Announcement

Collapse
No announcement yet.

Endre's seat inca prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Jørgen View Post
    Jeg kan gi deg eksempler

Dårlig port
    http://www.altiuscart.com/uploads/pr...99SB10V34S.jpg

Bedre port
    http://i655.photobucket.com/albums/u...3092009326.jpg

For at luften skal bevege seg fritt må det være liten motstand, porter som ikke er rundet av har høyere motstand enn porter med god avrunding, som er finslip og lakkerte. Plassering av porten har også en del å si om du skal måle dB på frontruta.

Avrunding både inni og uten på kassen.
    Porten skal avrundes men rekker ikke alt no. men takk for tipse
    2x Dynabel BF8501,12 x lib-808-D4,RF T1000.4 bd,2x DD vo b2 bullet tweeter4x DD vo m6.5 2x DD vo w10 6to8 dsp,4 stk xs batteri

Comment

Ta deg tiden du trenger for at det skal bli bra og du blir fornøyd!
      Hvor tykk baffel bruker du? Har du avrundet hjørner inni kassa?
      never enough!

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
        Ta deg tiden du trenger for at det skal bli bra og du blir fornøyd!
        Hvor tykk baffel bruker du? Har du avrundet hjørner inni kassa?
        Baffel? Nei hjørner er ikke avrundet inni men det kommer. må bare bli ferdig til 9 mai no så jeg får stilt bilen ut,men alt har jo forbedringspotensial er tross alt mitt første bygg da;-)
        2x Dynabel BF8501,12 x lib-808-D4,RF T1000.4 bd,2x DD vo b2 bullet tweeter4x DD vo m6.5 2x DD vo w10 6to8 dsp,4 stk xs batteri

Comment

Syns det ser veldig bra ut så langt ut jeg
          Forstsetter du å gjøre ting riktig framover burde det være potensial for mye lyd!

Baffel = siden hvor høyttalerne er montert

Comment

Originally posted by zxsonnyxz View Post
            Syns det ser veldig bra ut så langt ut jeg
            Forstsetter du å gjøre ting riktig framover burde det være potensial for mye lyd!

Baffel = siden hvor høyttalerne er montert
            Jo takk for det du. Alt er 44mm. så da er baffel 44mm pluss 6 stk gjengestag med store firkantskiver alle steder med muttre på utside/insider.

Comment

når en først gir gass blir det action,regner med det blir lyd i morgen eller torsdag
              Attached Files

Comment

Godt jobba jeg liker layouten din. Merker meg at du har prioritert mye mid og diskant bakover, regner med det vil være noe inni kupeen også!? Virker som du har gjort et solid bygg. Husk nå endelig at de forsterkerne dine har rykte på seg for å IKKE like lav spenning...
                Hvordan har du tenkt å tette veggen din? Jeg har planer om kryssfiner og deretter byggskum akkurat i overgangen til interiøret (maskert) --- meeen er blitt litt fristet til å prøve med polyester og glassfiber likevel. Vi får se om jeg blir fornøyd med det første.

Gleder meg til en video og kanskje noen tall fra bygget her!
                never enough!

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
                  Godt jobba jeg liker layouten din. Merker meg at du har prioritert mye mid og diskant bakover, regner med det vil være noe inni kupeen også!? Virker som du har gjort et solid bygg. Husk nå endelig at de forsterkerne dine har rykte på seg for å IKKE like lav spenning...
                  Hvordan har du tenkt å tette veggen din? Jeg har planer om kryssfiner og deretter byggskum akkurat i overgangen til interiøret (maskert) --- meeen er blitt litt fristet til å prøve med polyester og glassfiber likevel. Vi får se om jeg blir fornøyd med det første.

