Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chevrolet Van 30, Russebil "budsjetts" prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Chevrolet Van 30, Russebil "budsjetts" prosjekt

Har kommet godt igang med russebil prosjektet for 2013, så burde kanskje ha begynt tråden litt før. Men bedre før eller senere.

Anlegget er et budsjetts prosjekt grunnet studenter med lite penger og en dyr bil. Budsjettet er på maks 20 000,- kr. Her er hva jeg (vi) har av innkjøp/planer så langt.

Hovedenhet: Pioneer p88rs2 (helt strøken!!
    Forsterker (mono): dynaBel BF7501
    Forsterker 6 kanals: dynaBel BF0756
    Subwoofere: b2 audio ac 12", 2stk
    Midbassere: Hertz hv200 8", 4 stk
    Signalkabler: dynaBel high quality RCA kabler 3sk
    Hertz griller
    19 mm MDF, midbassere kasser 4 stk
    Automatsikringer ( 200a 1 stk, 140a 3stk)
    Biltema AGM 70a, 3 stk
    Caliber høytalerkabel 1,5 mm, 16+ m
    MDF 22mm

Alt utstyret!

Spiller, pioneer p88rs2

Automatsikringer, y-ledd og høytalerkabel

Mono forsterker, dynaBel bf7501

B2 audio ac 12" 1000wrms

6 kanaler, 4x75w + 2x200 w 4 ohm. BRUKT

LIB kabler! Helt nydelige kabler! Rask levering, service sånn det skal være og et konge tilbud i bytte mot vinyler!

Veldig fleksibel og lette å jobbe med!! Anbefales på det sterkeste!

Tang Band w3-871sc fulltoner skal i kokosnøtter, 8 stk.

Hertz hv200, 8". 4 stk midbassere som skal under seterekkene.

Alt utenom batterier ligger trygt i senga mi. Av annet som ikke står på lista er det blant annet liggeunderlag, høytalerkabler (litt grovere) til subwoofere). Kabelsko, SPLEN bulk dempemateriale, batteriterminaler.

Av strømkabler er det litt usikkert enda, får muligens kjøpt Audison Connection 25mm2 eller så blir det LIB kablene. Noe 25mm og noe 50mm.

Må nevne at dette er hovedsaklig mitt første prosjekt og har relativt lite erfaring.Bilder av prosjektet og oppdateringer kommer, håper dere liker prosjektet.

Mvh Emil Bakken
    Last edited by emilbakken; 19-09-2012, 21:55. Reason: Legge til bilder
    You know, Im all about that bass...

lib kablene er meget fine og bruke. super fleksible

mvh kim

Comment

Gleder meg til å følge denne
      Joakim Schwartz Skoglund
      ----------------------------------------------------------------------------------------
      When i am sad i stop being sad and be awesome instead true story

Comment

x2 kan bli bra det her
        FI SP4
        LIB
        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
        DD4LIFE

Comment

Hei igjen!

Er nå tilbake etter en uke i Danmark, her er noen bilder fra bilen + påbegynt arbeid.

Bilen!

Bilen bak etter tidligere eiere (ikke ytterligere imponert)

Bilen innvendig bak. Mye jobb som skal gjøres. Seter og nesten alt skal trekkes inn i nytt, under hver seterekke skal det sittte 2 Hertz hv200 8" midbassere.

Bilen bakfra innvendig etter litt jobb. Gamle kabler fjernes, alt av underlag og trekk i veggene fjernes. Deretter skal alt dempes.

Ledningsrot bilde 2. Blant annet gammelt annlegg var det: Sony Xplod mono 1000w, A/D/S 5 kanaler, Stinger kondensator og a/d/s høytalere.

Mere jobb. Setene skal tas ut og trekkes, gulv + vegger og muligens tak dempes.

Døren på siden. Hvilken plate bør dempes mest? Ytter eller innerplaten?

Trekk på vegger fjernes. Skal dempes og trekkes nytt.

Håper bildene vises!
          Hva synes dere om prosjektet?
          Noen innspill/tips?

Blir mere jobb i morra! Kommer mer bilder da!

Mvh Emil Bakken

Comment

Ingen bilder som vises.
            sigpic

Comment

En reupload ettersom jeg brukte Flickr og bildene ikke ville vises. Får prøve med photobucket istedet da Takk til Know How Guides tråden

Hei igjen!

Er nå tilbake etter en uke i Danmark, her er noen bilder fra bilen + påbegynt arbeid.

Bilen!

Bilen bak etter tidligere eiere (ikke ytterligere imponert)

Bilen innvendig bak. Mye jobb som skal gjøres. Seter og nesten alt skal trekkes inn i nytt, under hver seterekke skal det sittte 2 Hertz hv200 8" midbassere.

Bilen bakfra innvendig etter litt jobb. Gamle kabler fjernes, alt av underlag og trekk i veggene fjernes. Deretter skal alt dempes.

Ledningsrot bilde 2. Blant annet gammelt annlegg var det: Sony Xplod mono 1000w, A/D/S 5 kanaler, Stinger kondensator og a/d/s høytalere.

Mere jobb. Setene skal tas ut og trekkes, gulv + vegger og muligens tak dempes.

Døren på siden. Hvilken plate bør dempes mest? Ytter eller innerplaten?

Trekk på vegger fjernes. Skal dempes og trekkes nytt.

Håper bildene vises!
              Hva synes dere om prosjektet?
              Noen innspill/tips?

Blir mere jobb i morra! Kommer mer bilder da!

