Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf 3 cab med Inphase og DD

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Golf 3 cab med Inphase og DD

Startet på et nytt prosjekt i dama sin 3er cab.

Foreløpig er det bare slengt inn for og få litt lyd.

Men skal bygges en kasse til en 12" inphase Sub, får akkurat plass er ca 3cm klaring i høyden. Bittelite bagasjerom på denne bilen. Og målet er og fortsatt beholde litt bagasjeplass samt reservehjulet.

Utstyret som skal inn er:
    DD vo b2 (bestilt)
    DD vo 6,5" (bestilt)
    2stk Inphase pa1204 (har 1 skal kjøpe en til)
    1stk Inphase xt12p
    Alpine spiller som jeg ikke husker modell av.

Først et par bilder av bilen
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824491.401432.jpg
Views:	1
Size:	190.4 KB
ID:	300070

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824512.814687.jpg
Size:	193.2 KB
ID:	300071

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824527.519659.jpg
Size:	139.8 KB
ID:	300072

Startet med og fikse ny dynamokabel av litt 50mm2 jeg hadde liggendes.

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824583.701509.jpg
Size:	215.1 KB
ID:	300073
    Stripser rundt kordellene før jeg drar av mantlingen, da er det lettere og tre på kabelsko (plukket opp dette trikset fra en her på forumet)

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824752.003533.jpg
Size:	201.6 KB
ID:	300074
    Slik

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824770.905358.jpg
Size:	249.0 KB
ID:	300075
    Også lodder vi litt.

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824800.138071.jpg
Size:	272.0 KB
ID:	300076
    Voila!

Dro på en kabelstrømpe jeg følte passet til dette anlegget....

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824855.124693.jpg
Size:	196.5 KB
ID:	300077

Slik ble det i bilen

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824885.075501.jpg
Size:	155.1 KB
ID:	300078

Name:	ImageUploadedByTapatalk1345824896.699788.jpg
Size:	176.5 KB
ID:	300079

Skal dra 50mm2 til bagasjen også, den tynne er som sagt midlertidlig.

Noen som vet hvor man får tak i den billigste 19mm mdf'en i drammensområdet?
    Spiller: Pioneer p6600DVD
    Frontsett: Seas Lotus Performance
    Sub:Morel Elate Sw10

Om du skal ha tak i MDF kan du jo prøve deg på å ta turen til en eller annen byggforretning og spørre etter emballasjeplater..disse får du ofte gratis i tillegg

Comment

bare som et lite tips til det med kabelskoen bor et hull i toppen av den så du ser at det kommer loddetinn helt opp, og gjerne press skoen før du lodder. da er du nærmest garantert at det ikke er noe dårlig kontakt inni der

biltema har noen greie kabelskopresser som man slår med hammer eller slegge på, har god erfaring med de.
      MVH, Øivind Sandvik
      sigpic
      www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
      www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Har en sånn man banker på med hammer. Syns ikke at den er noe særlig, føler at kordellene sklir litt ut av skoen med den.

Comment

Er da vel mulig å få lånt en tang et eller annet sted vel? Jeg lånte meg en på jobb som tar kabelsko/kabel opp til 90mm2. Genialt verktøy

Comment

Er ikke noe stort problem og skaffe tang. Men ser ikke grunnen til at lodding ikke skal holde. Det er MYE tinn i hver sko, og det er varmet nok til at tinnet bindet seg til skoen.

Comment

Grunnen er vel at det er smart å ha en god mekanisk forbindelse før lodding av kabelsko.. Som med all annen lodding.

Comment

lodding er ikke sveising, det funker jo som ett midt på treet lim, med god elektrisk forbindelse.
                men skal litt til for at det blir solid.
                Jeg gidder ikke lodde selv, for jeg bruker tang og klemmer 2 gang pr sko, så er det knall forbilndelse, å supersterkt!
                Mvh Even S. Jensen
                Tlf 41091189
                Digital Designs, nothing is even close!