Gleder meg til en video og kanskje noen tall fra bygget her!
                  å jada det kommer i dørene fremme følgende,dd vo 65 x 2,vo m10 og vo b2 i hver dør,har skummet ca 10 cm lengre inne på veggen for å slippe gris og det vil bli fine avlutninger rundt for å sjule alt.
                  ja det bak er 14 stk 5.25" coax kun for show for de som står bak.
                  har i alt 5 voltmeter for og overvåke spenningen for nettopp å ikke ødelegge ampene siden de IKKE liker lav spenning.

polyester tenkte jeg oxo men fy i h....... for noe griseri i mine øyne hehe.
                  jeg bruker 4 mm sutekksplater trekt stramt i skinn med fuge rundt i tillegg til skumm bakom,

video kommer garrantert,noe tall blir det vel ikke før jeg har vært hos dynabel for ingen i bergen som har måleutstyr(bergen suger på bilstereo miljø syns jeg da)

Comment

...Apropos baffel.
                    Her er et godt eksempel på en solid og velgjort en:
                    http://www.stevemeadedesigns.com/boa...oe-wall-build/
                    never enough!

Comment

Der vil jeg faktisk være rimelig uenig. Det der eksempel på en meget dårlig baffel.

Grunnen er at den er for tykk og elementene vil rett og slett ikke kunne puste fritt bakover og lydbølgene vil bli komprimerte før de i det hele tatt påvirker lufta i kassa. En god baffel er så tynn som mulig samtidig som den ikke skal bevege seg en mikrometer uansett lydnivå. En meget god måte å dette til på er å bruke bra materiale, som kryssfiner, og forsterke dette med stål mot bakvegg.
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Du har nok et viktig poeng. Men hvis du leser tråden hans riktignok, så var det tilsynelatende gjort fullstendig med overlegg da vedkommede menteblant annet at dette ga bedre kontroll med elementenes bevegelse.
                        Kan sikkert si meg enig i at den er for tykk. Og at tykkelsen i seg selv ikke er noe poeng. Det man likevel kan si er at den er solid, og svært nøyaktig/ pent laget. - men om det spiller særlig bra blir vanskelig å vurdere gjennom teh internetz .

Jeg tror du fint kan finne plenty eksempler på langt dårligere bafler på nett hvis du går inn for det!
                        never enough!

Comment

At det fungerer er det jo ikke tvil om, men alt annet ville jo vært merkelig.
                          Å si at noe sånt gir bedre kontroll på elementer blir etter min mening litt feil. Får bare økt trykkforskjell mellom fram- og bakside av membranen. Dette betyr mindre lydtrykk og større stress på subben.
                          Selve håndverket, om man kan kalle det der, er jo veldig bra gjennomført Men er sikker på at han hadde spilt høyere og bedre med f.eks to lag med plater og avstivning mellom front- og bakvegg.
                          Jonas Tautra

Comment

må si jeg blir litt forvirret no,er min baffel dårlig eller bra?

Comment

Baffelen din ser bra ut den, bra avstivet også. Men det er ikke mulig å si om den er sterk nok over et forum. Det finner du ut når du spiller. På full guff skal du ikke kjenne vibrasjoner i baffelen

Porten er det mye å hente på hos deg ser det ut som. Men er jo greit å ha noen områder som man kan forbedre for å få enda bedre og mer lyd?

Det med å lage runde kanter i hjørnene på kassa ville jeg tenkt over to ganger om du gidder å starte på. Har aldri klart å måle noe økning i lydtrykk der. Det blir mye brukt i Extreme biler i dB drag, men der blir det noe helt annet da så og si hele kassen fungerer som en eneste stor port. Men i vanlige kasser er det lufta i porten som skal bevege seg fritt og uten motstand. Lufta i porten beveger seg kun inn og ut i selve porten for å sette lufta utfor porten i bevegelse, og da har ikke avrundingene inni kassa noe å si da den lufta som er inni kassa har som hovedfunksjon å virke som en stor luftmasse som er med på å bestemme demping til elementer og lufta inni porten.
                              Jonas Tautra

Comment

Avrunding av porten utvendig kommer men skal stille ut bilen 9 mai så får ta der på neste økt.
                                Takk så mye for infoen det hjelper mye det ;-)men du sier mye å gå på hva tenker du på da?

Comment

Working...
                                X