, med unntak av litt småtteri som høytalerdeksel, og muligens montering av diskant etterhvert. Men sånnt tar vi senere
I mellomtiden,mens ting ligger å tørker,så har jeg pusla litt med å få montert meg noen justerbare coilovers. Da subben kommer til å legge på endel vekt på bilen måtte jeg finne på noe for å få riktig høyde på bilen, og sørge for at ikke kjøreegenskapene forsvinner ut vindet.
Ferdig med montering bak. Fortsetter forran i morgen. Etter det så blir det å starte på støping av bagasjerommet for å montere dd 9512'ne
Comment
-
Ny oppdatering her nå igjen.
Mer eller mindre ferdig med sub. Tok noe lengre tid enn beregnet. Ganske akkurat en uke. Nærmer meg faretruende slutten på ferien, så prosjektet kommer nok til å gå litt tregere fremmover, men har iallefall fått gjort unna det meste. 4 uker går jammen kjapt unna når man setter i gang med bygging
Største hodebryet med subbene var å få til en kasse på nesten 300 liter (brutto) i ett bagasjerom som er oppgitt fra fabrikk til 200 liter. Enda ett problem er at bagasjelokket er mikroskopisk og nesten ingenting som smetter inn den veien.
Så her måtte det litt ukonvensjonelle metoder til for å lage kasse
Startet med nedstripping av bagasjerommet
Potensiellt problem: At eksosen fra wankel blir varm er ikke noe ukjennt fenomen. Derimot at det fører til svidd orginal lyddemping i reservehjulsbrønnen over potta overrasket meg litt.
Satse på at glassfiberkonstruksjonen leder bort mer varme enn teppet som lå over der tidligere.
Fjernet hattehylla og høytalelere og orginalforsterker. Her ble det 3 store hull som forhåpentligvis hjelper for å få bassen inn i kupeen. Planen er å ha elementene rett under hulla pekende oppover.
Beklager støvete rute
Litt planlegging av hvordan monoblokkene skal plasseres
Dempet litt, Har ikke gått helt berserk med dempematter da jeg prøver å holde vekten nogenlunde lav, men tror jeg har fått dempet det viktigste.
På med litt tape, plastfolie og plastikk for maskering
På med glassfiber
Litt kapping og tilpassing av plater
Måtte lage meg ett bord for å få kassa ut og inn av bagasjen uten at det ødla ting i midtkonsollen. Bagasjelokket på rx8'n er alt for lite til å få ting inn den veien.
Ser også tilkappede glassfiberdeler i bakgrunnen
Litt tilpassing av kasse-moduler
Selve hovedkassa begynner å ta form
Bilde av ferdig kasse + modulene som skal skjøtes på på sidene og under for ekstra volum
Har trukket frontene med vinyl som skal fungere som en pakning. Delene skal skrues sammen med M8 og M10 bolter. De firkanta hullene i kassa på toppen er kun "serviceluker" dvs trenger åpningen for å komme til boltene når de skal skrues sammen inne i bilen. Får ikke brukt høytalerhullet siden subbene må monteres før kassa blir skyvd på plass.
Litt bilder av testmontering på utsiden av bilen for å sjekke om alt passer og om for å tette eventuelle hull.
Lyden virker lovende, men begrenset inntrykk man får av en heftig forsterker på 20W (eneste jeg hadde tilgjengelig for å teste med)
Ikke akkurat en kasse som vil vinne noen "beauty award", men det var heller ikke meningen. Når alt kommer på plass blir det svært lite av kassa som faktisk blir synelig. Det eneste er rett under bagasjelokket, og her vil man bare se topplata som i all hovedsak blir dekket av forsterkerne.Last edited by trustno1; 27-07-2012, 03:56.
Comment
-
ser meget bra ut det der
Comment
-
Takk for kommentarer
Har montert kassa og testa litt nå. Trøkker helt villt. Kom frem til at jeg dropper to monoblokker foreløpig. Holder i massevis med en. Litt småbekymra for å ødlegge vinduer og takluke
Skal få tatt noen flere bilder i løpet av helga, men pga det begynner å bli knapt med tid og jeg må få satt sammen bilen igjen før jobb på mandag, så blir finnishen litt utsatt. Så får det heller se litt provisorisk ut inntil videre
Comment
Comment