Comment

Lodding er ikke sveising nei og nettopp derfor bør det vere en så god mekanisk forbindelse som mulig.. Er ikke bare å "lime" sammen og håpe på det beste slik mange tror..

Om en på død og liv skal lodde kabelen fast i kabelskoen, så puss ned innsiden av kabelskoen, bruk fluss på både kabel og innsiden av kabelsko, varm opp kabelskoen tilstrekkelig og kjør på med sølvlodding til det er mettet helt gjennom.. Personlig ville jeg uansett presset kabelskoen FØR lodding = det jeg mener med god mekanisk kontakt. Så er en i allefall 100% sikret god kontakt.

Comment

Skjønner ikke helt hvordan det ble snakk om sveising, har vel kun snakket om lodding...

Forøvrig er skoen pusset innvendig, og flussmiddel benyttet. Og sølvlodde skoen vil bli vanskelig da det krever mye mer varme og vil dermed smelte mantlingen på kabelen rimelig heftig.
                    Men for og blidgjøre folket her skal jeg i tillegg presse skoen på de neste kablene...

Comment

for å være helt ærlig da, å kun lodde uten å klemme suger. loddetinn leder ikke spesielt bra.
                      MVH, Øivind Sandvik
                      sigpic
                      www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                      www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Ved sølvlodding varmer du jo fronten på kabelskoen og om mantlingen blir en smule svidd har vel null å si om det er for syns skyld du mener, er det da ikke verre enn å tre på krympestrømpe før en setter i gang, så trekke den over når loddingen er ferdig

Menmen.. Det funker nok sikker sånn du har gjort det også skal du se

Comment

Originally posted by Nemoas View Post
                          Skjønner ikke helt hvordan det ble snakk om sveising, har vel kun snakket om lodding...

Forøvrig er skoen pusset innvendig, og flussmiddel benyttet. Og sølvlodde skoen vil bli vanskelig da det krever mye mer varme og vil dermed smelte mantlingen på kabelen rimelig heftig.
                          Men for og blidgjøre folket her skal jeg i tillegg presse skoen på de neste kablene...

Sveising er solid, det er ikke rein lodding. Hvordan det ble snakk om sveising, er fordi jeg nevnte det. Det er vel den eneste måten å feste metall samtidlig som god mekanisk og ledende evne, men ikke egna på kabelsko selvsagt.
                          Derfor presser man, for at det skal tåle noe som heldst, å lodde fordi det blir bedre kontakt.

Men du trenger ikke blidgjøre meg, for min del har det ingen ting å si, men dette er ett forum, så man kan gi å få råd.

Mvh Even
                          Mvh Even S. Jensen
                          Tlf 41091189
                          Digital Designs, nothing is even close!

Comment

Å presse kabel-skoen må vel være det beste? Som Øyvind sier, så leder tinn dårligere enn kobber, og når man har presset kabel-skoen så sitter den for alltid! Hva er vits å jobbe ekstra uten noe utbytte? Å bare benytte seg av lodding er vel den dårligste løsningen man kan gjøre. Loddetinn har lav smeltetemperatur som kan føre til at du faktisk kan miste strømforbindelsen og i verste fall andre uhyggelige opplevelser.
                            Last edited by Question mark; 29-08-2012, 18:28.
                            ?

Comment

Ser at lodding/ikke lodding diskusjonen tar litt av her. Kommer ikke til og slutte og lodde, men vil klemme i tilegg da alle syns det er bedre. Føler at argumentet med at kobber leder bedre enn tinn ikke holder helt vann, da skoen ikke er av kobber uansett.

Uansett så lurer jeg på om det er noen i Drammens området som har en skikkelig tang til og klemme sko med. Og om han/hun kunne vært snill og klemt noen sko for meg?

Har forøvrig fått diskantene og midbassene nå. Men rekker nok ikke og montere de med det første. Kanskje til fredag, men det avhenger av hvor mye overtid det blir på jobben denne uka.

Comment

Working...
                              X