Mvh Emil Bakken

Comment

Ville heller lagt pengene i mer stereo i stede for demping. Sånn siden det bare er en russebil.
                sigpic

Comment

Jepp! Kan virke som vi skal bruke mye på demping men får kjøpt av en kompis, skal ikke kjøpe så mye, bare noe til dørene bakerst ved subbere og i dørene inn til "partybula" Sitteunderlag eller hva det er ifra Jysk lignende har jeg hørt funker som faen + det er billig!

Comment

hvis målet med dempingen er å få bukt med ulyder, og øke lydtrykket så hjelper ikke slikt sitteunderlag stort. Eneste måten å få dempet vibrasjoner på er tunge m atter som klistres fast i karroseriet.

Eneste sitteunderlaget kanskje kan hjelpe litt på er å få dempet hjulstøy, gitt at det blir satt på de rette plassene. Om dette er en russebil der målet er å spille høy musikk, så er jeg usikker på hvor mye hensikt det har å dempe hjulstøyen uansett Hadde heller brukt tiden på andre ting.

Comment

Målet med liggerunderlagene er å blir kvitt noe av hjulstøyen ja! Samtidig som det passer bra til å legge nederst før eventuelt panel eller hva enn vi skal legge. Hadde ikke brukt tid og penger på liggeunderlagene hvis det ikke var billig og hvis hensikten var annerledes. Kan godt hende jeg har fått mye av fokuset på dempingen Men er ikke meningen!
                      Planen er å bruke noe asfaltplater på utsatte steder, døren på siden og dørene bak ved subwooferne.

Når det gjelder videre planer er ståa slik:
                      -LIB kabler er bestilt! Fikk 18% i utbytte mot noen vinyler vi må kjøre med (no biggie).

-AGM batterier Biltema, 70 ah skal bestilles straks!

-Får snart tak i 8 stk Tang Band W3-871 3" Fulltoner som skal i kokosnøtter! Etter inspirasjon her -> http://www.bilstereoforumet.no/showt...ht=kokosn%F8tt

Bilder fra videre jobb kommer i morra! Beklager jeg er utrolig sløv og treig på tråden, men det kommer seg!

Comment

Liten oppdatering.
                        Har hatt en økt igjen, der vi fikk tatt ut seterekkene, revet opp gulvmattene fram til førersetene. Fjernet også den ikke så veldig vakre filten i veggene samt alle lister osv.
                        Skaffet 4 stk Tang Band W3-871 3” fulltoner av en bekjent i tettstedet der jeg studerer, han tok seg også på å ta med/kjøpe 4 stk til hos dynaBel om 2 uker. Da blir det til sammen 8, 3” fulltoner som skal i kokosnøtter. Det er i hvert fall det som ønsket, hehe. Har også fått tak i en shitload med liggeunderlag som er av typen stoff som skal hjelpe mot veistøy, samtidig som det passer perfekt til å ha mellom stålet og gulvpanelet eller hva enn vi skal bruke som gulv.

Et par ting vi trenger hjelp til: Er audio system alu butyl dempemattene hos dynaBel gode? Vurderer 200 pack med den. Er det også noen som har tips til ossen vi skal takle rillene i gulvet? En ide vi har er å fylle de med fugeskum og jevne det så det blir flat, en annen er å lage remser av liggeunderlagene til å fylle opp? Andre ideer?

Neste gang vi får tid til å jobbe med bilen skal det: Støvsuges og vaskes, sparkles og pusses, legges underlag i vegger og gulv, muligens legges kabler.

Skal ta bilder av anlegget, er vell tross alt det som er interessant her!

Masse bilder uten forklaring. Satt en halvtime og skrev, og da jeg skulle poste hadde jeg blitt logget ut, og da mista jeg alt jeg hadde skrevet og limt inn av bilder .....

Er bilder av hvordan bilen ER ikke av hvordan den kommer til å BLI! Så ikke rist alt for mye på hodet, disse som har drevet med denne bilen før hadde ikke akk gjort mye bra med den!

Håper dere liker tråden, hadde vært fint med litt feedback! Og for å vite om noen faktisk leser den :P

Mvh Emil Bakken

Comment

Spennende prosjekt! Det er kanskje like greit å bruke asfalt mattene til Biltema for demping? Du kommer vel ikke så langt med 2 kvad. meter. Hadde vært fint med andre responser ang. dette siden jeg ikke har erfaringer med Biltema sine..
                          ?

Comment

Som jeg skrev tidligere så mener jeg det er bortkasta penger å kjøpe dyre butylmatter til dette formålet. Dere skal tross alt bare bruke bilen en måneds tid og dere får ikke igjen en eneste krone når dere selger bilen videre.
                            For å ta et eksempel på hvor mye butylmatter det går om du skal dempe en hel bil. I min bil, en liten peugeot 306 gikk det 3 bulkpakker (ca 12 kvad.meter). Det er vell omentrent det dere ville brukt bare i gulvet pluss litt til. Eks 3 bulkpakker stp silver fra ******** som er rimelige matter koster 1500 for 4 kvadrat ganger 3 er 4500,- Bare at dere trenger en hel del mer enn det.

Rillene i gulvet lar du bare være som de er. Lim liggeunderlagene (så de følger underlaget) og legg "gulvplaten" rett oppå.
                            sigpic

Comment

kult å se andre bruker kokosnøtter:-) blir fantastisk god lyd i dem;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
                              Remi Lilleng

Comment

Working...
                              X